AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.080

Några frågor inför köp av 320d xdrive -11

Sida 2 av 2
Sven B: Med klen menar jag inte att bilen är slö eller så, utan problemet är det som Jonas T nämner. Motorn får jobba väldigt hårt och på höga varv med så mycket last och det kommer dra upp bränsleförbrukningen.

X1 20d är nog även utväxlad på ett annat sätt för att klara 2000kg.
Sven B
Chris jag tror inte där skillnaden sitter;)

X1 xDrive varvar 2140rpm vid 110km/h och BMW320d xDrive 2200rpm vid 110km/h.

Jonas T
Om man har Automat slipper man växla och bränna kopplingar:). Dom 6 växlade Automatlådorna från BMW håller alldeles utmärkt för att dra med. Dom flesta som skaffar dragbil väljer oftast Automat av just den anledningen.

Att skaffa sig en gammal Cherokee som tillbehör tror jag är dumt, bättre att lägga pengarna på en Automat vxllåda.

Självklart passar Dieselsexorna bättre med xDrive tycker jag. Förbrukningen på en 30d xDrive skiljer sig inte mkt mot den mindre 20d xDrive.
Problemet är att BMW tar rejält betalt för 2 extra cylindrar vilket alla kanske inte tycker är värt.

X1 an är nära på lika stor både invändigt och utvändigt som en BMW 320d xDrive. Priset skiljer inte mycket, kanske du kan pruta mer på 320 an?

Jag är dessutom helt övertygad om att den dag ska sälja bilen kommer fler vara intresserad av en bränslesnål Compact Suv som dessutom är ny modell fom 2009?.

BMW 320d Xdrive är en modell vars karossform kom redan 2004 kommer snabbare sjunka i värde iom ny modell 2012.

Det är vad jag tror:)
Men var och en gör som dom vill förstås.

Sven B
Chris
Jag förstår hur du tänker att du sannolikt för minst lika hög förbrukning om inte högre med med 20d jämfört med en 30d om du drar tungt.

Men ibland ser man folk komma dragande med tunga husvagnar med en liten golf 1,6, så allt går bara man står ut :)

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Sven B, jag tror inte du inser skillnaden mellan att dra tungt släp med snåltrimmad 2-liters turbodiesel och 5,2-liters dinosaurie-V8 ;)
Idén är faktiskt inte dum alls, med tanke på att den kostar en spottstyver, och man får t.o.m. igen en del av det, rentav det mesta, när man säljer den. Jeepen är helt enkelt grym att dra släp med, jag använder den i stort sett bara till att dra båten med (plus en och annan tripp till skogen eller återvinningen). I med lågväxeln och ettan, släpp bromsen och glid upp! En X5 hade förstås varit trevligare men de kostar 5 ggr mer och gör inte jobbet lika bra.

Jag kollade förstås på X1 när jag köpte 3:an, men ratade den p.g.a. mindre bagage och att den är så hiskeligt ful. Klarar man av utseendet så är det säkert en bra bil. Men särskilt mycket bättre dragbil är det ju inte.

Angående aut eller manuell så valde jag manuell av tre orsaker: Den drar mindre bränsle, kostar mindre i skatt, och inköpspriset är lägre. Rent ekonomiskt beslut allså. Eftersom jag inte använder 3:an som sportbil så är inte manuell något självändamål. Ur ett rent dragbilsperspektiv är automat att föredra, men jag skulle fortfarande välja en större motor än 2,0:an.
Sven B
Jo jag inser vad det är för skillnad.
jag har ett Lantbruk och är delägare i en Massey Ferguson traktor med en 6cyl turbomotor med laddluftkylare och 7,4 liters slagvolym. 12 växlar framåt och lika många bakåt, hastigheten graderas meter per timme.
Kan lova dig att den kan dra :) och jag gillar raka sexor.

Fast du måste väl hålla med om att 2000kg är mer än 1600kg.

Jag tror tror säkert en BMW 320d xDrive är en mycket bra bil för många men inte för alla. Att du även vill ha en gammal Cherokee Jeep är helt ok för mig.

Som sagt alla gör som dom vill, du behöver inte försvara dina val:)

Mvh
Sven
Sven B: Vad bilarna varvar vid 110 km/h är ju ganska ointressant när man ska dra tungt släp. Det är ju utväxlingen vid de lägre växlarna som är avgörande.
Jämförs utväxlingen mellan 320d xDrive och X1 xDrive20d syns det att X1:an är lägre utväxlad vilket gör stor skillnad vad gäller att dra tunga släp.
Sven B
Chris
Jag har sagt det förr och säger det igen, tungt drag ---> Automat.
Visst är utväxlingen på högsta växeln intressant då det är på de högsta växlarna du kör för det mesta.

