|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
christer; jag tycker nog det var en mycket missvisande bildjämförelse mellan 35W / 75W. Det är ju hur tydligt som allra helst att det skiljer på kamerans inställningar, kolla och jämför husets fasta lampor och framförallt ljuset i fönstren längst till vänster så ser man ju direkt att det skiljer på bländare och/eller slutartid. Så där mycket skiljer det absolut inte i verkligheten när man jämför 35W och 70W bredvid varandra!!! Om man ska göra jämförelser bör de ju vara någorlunda rättvisande... Utseendemässigt kan jag nog tycka att 4 st X3M är snyggare än 3 st 225:or. X3M 165 mm harmonierar bättre med en modern front och med bilens original lyktor. 4 st tycker jag dessutom ger symmetriskt och bra utseende. Med pencilbeam insatser, med helt slätt klarglas, tycker jag även att de har ett någorlunda modernt utseende. (Men 3 st 165 mm passar inte alls bra i original LightOn-fästet, det blir förfulande tomrum mellan lyktorna! ((så har jag på frugans Focus = inte helt lyckat)). Men i mitt fall på E61:an fick funktion gå före utseende (= 3 st 225:or) och med LightOn-fäste så går de ju att demontera på mindre än 30 sekunder! |
|
|
Ulf530! Du har helt rätt, det är svårt att få ett rättvist resultat. även om korten är tagna precis efter varandra med samma mobilkamera. Detta kort är mer rättvist Länk det är tagit på 2 lampor liggandes på mitt skrivbord, lysande snett upp i taket. Syns ganska tydligt vilken som har 75W och vilken som har 35. BMW CS #5206 |
|
| Ulf530 har mer eller mindre övertygat mig nu=). Jag ser ju funktion före utseende och med lighton fästet tas de av när de inte behövs. Blir med 99% säkerhet NBB225 på min 325 touring om de inte bländar för mycket men det verkar de inte göra enligt vad jag läst och hört, verkar vara fantastiskt extraljus som inte X3M riktigt kan mäta sig med då de är för små | |
|
christer; men så vitt jag kan se så är 75W (och kanske båda?) konverterad halogenlykta = "spretig" och inte lika nyttig ljusbild som en original (..?). Jag har gjort direkt jämförande prov ute i verkligheten. Enligt min personliga uppfattning så får jag totalt sett betydligt bättre och nyttigare ljus med 3 st original 35W än vad jag fick med 3 st konverterade 70W. Särskilt original pencilbeam ger i mitt tycket ett extremt bra ljus, men då krävs 3 st för att få tillräcklig bredd... (Konverterade pencilbeam funkar inte alls..!). Dessutom upplever jag alltså stora nackdelar med egenbländning och med reflexer/skyltar om man kör med konverterade 50/70W. T ex när reflex-stolparna lyser så starkt tillbaka mot mig så blir det alldeles mörkt runtomkring och i praktiken svårare att se älgen i vägkanten (därför bytte jag tillbaka till 35W!). Den enda gången jag önskar mig 50/70W är möjligen på rallybilen på hösten/i regn, OBS innan snön har kommit (ni vet, då det är som allra mörkast ute i skogen...). Därför att på en specialsträcka i skogen finns inga reflex-stolpar i vägkanterna och inga reflex-skyltar. Men vintertid, med vit snö, så vill jag absolut inte ha starkare än 35W pga av att jag inte vill ytterligare försämra mörkerseendet pga egenbländning. (Känsligheten för mörkerseende/egenbländning ökar med stigande ålder...). Men detta är som sagt mina högst personliga erfarenheter... |
|
| Egenbländning är något jag varit orolig för på just 225 men som det låter på dig Ulf så är det inget jätte stort problem på 225 jämfört med X3M heller? | |
|
jonathan; Nejdå, på original lyktor är egenbländning inget problem. Inte värre på 225 än på X3M. NBB har mycket bra koll på ljusbilderna! Jag har provat nästa alla på marknaden förekommande (intressanta...) extraljus. Jag har nästan alltid, under många år, haft förmånen att gratis i reklamsyfte få välja bland marknadens alla extraljus, fritt som jag själv har önskat. För närvarande är mitt val NBB 225 som enligt mig är oöverträffade (och bland kompaktare lyktor är mitt val NBB X3M). Mycket tack vare att NBB har rätt och nyttig ljusbild utan överdriven egenbländning. (F ö tycker jag att NBB är rätt prissatta = ingen stor vinst med ful-xenon. Och vi har nog NBB att tacka för att prisnivån har justerats nedåt på andra fabrikat. T ex så har de ju numera tvingats halvera priset på LightForce HID, trots detta är de helt omotiverat fortfarande dyrare än NBB...). PS: Notera även att gamla hederliga BigKnick en gång i tiden utvecklades av NBB för Bosch räkning. BigKnick är faktiskt fortfarande oöverträffad om man räknar "mest ljus per krona"... (men i övrigt kanske inte så attraktiv på våra moderna vagnar...). |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Verkar som Ulf har mest koll på läget så du kan nog känna dig trygg o gå på NBBs original xenon utan att känna att du gått miste om nått. Har sj inte haft möjlighet att jämföra lyktorna/efterkonverterade/original på samma gång. Men nbb med 75w Lr 60w ha varit en storsäljare här i vinter i stan o folk har skrutit rejält på dom. Inte lika många som köpt original xenonarna men rent logiskt så ska de va bättre lyktor ljusbilden är bättre utan tvivel. |
