AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.808

Vad skiljer en M635CSi mot en 635CSi?

Sida 1 av 2
Gizmo_gremlings
Hej!

Vad sitter der för bromsar fram på en M635CSi?
...jag har hört att det ska vara fyrkolvsok och större skivor än på den vanliga 635:an...stämmer detta?
Passar dom bromsarna på en vanlig 635 eller måste man bygga om nått?

Sitter det samma bromsar bak på bägge modellerna?

Är det nått mer förutom bromsarna som skiljer modellerna åt? ...förutom motorn då såklart...

Om det skiljer mellan modellerna...passar delarna från en M635 på en vanlig 635:a?

Vore tacksam för 100% korekta svar och inga gissningar tack.

Mvh Gizmo!
Hastighetsmätaren är graderad längre på M635 CSi. Inte röda nålar på någon av dom tyvärr iochmed det kom först på M3 E30 :(

Dog-leg låda som tillvall til M635 CSi. I broscyren står det "M Sport Getreibe".

Hmm, vad mer. Finns säkert mkt mer som skiljer.

Länk
Här har du ltie fina bilder på en M635 CSi orginal med kylskåp!

Länk
En M635 har 68 hkr mer än en "tysk" 635. Ingen dog-leg låda. Bara en vanlig Getrag 280 men 3,73:1 med diffbroms i bakaxeln i stället för 3,15:1(?). Hastighetsmätaren går till 280 km och det är ett ///M i den och varvräknaren. Bromsarna fram är 300x30 mm skivor och 4-kolvsok. Samma som Alpina. Bak har oken 2 mm större kolv. Den har även ett speciellt M-chassi. Frontspoilern är mycket större och det sitter små skärmbreddare typ M535 monterade. Sidokjolar och bakre kjol var extra tillbehör. Framstolarna är M-sportstolar, ej Recaro sportstolar. Delarna är utbytbara mellan modellerna.
Cartman: Helt riktigt. Jag trode Sportgetreibe var dog-leg låda, drog mig till minnes att det stod det i broschyren. Fel av mig, sorry!

Har broschyr på M635 CSi från 2/1986 och 1987. Något du vill veta? (Troligtvis inte, du verkar kunan en hel del.)

Länk
Det står en sådan i garaget.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du är sugen på en äkta m6 -89 i kanon skick, så finns det en hos paulsonsbil i hbg,. En lågmilare i orginalskick

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Jag ser det. En '84a.
Gemini__
Såg en kanonfin M635:a i Västerås i helgen. Det var en jäkla massa raggare i V-ås då, Power Meet gick ju av stapeln. Satt fast i en bilkö när han gled förbi i andra filen. Har för mig att den var gråmet. och utrustad med 17" Alpina fälgar...och nu när jag tänker efter så såg jag en till röd. Otroligt snygga vagnar...mumsich!
Vem är det som är ägare till den 635 med 19" (eller var det tom 20?) BBS fälgar uppe på Gävleträffen ?

Var nog den snyggaste bil jag sett på bra länge, var tom sugen att lägga ett bud på plats på den :)

cruZZe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
cruzze:Svart M635??

MVH
Hasso
hasso : Jo visst var den väl svart har jag för mig.

Jag och en polare gick runt den o kollade lite innan man fick åka in på området medans 2 killar satt i den.

cruZZe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
cruzze: Kolla posten!

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
cruzze: Här finns det fina bilder på M635,an
Länk

MVH
Hasso
Tack så mkt hasso !

Om någon känner till ägaren av den M635 så kontakta gärna mig, den dag han vill sälja bilen står jag gärna först i kön :)

cruZZe
Jag vet vem som äger den.
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Bilen är inte till salu.

Håller på att uppgradera bromsarna på bilen för tillfället. Har monterat bromsar från M5-95 fram och monterat en huvudcylinder från en 750 E-32 och har nu bara bakbromsarna kvar att montera. Kommer samtidigt montera exentriska bussningar på bakvagnen för att räta upp hjulvinklarna.

Eftersom bilen är ganska styv i chassit efter diverse modiferingar. Ska jag med hjälp av en kompis försöka prova ut chassit på bana för att få ordning på väghållningen. Jag har monterat grövre krängningshämmare fram och bak. Ställbara fjäderben fram och bak med bilsteindämpare runt om. Lite nya bussningar mm. så vi får se var det slutar.

OBS att alla orginalgrejer ligger på hyllan så att man enkelt kan få bilen i orginalutförande igen

Vi ses kanske på Knutstorpsträffen 3-4 aug.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jasså där dök han upp:)) Grattis till en mycket fin bil

MVH
Hasso
Gemini__
Länk

Typ snygg!!
"OBS att alla orginalgrejer ligger på hyllan så att man enkelt kan få bilen i orginalutförande igen"

Låter som musik i mina öron.

Grattis til fin bil.
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Tackar Hasso!

Jag har sovit oroligt i många nätter innan jag tog beslutet att bygga om bilen till det den är idag. Men modet är så här idag och jag tycker personligen om den trenden just nu. Jag vet att om några år så kommer orginal nerven fram igen och då måste jag på ett enkelt sätt kunna återställa den till det som BMW ansåg vara var det bästa när den lämnade fabriken.

Dessutom kan det vara bra att vid en ev försäljning kunna sälja den som en orginalbil till den personen som vill ha den så.

Nu får jag hela vintern på mig att göra iordning alla orginal grejer. Men först ska vi njuta av sommaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.