|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Tänker montera NBB alphas 225 xenon på min e-90 touring och undrar om någon satt på extraljus i samma storlek. Får det överhuvudtaget plats eller bör man gå på två? Jag vet att utseendet förstörs enligt många men jag har lighton fäste som är lätt att ta bort och fronten förstörs ordentligt om skogens konung står i skogen utan att jag ser honom=). Big knick, Hella 3000 är ju lika stora men har aldrig sett bilder med sådan på en E-90, så otroligt fult tycker inte jag det är, de har ju en enorm bra funktion | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
ska du monta extraljus så sätt dit 3st ser bara löjligt ut med två. "här uppe" är det många som kör med minst 3st NBBare. tänker du gå på NBBS egna Xenon? |
| jo jag tycker också 2st ser löjligt ut, 3st blir det och det blir NBB egen xenon fast jag är lite osäker på storleken, funderar på om det är smartare val med NBB Alpha X3M istället då de är mindre. Har du/ni några åsikter? | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
tycker bara att det är 225 som gäller om du ska köra NBB dom mindre ser så gammaldags ut. Tycker du ska fundera på ett efterkonvertera NBBs halogen lycktor istället, billigare plus mer ljus. montera 60w eller 75w xenon på halogen lycktan så får du ljus som heter duga. NBBS egna xenonlyktor lyser riktigt bra men dom är bara på 35w. enda skillnaden är att ljusbilden på Xenonlyktan är anpassad för en xenonlampa och ger bättre ljusbil än en efterkonverterad halogen lyckta med xenon. bara ett tipps alltså. men kör absolut på 225orna, skulle du vilja ha mindre så skulle jag ha kört på hellas 3003 compact med 75w xenonkitt, riktigt fina lyktor med "kombinerad" ljusbild. |
| Låter väldigt vettigt men tror jag kör på original då jag tidigare haft lite problem med ballasterna på efterkonverterade (var nog bara ett måndags ex men original känns tryggt). Men ni tror inte 3st 225 blir för stort för e-90 front? | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
hittade denna på blocket Länk |
| Perfekt! Stort tack för din hjälp LseBeemmer, precis en sån bild jag ville se. Ser ju inte alls tokigt ut det där, blir alla ggr 3st 225 nu! | |
| En liten ny fundering bara. Det blir inte "för" bra ljus så man blir bländad av alla blåa skyltar och snötäckta vägar? | |
Deora |
Enda dåliga med "för bra" extraljus är att man blir tvungen att blända av så jäkla tidigt för mötande trafik :S |
|
Jag har 3 st NBB225 original xenon pencilbeam på E61, i snabbfäste. Jag har provat det allra mesta och mitt råd är absolut att välja original xenon. Konverterade ger fel ljusbild och det är väldigt svårt att hitta konverteringskit som tänder lika snabb som originalarna. Jag har tidigare provat 50W och 70W xenon men jag har gått tillbaka till original 35W. 50/70W ger i mitt tycke alldeles för mycket egenbländning på vintern och alldeles för starka reflexer från skyltar (när man kör mot stora vita skyltar så tvingas man faktiskt släcka extraljusen!) och även reflexerna i vägmarekerings-stolpar. Problemet med egenbländning gäller i ännu högre grad i kombination med konverterade halogenlyktor då den felaktiga ljusbilden ger för mycket närljus. För mycket egenbländning gör att det blir alldeles svart när man bländar av till halvljus och 50/70W gör att det blir svårare att se älgarna mellan stolpar/reflexer. Men detta är bara min personliga uppfattning så ni som är nöjda med 70W ful-xenon (=konvertering) har givetvis rätt till er personliga uppfattning. Ett annat tips är att montera brytaren till extraljusen nära spaken för att blända av. På så sätt blir det lätt att blända av i två steg, t ex då man närmar sig en bil bakifrån så kan man tidigt släcka extraljusen (och köra på original helljus) för att sedan, på normalt avstånd, blända av till halvljus. (Samtidigt kan det väl vara på sin plats att återigen påminna alla om att blinka lite käckt/rejält med xenonljusen till de fånar man möter som kör med dimljusen tända tillsammans med halvljuset.) |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
det ulf530 skrivit stämmer fint. men personligen skulle jag gå på halogen lyktor med 75 watts konverterings kitt. mest pga kostnads skäl sen så här jag bor så är det inte så mkt skyltar efter vägen där man använder ljuset iaf :) så man har som inte det problemet. men original NBB xenon har fördelen att dom har "rätt" ljusbild från början. Det är svårt att konvertera en lykta och få samma fina ljusbild, eventuellt att flytta brännpunkten på lampan med brickor lr liknande kan ge lite bättre bild, men jag tvivlar att man kommer in närheten av original xenonlyktor. så har man pengarna och känner att man inte behöver "enorma" mängder ljus så är NBBs Xenonlyktor ett kanonval! |
| Tack för alla svar, jag förstår det som att ni tycker 225 fungerar alldeles utmärkt i E-90:s grill och att man inte behöver titta på de mindre Alpha X3M för att få den mindre designen. | |
|
Har monterat 2 st NBB 225 på både 523:a och 323:an med snabbfäste. Från början körde jag med 35W xenon.Länk har nu monterat in 75W xenon från xenonkungen.Länk som du ser är det rätt stor skillnad på ljus. BMW CS #5206 |
|
|
Länk Här är rätta länken till första bilden BMW CS #5206 |
|
| Nu är jag helt övertygad om att ljuset kommer räcka till, är enbart det estetiska som bekymrar mig då 3st 225i fronten på E-90 är ganska stort, X3M är ju kanske smartare val då? | |
|
Personligen tycker jag 3 st ser för mycket ut, förstår inte varför 2 skulle se löjligt ut. BMW CS #5206 |
|
| Nä det är ju en smaksak såklart, jag gillar 3st mer men det gör ju inte alla. Är orolig att de tre 225orna blir så stora att de täcker original ljusen, men får se, blir väl x3m annars | |
|
Mellan X3M och 225 HID är det en enorm ljusskillnad. Att 225 HID dessutom ser mycket trevligare ut är ju bara en bonus. Jag har kört med 225 HID på min taxibil nu i två års tid och är mycket nöjd med ljus-utbytet. Tyvärr så körde jag sönder alla tre nyligen på en jävla lastbils-stänkskärm som låg mitt på vägen.... Surt. Fick ju ut tre nya på försäkringen förvisso men ska inte montera dom på denna bilen. Så det får bli att sälja dom istället. Intresserad? |
|
|
Så de är så mycket bättre? Jag är helt klart intresserad om det är den senaste modellen och helt nya, skulle vara toppen |
|
|
X3M lyser förvånansvärt bra i förhållande till sin storlek, men jag håller med om att 225:orna ger en "enorm skillnad". Men om man aldrig har provat 225 så blir man säkert nöjd med X3M. Vi har en V70 med 4 st X3M pencilbeam och det är utan tvekan bra lyse även på den bilen, men inte ens med 4 st kommer det i närheten av 3 st 225:or... |
|
|
Jag kanske ska tänka om då och sätta på 2st 225 istället, sätter man det relativt tajt bredvid varandra ser det ju skapligt ut |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.