AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.386

Usch, jag MÅSTE åka E32, det är nog en sjukdom...

Sida 1 av 2
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag har testat att vara litet modern...jag köpte mig en E46:a och en E38:a, men se hur det blev....Det går inte, för de går sönder, på de mest konstiga vis, som inte E30 och E32 gör....så jag sålde dem till förmån för att gå tillbaka till E32.

Vi får se vad som kommer att inhandlas av den numer starkt begränsade E32-floran.....

Mvh
/K

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Länk ?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Nja, det är en rolig bil, men jag letar helst 6-cylindrig version, en sen, med Euro 4 spec.

Det roliga är, att en 730iA utan G10, G-Kat eller LPG-umbau, kan vara "Euro 4", och därför "miljöskattad" i Sverige vid import. Jag fick själv 210:- sänkt skatt på min -92:a 730iA M30 som kom hit år 2000!

Skall jag ha en 750, så måste det vara en bil i absolut lågmilat nyskick!

Jag letar Individual....det är svårt....

Mvh
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Du får försöka lära dig att behålla dina bilar... ;-) Du måste ha ägt huvuddelen av landets fina e32-bestånd vid det här laget. Den bronzitbeiga 735:an du sålde för ett par år sedan var t.ex. syndigt snygg!

Lycka till!

/Fredrik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
...den var visst Luxorbeige... sorry! :-)

/F
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Vore kul att provköra en e32 för att jämföra lite..jag har som tur ej haft stora problem med min E38 750 :)

Beemoholist javisst!
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

har haft flera e32 både 6,8 och 12 cylindriga bilar,och jag får nog säga att v12 an är nog de skönaste jag har kört.6,8 är fina motorer men inget slär v12an

bromsen är fartens värste fiende
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
En högre prisgrupp än "vanliga" e32:or men den kan vara riktigt fin. Saliven droppar... :-)
Länk

/Fredrik
Var väl det fetaste jag sätt på länge....håller på föregående talare......
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Alpina B12 är trevligt :)
Men min är tyvärr svart, jag tycker den blåa i länken ovan är snyggare.

/Mats J
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Mats J:
Men du har en B12:a och det är inte så illa pinkat i sig:-) Men Alpinas Dunkelsaphirblau är ju en av dom snyggaste färgerna som finns, tycker jag. Den där B12:an tyckte jag var speciellt trevlig eftersom den inte har airbagratt. Sedan känns den extra flådig med de blå och gröna rutorna i klädseln.

Jag har hört sägas att Alpinas e32:or har direktare styrning och känns "mindre" att köra än en standard e32:a. Stämmer det? du som har "ett gäng". ;-)

/Fredrik
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Japp, det är en helt annan bil. Mycket mer distinkt men fortfarande full komfort. Jag tror att krängningshämmarna måste vara mycket grövre. Den ligger rejält stabilt på backen och kränger inte.

/Mats J
Hallå!

Tillbaka här efter ett litet uppehåll!
Tyvärr utan BMW för tillfället då jag pluggar till svetsare och är en fattig student, men kollar då och då nätet på E32:or och annat trevligt.. Bil blir det så fort jag har fått jobb!
Måste dock varna för weemans länk, eller den 750:n som finns här i powerbörsen och även på blocket. Jag vet att det är massa tråkiga fel på den, och misshandlad och tickande motor.
Kanske elakt att hänga ut en annons, men jag vet att det är en rishög..

Kul att vara tillbaka i vilket fall!

Tengen
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Drog till Helsingborg i Lördags, för att skärskåda denna: Länk
...och den var ju fin....., förutom rosten, möglet och vattnet i kupén och bagaget samt bakljusen, trasig klimakondensor, trasigt fläktsvärd/styrenhet, fel avgassystem (lät som en raggarbil), sänksats, rejält otät framruta, elektronikglapp, våta mattor i hela bilen, luktade nybakt bröd vid full värme och immade igen (värmepaketsläcka?), fel på oljetrycksgivare alternativt CCM eller bägge, totalt obesiktningsbara frambromsar (beläggstål mot skivor), dörruppslag mot bakdörr, klarlacksläpp på ädelträet, fel stereohuvudenhet. (Bilen är Tysksåld som hyrbil, och gick i 10 månader där)(VORBEREITUNG VERMIETUNGSFAHRZEUG, DEUTSCHLAND AUSFÜHRUNG)

I övrigt klockren med låga mil (14225 mil), 2 ägare, rätt färger, fina däck växlade klockrent, drog bra i maskinen, originallarm med alla nyckal kvar, pärm med dokumentation, alla häften o böcker, alla kvitton, mm. Det underbara avtagbara originaldraget med release i bagageutrymmet, motor o kupévärmaruttag med batteriladdning, mm.

Jag hade köpt den på stället för 15.000:-, för det är vad den är värd.
Säljaren var väldigt trevlig och social, totalt ointresserad av att förstå bilens egentliga skick och vad det skulle kosta att åtgärda, visserligen var han c:a 20 år yngre än jag, men ändå. Priset var FAST, förmodligen pga. att de enbart jobbar med förmedling, men den hade "torskat" på bromsar och fläktsystem i en ARN-bedömning gällande den lagstadgade trafiksäkerhetsgarantin för begagnade fordon med försäljningspris över 14.999:-.

