|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
hej! jag är student och funderar på att skaffa en sådan bil. då är frågan, förutom försäkringen, hur mycket det lär kosta mig att äga bilen? då tänker jag främst på service och underhåll osv, för milkostnaden i bränsle kan man väl räkna med 15-20kr antar jag? inkomst kan väl räknas som 1500kr/mån fram till sommaren, sedan jobb, alternativt studier efter sommaren. har även ca 10tkr nu som ska räcka till sommaren. vill gärna ha förslag på billiga försäkringsbolag också! kommer jag ha råd tror ni? ^^ mvh Adam | |
|
Råd har du nog. Men frågan är hur mycket du kommer kunna åka i den....Då den drar en del bränsle och kostar multum i försäkring och även hög skatt. Skatten är ju som en Diesel på den. Och drar ca 1,2-1,4 liter/mil. Reparation och underhåll är väl ingen större skillnad mot övriga E39. Samma delar ganska genomgående om det inte är M-Sport. |
|
|
Om 1500Kr/mån ska täcka allt. Försäkring, skatt, reperationer och service så blir det inte mycket pengar kvar till soppa. Redan försäkringen kan äta upp hela din månadsbudget. Dina 10 000 kan dessutom vara bra att ha som buffert vid eventuella större reperationer. Om du hade ett garanterat jobb efter sommaren kanske läget vore annorlunda, men nu låter det inte så, jobb kan ibland vara svårare att få än vissa tror, men jag vet ju inget om din situation här. Ska du börja plugga kommer det nog bli tight, så länge du inte ska bo hos hemma under studietiden. Sen om 1500kr är din enda disponibla inkomst blir det ju knappt pengar kvar till en biobiljett eller annat nöje. Med risk för att vara en tråkmåns, om jag var i din sits skulle jag inte tycka jag hade råd. __________ Mvh Grelle |
|
|
okej ja soppa å försäkring är ju inte så roligt... det är en M-Sport..^^ betyder det att chassit är detsamma som en M5? isf lär det ju inte vara roligt att byta stötdämpare osv om det skulle behövas i framtiden... Grelle: jobb har jag i princip garanterat under sommaren, men jag ska söka till högskola, så kommer jag in har jag ju bara studiebidrag igen. jag räknar med att bo hemma under den perioden. räknar med att tjäna in runt 30 tusen innan högskolestudierna tar fart om jag inte kommer in |
|
|
M-sport betyder inte detsamma som M5-chassi. Utan snarare sänkt 2 cm. Hur lång tid har du tänkt ha bilen? Under studietiden? För det viktiga för att bilen inte ska kännas som en börda är ju att dina inkomster överstiger utgifterna, att ha en buffert på 30-40tkr som hela tiden sänks är ju inte särskilt roligt. Jag tycker att bil under studietiden är en onödigt stor utgift, pengarna går lättt att göra av med på andra saker ändå. Jag köpte min första bil under sista året i gymnasiet och sålde den när jag började på högskola. Så jag ägde en bil under liknande förhållanden som du är nu och det går lätt en hel del pengar. __________ Mvh Grelle |
|
|
1500:- till bara bränsle ger dig ca 85mil att köra, om du kör relativt snällt och inte mycket stadstrafik. Skatt och försäkring, spolarvätska och så vidare kostar med. M5an och M-sport är inte samma sak men delarna är inte gratis att byta oavsett. Satten går på ~2700:- Försäkringen varierar stort, men det är ingen liten micra som ska försäkras, och du är ung så det lär kosta en del. Jag går mot strömmen här och säger nej 1500:- räcker inte. // Mvh Andreas |
|
|
Räkna med snittförbrukning på 1.2-1.4 beroende på hur och var du kör. Skatten är långt från vad en diesel kostar; ligger på 2800:- om året har jag för mig. Att det är en "M-sport" stämmer inte om det är en -99, men det kvittar, det enda som skiljer från icke M-paket är stötdämpare och fjädrar vad gäller servicedetaljer. Ät nudlar - åk V8. |
|
|
Grelle: hade tänkt ha bilen länge, därav jag satsa på en såpass fin bil. jo det är klart, pluggar man vidare lär det ju inte kännas så roligt längre.. :/ ang andra nöjen så är det nog inget jag behöver bekymra mig över direkt, per år köper jag väl i princip 3 hamburgare och 3 bilsport, + bensin... så därför har jag en hel del pengar som jag nu tänkte spendera på en skönhet :) men frågan är om det är värt att spara å vänta mer eller man ska slå till... tsaros: ja det stämmer, får dock rese och matersättning från plugget på ca 1000 lappen till, men det går ju delvis åt, men det blir inget godis på lördagarna inte :) Lus: är du säker på det ang M-Sport? han påstår att det är en äkta M-Sport från fabrik. sitter trä konsoler osv i den, vilket jag inte tycker är sportigt om det har någon betydelse^^ så stötdämpare osv behöver inte kosta skjortan då? det var ett mycket vettigt ordspråk du kom med! :) |