Sven B |
Håller med Ulf till 100% har på X3 an 2 st NBB alpha 225 hid xenon 35W fjärr. Saknar kanske lite längd i dessa men ser bra! ca 400meter framför mig. KOnverterade har jag ingen erfarenhet men har hört det hansäger av "ljusproffs" |
| Tror på 3st 225, tror nog även längden räcker gott även om jag inte enbart kör på tre fjärr och ingen pencil. Verkar vara ruggigt bra ljus detta. | |
|
Om du väljer 3 st så är mitt råd att välja 2 st fjärr(bred ljusbild) och 1 st pencil i mitten. Fjärr lyser fantastiskt brett så 3 st fjärr ger nästan inget mer än 2 st fjärr. Men om du tar en pencil i mitten så förlänger du ljusbilden högst betydligt (se Sven ovan som "kanske saknar lite i längd...). Det är riktigt gott att kunne lysa upp även långa raksträckor! Tänk på att 225 xenon pencilbeam ger en mycket stor punkt och även ger mycket ljus utanför punkten (jag vågar nästan garantera att du blir positivt överrraskad). Det går inte alls att jämföra med några gamla hella/Bosch halogen pencil som ju har extremt små punkter! Jag själv (som har haft förmånen att testa och till slut välja fritt...) har valt 3 st pencil. Pencil ger så extremt mycket mera och starkare ljus (inga räfflor i reflektorn som minskar ljusflödet). Möjligen kan jag sakna lite bredd på riktigt nära håll i tvära kurvor, men det är så sällan så fördelarna överväger för mig. Och på nära håll är original helljus ganska ok för min del. På längre håll, längre än original helljuset, så ger mina 3 st pencil fullt tillfredsställande bredd, mycket bredare än original helljus. Och det är där borta jag helst vill upptäcka älgen... PS: Har även noterat att pencil ger mycket starkare reflex i djurens ögon! (I det fallet har även 50/70W ful-xenon en fördel!). |
|
|
Behäver man verkligen så lång siktsträcka? Man lär väl hinna agera i god tid ändå rörande längd.. Är inte det stora hotet utspringade rådjur, älgar, råttor o vad det kan vara... ? $0,02 från en 08a som sällan kör i totalmörker :) har dock 2 st 225'or xenonkonverterade som lyser bra! /T |
|
|
nej det är inte absolut nödvändigt med så lång siktsträcka. Men har du inte heller mera hästkrafter än du behöver? Har du inte högre toppfart än du vad absolut behöver? Man kanske aldrig ska ha något mera utöver det man verkligen behöver, eller..? |
|
| Jo, men det var mest för att nyasera diskussionen lite :) | |
|
Ju mer ljus man skickar ut från bilen, ju mer får man givetvis tillbaka från reflexskyltar vid vägen. Jag körde tidigare med 2 st original xenon pencilbeam-lampor, och jag kan lova att reflexskyltarna skickade tillbaks mycket ljus när man lös på dem. Tyvärr är ju inte så många vägar helt raka, utan de svänger hela tiden och då skickar man ut ljuset vid sidan av vägen. Sen vill man ju ha ljus även vid sidan av vägen, för att se vad som finns där, i form av djur och annat. Under mina 37 körkortsår har jag testat många olika ljus, och sen 13 år tillbaks, mest xenon. En bild på min bil vintertid med 10 st xenonljusLänk BMW CS #5206 |
|
|
Ulf530! NBB 225 fjärr har inga räfflor i glaset. Ljusbilden byggs upp i reflektorn med s.k. FF-teknik (FriForm). BMW CS #5206 |
|
|
Ulf, jag såg nu att du skrev räfflor i reflektorn, och det är helt riktigt. BMW CS #5206 |
|
|
Beträffande 3st pencilbeam: För kunna se vilt så snabbt som möjligt skulle jag absolut köra med 2st fjärr 1st pencilbeam som tidigare nämndes. En älg är stor och hård när man kör på en sådan... |
|
|
Det är ingen dum kombination, eller med 2 st fjärr med 75w xenon, lyser lika långt som pencilbeam och bredare än vanligt fjärr, till halva priset av en original xenonstrålkastare. BMW CS #5206 |
|
|
Länk Här är en intressant länk till ett test som Automotor & Sport gjort. Längst ner i länken finns NBB. BMW CS #5206 |
|
| Är drivdonet externt i NBB 225 idag? Tyckte det stod att de var inbyggda förr? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.