Jag orkade inte gaffla vidare, utan åkte hem.

Jag styr mot Tyskland istället....

Ti
29
Tino Carrasco
Bmw 735IA 1989
E32:an i Helsingborg knep jag. Halv dag att fixa småplocket och nu funkar allt klockrent.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Kraftwerk: Ser att du har ägt min gamla E32 :-))) 735i-90 Luxorbeige
Gud va jag saknar den bilen... :-(

Vart går den nu?

Finns några bilder på www.wenngren.com

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jocke W:

Den går i Sthlm. nu, och jag o ägaren har kontakt. Han servar hos oss på M-Bilar AB.

Vi har litet löst diskuterat huruvida jag kanske skall köpa tillbaks den...

Det är en riktigt trevlig bil, o jag saknar den oxå ibland.

Mvh
/A

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jocke W!

Jaha, jag tog o åkte upp till Lidingö, i en av kiropraktorer och ortopeder, hett älskad Audi 100 1,8S Avant, av 1987 års modell...(den har plastratt och total avsaknad av allt vad servoassistans heter, samt en till bristningsgränsen nedsutten förarstol, vilket orsakar en ofattbar träningsvärk, kot och ledbesvär hos en åldrande man som jag), o hälsade på den nuvarande ägaren av den Svensksålda, Luxorbeigea OKN693, 735iA 1990/06.

Han är en, som jag vill beskriva, helskön, tok-bilintresserad kille, med samma värderingar o övriga intressen, som mycket väl överensstämmer med mina :-)
(Vi kanske borde läggas in på samma avdelning, ex. vis "19 på psyk.", iaf. enligt min sambo, och jag tror hon kan ha rätt vad gäller mig...)

Nåväl, vi diskuterade bilens vara och ve, över en tallrik pyttipanna, o så var saken "biff" (eller snarare pytt ;-). Jag köpte tillbaka bilen, lämnade den bedagade Audi 100:an på Lidingö, och drog hem!

Idag servade jag igenom bilen, o bokade in den på helrekond, och så skall vi byta en del, eller halvsats avgassystem, vi får se vad som behövs.

För att få den helt 100, så går det nog åt litet lack, o det kan passa att ta när vädret blivit litet varmare o torrare.

Jag "ful-faceliftade" ju bilen med 750-front efter en tråkig incident med ett stackars rådjur (som sedermera hamnade i vår frys...), så hela fronten, speglarna o bakre stötfångaren, är ju omlackad av vår ackrediterade försäkringsverkstad.

Den skall få tjäna som en finare bruksbil, tills jag hittat den optimala E32:an.
Kanske får den bli kvar, som "andra 7:a", när den optimala anskaffas.

Just nu är det bara skönt att "schava runt med bredsladdar" i den ovälkomna snön. Känns osedvanligt tight o pigg, trots nu relativt höga mil. Å andra sidan kändes en av våra kunders -88 735iA Executive lika pigg o onedsutten efter 76.000 mil, då han bytte in den mot en ny 1-serie...

Det fina är ju att precis ALLT funkar i denna vagn, inkl. kliman, och den elektriska bakruterollon är utan "kuggmissarklick"!
Nutrialädret (Walknappan) har en totalt underbar patina, och verkar outslitligt. Inte ens de välanvända, främre armstöden har annat än trevlig patina :-)

Jaja, nu skall jag sortera papperen till bilen, o lägga in dem i det "feta originalläderkonvolutet" som finns till bilen!

Jag får önska en trevlig helg till Er alla! Jag är glad igen, o kan sova gott, då jag åker E32:a igen!
Mit Freundliche Grüsse,
/A

Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Kraftwerk: F-n va kul att den har "hittat hem" igen :-)) Känner direkt suget efter en E32 igen..

Det feta originalläderkonvolutet inköptes av mig, de måste vara påkostat i föregångarnas diplomatracers!

Lägg gärna upp några bilder på den så jag får tråna ännu mer:-))))

Känns galet bra att den är i psykotiska händer, precis som den en gång i tiden kom ifrån(om du frågar min sambo vs)
Likaså känns det väldigt bra att den fick lämna hemlandet med inneboende kiropraktorer o ortopeder ;-)
Vi hoppas att dessa fortsättningsvis åker 4wd japanskt

Ha en galet bra helg alla BMW entusiaster!

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Kul. Jag sålde ju okn till Jocke w. Fin bil. Blev finare när pust killen Jocke köpte den
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Sådär ja!

Nu är avgaset fixat, bromsarna fixade, div. saker återställda, och nu står OKN693 på rekondfirman för en vad vi kan kalla "årets mesta jätterekond"!!!

Skall hämta ut den i morgon kväll, och går i förväntan på resultatet!

Jag passar väl på att knäppa några bilder då....!

Mvh
/A

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.