|
|
Jag har alltid kört bil när jag levt på CSN, det handlar om prioriteringar. Och ett sommarjobb är ju obligatoriskt om man skall ha lite buffert. Gärna ett extra-jobb under terminen med, då dubblar du 1500kr ganska snabbt! Det låter som du fixat försäkringen genom någon i familjen, vilket är ok om du bor hemma. Annars för en 19-åring kostar den nog mer än din disponibla inkomst ;). Och du bör vara händig, kan du serva och reparera bilen själv sparar du otroligt mycket pengar själv! Köper du reservdelarna på rätt ställe är en E39 relativt billig i drift. |
|
|
okej. jo i dagsläget kör jag med farsans v70 å soppapengarna enbart är ju inga problem, sen som du sa om man kan få jobba lite så är det ju bra :) men jag räknade faktiskt in det, studiebidraget är ju på 1050, sen kan jag nog tjäna lite pengar så jag bör få minst 500 till i månaden.. jadå lite händig är man allt, vill lära mig mer åxå så jag kommer inte att lämna in bilen om något behövs göras på den :) |
|
| Jag äger en 523ia och jag tycker det är dyrt nog och äga den när jag själv är student och jag har ungefär ut 2600 i månaden från csn och du skulle ha en 540 så du kan ju räkna med att det kommer bli riktigt dyrt då en 523 är dyr nog när man studerar. | |
| okej Henrik, har du räknat på vad den kostat dig per månad ungefär? eller bara att det är för mycket?^^ bara försäkringen går ju på runt 700kr/mån i mitt fall, hur är det för dig? för det är väl ändå värsta kostnaden, sedan soppan? | |
|
Tror det är lite väl ambitiöst att satsa på en 540 med bakgrund i din ekonomi. Även om man räknar snällt går inte ekvationen ihop, beroende på försäkringstyp - ställd på farsa/morsa ligger den mellan 5-7tkr i halvåret i helförsäkring, givetvis mindre med halv/trafik. Sedan skall det poängteras att även om e39 är en pålitlig bil så kostar den i drift, och då har vi inte ens börjat tala bensinen. Reservdelar må vara i samma prisklass som andra märken men kostar fortf bra mycket mer än din månadliga inkomst just nu. Att bränna ihopsparade pengar på reservdelar (och inte roligt lulllull) är alltid surt. Personligen tror jag du helt enkelt skall vänta tills du har säkert jobb/sommarjobb/vidsidan om jobb, då får du även tid till att spara ihop och köpa ett finare objekt mina två riksdaler. |
|
| sorry, jag menar 5-7000 helåret. | |
| jo, kanske lika bra att köra med föräldrarnas så länge man kan... men det är ju så tråkigt :'( fast å andra sidan kanske det inte är värt att lägga åtskilliga 1000 lappar på bil med högt inköpspris än som ni säger.. speciellt inte om jag kommer in på högskolan, då känns ju allt jobb och pengar jag lagt ut på den meningslöst om ja måste sälja... en veteranare under sommaren kanske är bättre idee?^^ | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Själv hamnade jag på 54:- / mil för en -98 "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
nja, tror en 530 är kostar en del den med, sen känner jag att antingen fortsätter jag att köra med farsans v70, eller så köper jag något riktigt fint. Kävlingepågen: okej, hmm sånna siffror låter inte bra i skallen när man tänker efter lite... :) vad har du räknat in i den summan? |
|
|
Skatten kan inte ligga på 2800. Min 525 ligger på 3000:- i skatt. 540 Bör ligga en bit över! |
|
|
Ungefär 2700 kr i skatt stämmer bra för en 540. Det är bara att ta en valfri (som visar nummerplåtar) på blocket och kolla på transportstyrelsens hemsida. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Craile: Min är svensksåld, -99: Årsskatt, kr: 2622. Din bil är nyare och jag antar att den klassades upp. MT-ADAM: Ja, jag är säker. M-sport kom först MY-00. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag betalar 2622 kr men då har jag en manuell som nog är något lättare (1860kg) än en automat? för övrigt skiljer det mellan 4400(TH)-9500(IF) i försäkringspremie beroende på bolag med samma förusättningar, men det är oftast din egen situation som påverkar mest. Ingen bil är billiga att äga för en student. med ca 6000 kr i inkomst per månad som är normalt. Så ska man har en 540 måste man nog ha guldbyxor som student :). ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.