Det visar att du inte kan utnyttja max momentet på 380 nm mellan 1750-2750rpm på högsta växeln om du ska köra lagligt med drag.

Sen håller jag inte med dig om att motorn är för klen, både X1 och 5 serie med samma motor får dra 2000kg.

Det kritiska med manuell och tungt drag tror jag är kopplingen vid start. Jag vet inte hur tålig kopplingen är i dessa bilar.

Men jag vet att en bekant till mig har bränt sin på en Subaru tror jag det var?

320dxDrive har en marginellt högre totalt utväxling på ettan med 205/55-16 vid 1500rpm 13.8 km/h jämfört med X1 225/50 17 12.9 km/h.

Skillnaden är i praktiken ca 100 rpm..vet inte om skillnaden är så stor som du vill påskina.

Sen tror jag det viktigaste av allt oavsett massa siffror är erfarenheten att använda bilen som dragbil.
Det tror jag varken du eller jag kan svara på, såvida du inte har en husvagn och 320dxDrive?
Det ända vi vet är siffror :)

Mitt tips är att Håkan kommer slå till på en 320d Xdrive:) som jag tror duger alldeles utmärkt som dragbil fast det finns bättre.

Önskar honom isåfall all lycka med bilen :)

Mvh S
info kommer vid sign av kontrakt, vad det blev för bil. En annan fråga som pluppa upp. Ni som kör xDrive finns Bmw känslan på kurviga vägar kvar, jämförelse med enbart bakhjulsdriften.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
xdrive är i huvudsak bakhjulsdriven så ja, den känslan finns definitivt kvar. Det enda man bör notera är att sportchassi ej går att få med xdrive, men inte mig emot då fjädringen är alldeles utmärkt. Bekväm utan att vara gungig.

Sven B: Jag blir ju så illa tvungen att försvara mig när du säger att du tror att skaffa en GC är dumt ;) Men syftet med det tipset var egentligen bara att man även kan "think out of the box" för att lösa sina bekymmer.

Utöver GC'n har jag aldrig haft annat än manuella lådor, och dragit åtskilliga släp och husvagnar. Har aldrig haft minsta bekymmer med kopplingen. Så att de skulle brännas beror nog snarare på dålig körteknik! Automat på en dragbil är mer en bekvämlighetsfråga, det gör körningen enklare och behagligare. Om det är värt pengarna är något man bör bestämma själv, det beror ju på vad man prioriterar och hur ofta man drar släp. Jag känner vissa som hatar gummibandskänslan i automaten och aldrig skulle kunna tänka sig någon, överhuvudtaget.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror också att automat mer är en bekvämlighetsfråga än något annat. Som anekdot kan jag berätta att när ja var på Scania senast och provade lite av deras produkter så fokuserade de inte mycket (inget) på teknik-fördelarna mellan manuell och automat växellåda, utan mer på hur mycket bekvämare automaten är och som alla vet är ju lastbilar optimerade för att dra tungt.

Kan säga att en lastbil med släp och automatlåda är superenkel att köra, med endast B kort, så länge man bara ska framåt...
Sven B: Jag håller helt med om att automat är otroligt skönt när man drar släp, oavsett om det är tungt eller lätt. Speciellt när båten ska upp innan vintern.

Vet inte om du dragit något efter din 320d men med manuell växellåda och över 1500kg på kroken är 4:e växeln den högsta som går att använda.

Detta går att diskutera i timmar och åter timmar, dagar osv, så vi lär ju inte komma längre i denna meningsskiljaktighet. Men min åsikt är att med fullastad bil och ett tungt släp, max släpvagnsvikt, är en 320d lite klen. Det är som sagt min personliga åsikt :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Chris87, om man bara drar tunga släp några dagar per år så är det väl inte hela världen att köra på fjärde växeln. I släpvagnsfarter kan den väl inte varva särskilt mycket.
Jaha då har man signat ett kontrakt på en ny 320d xDrive. Har inte rattat en Bmw sen ungdomsdagarn, då på den tiden hade man ju den raka sexan i 323:an. men det får duga med 184 disel ponnys också :-).
Sven B
Grattis Håkan65

Tror du kommer bli riktigt nöjd med en bra bil, hoppas dom sänkte nypriset minst 10% och att du gjorde en bra affär.
Skillnaden mot den tråkiga V70 du haft kommer vara enorm:)
Mvh Sven
Jag vet att jag väcker liv i en vansinnigt gammal tråd men jag blev helt enkelt nyfiken på hur det gick. Fick du verkligen dra 1700 kg med en 320d xDrive?

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.