|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Ny här på forumet, men har haft en hel del hjälp av forumet. Har varit bmw ägare i lite mer än ett år nu. Nu till sommaren så har jag tänkte o köpa en m3. Nu till frågan, M3 E36 eller M3E46? jag vill veta era åsikter om vilken som är bäst, vad det gäller till helhet, för och nackdelar, vilken ni hade valt och varför? MVH gustavio | |
|
Jag stod vid samma val.. Jag valde en m3 e36 3.2.. jämför du med e46m3 så är e46 nyare,modernare på alla sätt. men en e36 3.2 går typ lika fort rakt fram och känns mer "leksak". den känns sportigare då det låter mer från den ochden kostar hälften. jag ville ha en rolig busbil ,nästa bil blir nog en e46m3 för jag vill ha en nyare brukis som jag inte kommer gasa som en dåre med, men ändå ha samma kraft ifall man skulle få återfall:) köper jag en 320 exempelvis så vet jag att jag kommer ångra mig:) så vad vill du ha?? en extra lekbil, köp e36 En bil att ersätta din nuvarande 328, köp m3e46 :) |
|
|
Okej, okej. Ja tanke är ju att de ska vara en lekbil. Hur pass håller motorerna o drivlina om man skulle börja pilla lite där? De ska gå o åka brett... :) tack för snabbt svar :) |
|
| Har själv kollat över en månad efter en E36 M3 men utbudet är inte stort :( | |
| Har ägt e36 m3 3,2 jävligt rolig bil men letar själv efter en m3 e46. Kollat även efter en e36 igen men utbudet är ju katastrofalt dåligt. Verkar inte finnas någon till salut 96-98 | |
| Rätt många m3or är väl avställda nu, om ett par månader finns det säkert 30-40 st på blocket. | |
| jo det är ju sant. Man får vara kall helt enkelt | |
|
En e36 med 3.2 absolut. Säger jag väl bara för jag kör en själv :) Riktigt rolig och trevlig bil iaf. |
|
|
Utan att ha ägt varken den ena eller andra, skulle jag tro att e46 är mycket mera bil än e36. Modernare och solidare känsla. Sen skiljer det en del i pris också. Man får 2st e36 för en e46. Om inte ekonomin är en trång sektor skulle jag välja e46 M3. //Marin |
|
| Spelar pengarna ingen roll så känns det som att E46 skulle vara det självklara valet för mig. Modernare och ser lite hårdare ut än E36. Skulle jag däremot ha en budget som gör att jag skulle vara tvungen att kolla på E46 i den lägre prisklassen så skulle jag leta efter en E36. Hellre en fräsch E36 än en sunkig E46. | |
| Marin: du har helt rätt, mer bil mer pengar:) det är m bilar båda två, dvs dom känns och låter fräckt båda två. Har du pengar över så köp e46, dom kommer hålla värdet båda två. Jag provkörde både e46 o e36. Jag trodde att skillnaden skulle va enorm,men icke. Så jag va inte så motiverad att handla e46an då ( iofs så skulle jag fått ta ett lån till e46an på ca 60 k ) så ja handla e36 och en motorcykel för ihopsparade slantar:) | |
|
Hej Beror som sagt vilken budget man har. Du ska ju gå ifrån en 328 om jag fattat det rätt. Bara steget mellan 328 och m3 3.0 är enormt! Kör själv en 3.0 och är sjukt rolig att köra. Inte så värst isolerad så det dånar lite i cupén men det är positivt i den bemärkelsen att bilen känns race:ig. Har varit inne på m3 e46 men inköpet blir bra mycket högre, så jag backar pga priset. Du skriver att du vill åka brett och ha bilen som en bus bil typ. För det ändamålet skulle inte jag köpt en e46 för. Alldelles för mycket pengar för det tycker JAG personligen. M3 3.2 lär ju vara värre än 3.0 men någon sjuk skillnad är det inte. Visst den går bättre men helt olika i karaktären. Som sagt, jag fastnade för 3.0 då karaktären på motorn är helt underbar. Runt 3000 börjar den dra ordentligt och bara skriker ut sin frustration att den vill varvas mer. Tål gör de också och det gäller nog alla m modeller förutsatt att man kör vettigt och inte som en biltjuv. Varvas kalla gillar dem inte!! Testa dig fram. Prova m3 3.0, 3.2 och även m3 e46 så löser sig nog allt till slut. /Mugellorot |
|
|
Oj oj många svar :) tackar. Ja de stämmer ska byta från en 328... men har ju absolut inte tänkt köra m3 på vintern. Budget spelar väl lite roll, men hur är de o äga dem i pris? Har läst nånstans här på forumet om att e46 är billigare i försäkring, om de stämmer? Jag har provkört 2 olika m3 36 3.2, o dem gick ju riktigt härligt. Vill ju ha de till lite lekkörning, men har ändå tankar på o både trimma o styla till den. Så då kanske en e36 vore de bästa, med tanke på vad ni skriver. Ni får gärna ge lite skillnader på e36 o e46 ni som kört båda om det nu är några? /Gustavio |
|
|
Hittar du bara en välvårdad och fräsch M3 E36 oavsett motor får du väldigt mycket bil för pengarna. Tyvärr är det nog inte det enklaste att få tag i en sån bil längre även om det inte är omöjligt.. Jag har själv en 3.2 från -97 och har haft den i drygt 5 år nu och är fortfarande lika nöjd. Ska du satsa på en E46 istället så lär inte prestandan vara det som motiverar utan snarare bilen i sin helhet. Det är som att jämföra en vanlig 3á ur E36 mot E46.. Den är moderna, känns moderna, bekvämare, tystare och från början snyggare enligt mig. Däremot är de enligt mig absolut inte roligare och i vissa fall inte snabbare. Jag har Eisenmannsystem och kolfiberinsug dock utan ändrad programvara så skillnaden är väl marginell även om den finns. Jag upplever att min andas mkt lättare på högvarv och man får känslan av att den gärna hade varvats 1500 rpm mer än vad man bör. Jag har åkt ifrån kompisens E46á dock är skillnaden inte nåt att prata om även om den fanns där vid de tillfällen vi testat. Han kör på 20" och jag på 19" vilket även de gör lite.. Köper du en E36 har du ju kanske 60 över gentemot en E46 du kan lägga på diverse kul saker som avgas, bromsar och allmän förfräschning om du vill de.. |
|
| Sant att 46an är snygg men jag gillar min 36a mer..så nått annat är inte på tal. | |
|
Ja nu de senaste har jag varit inne på en e46 just på på grund av att den är just snyggare. Men jag har ju även trott att de skulle vara bättre prestanda i den. Men efter vad ni sagt här nu så lutar det mer åt e36 :) a_wingard73: Okej, kul o höra för har tänkt att jag ska min ett bra tag också. Efter vad du har skrivit så lutar det åt en e36 som sagt. Din måste låta underbart. Och du har ju rätt där med att man kan lägga lite mer pengar på o byta lite delar :) Är de något speciellt man ska tänka på när man köper en? Har köpt bilsport köpguide på m3 o läst, men har ni några egna tips? /Gustavio |
|
| E46 M3 drabbas väl också av sprickande golv vid bakvagnen? | |
|
Är det inte ekonomin som styr så är ju valet solklart anser jag - E46! MEN ska du endast ha den endast som busbil så kan du likaväl köpa en E36:a. E46:an är ju naturligt, som sagts innan, en mycket modernare och bättre bil på de flesta punkter du kan komma på. Nyare teknik och mer rolig utrustning så som navigation, bluetooth mm. Men värdesätter man inte det så är det ju en E36 ett hett alternativ. Jag äger en M3 E46 som du kan se och har kört ett antal M3 E36:or och det är skillnad på framför allt hur tight bilen upplevs. E46 känns mycket tightare och exaktare vilket jag värderar högt. Att sedan M3 E36 skulle vara lika snabb osv. är ju inte riktigt sant. En original E46 mot en original E36 - där vinner E46:an alla gånger se bla. tider här... Länk Men det är ju känslan som DU får som måste avgöra. Provkör båda modellerna så märker du nog vilken som passar dig bäst. Och som "a_wingard73" säger köper du en E36 så har du en hel del pengar kvar att lägga på roliga prylar till E36:an, men även här finns ett MEN och det är ju andra handsvärdet på allt du stoppar på E36:an kan du se i stjärnorna efter. Lycka till oavsett. Mvh Jimmy |
|
|
Hade jag själv jagat M3 i dagens läge så hade jag nogt sneglat på en E46:à! väldigt mycket bil för pengarna! Är dock sjukt glad för min egen E36 3.2, mycket glädje och racing känsla bakom ratten. Är man bara en duktig förare på bana så kör man ifrån både det ena och andra! Har många varv på bana med min bil och tycker fortfarande att den står sig bra! Även på Nurburgring!! Prova båda varianter och känn efter! In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Som de flesta skriver så är det väl ekonomin som får avgöra. Rent kör och upplevelsemässigt så tycker ja absolut inte e46an är värd den merkostnaden i inköpspris. Men om du går efter utseende så vinner e46an lätt enligt mig. Har själv bytt till bbs lemans fälgar på min samt sänkt den lite och det tycker ja höjer utseendet otroligt mycket (e36). Om du ska kolla efter nåt särskilt när du köper så skulle ja säga, historiken är VIKTIG, ska inte finnas missljud från vanos för de kan bli dyrt mm... Finns massa trådar ang detta... |
|
|
Okej, ni gör de inte lätt för mig... Men får helt enkelt försöka provköra en e46. Sen avgöra som ni säger. Väghållningen är väl bättre i e46 eller? /Gustavio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.