|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
HEj! Då var det dax att köpa bil då! Har ett par frågor ang Bmw 320d xdrive -11. Hur är den verkliga bränsleförbrukningen, drar den mycket mera än bakhjulsdrivna. Min andra fråga är svår att svara på, eftersom att detta är ett Bmw forum. Har varit o tittat på även Audi;s a4 Q tdi 170hk, är det någon som har ägt/kört båda bilarna och jämfört? Har även en stor husvagn (1700kg) hur är den lilla Bmw;n att dra stora vagnar, någon som har provat? Har säkert 1000 frågor till men kommer ej i håg just nu (beslutsångest). Mvh Håkan | |
|
Förbrukningen stiger ungefär 1-1,5dl per mil jämfört med den tvåhjulsdrivna ------- //Lövet |
|
|
Max släpvagnsvikt för 320d xDrive är 1600kg. Ska du dra husvagn känns 5-serien eller x-serien som ett bättre val. Vill du ha högre släpvagnsvikt (1800kg) måste du gå upp till en 330d om du vill ha xDrive, vilket kommer kosta dig en hel del både i inköpspris och driftskostnader. Såg att även Audi A4 har max 1600kg i släpvagnsvikt. |
|
| Det går säkert utmärkt med husvagn efter 320d. Vi kör emellanåt med en stor hästtransport (1500 kg) efter vår 325:a och det går lika stadigt och bra som efter 530:an. | |
|
Jag har precis köpt en 320d xDrive Touring manuell-10. Bilen har gått 2600 mil. Under körning på lederna runt Göteborg (50, 70, många rondeller och ett och annat rödljus) så drar den 0,70 enligt färddatorn. Förra ägaren körde ner den från Västerås för några veckor sedan på 0,54 enligt färddatorn. Jag har inte hunnit mäta förbrukningen mellan 2 tankningar än. |
|
| Det kommer väl kanske en ny 3-serie nu i höst? Det är kanske bättre att vänta lite med nybilsköp eftersom priserna lär sjunka på de gamla modellerna samt att den nya kanske blir riktigt fina. Det är ju tråkigt att köpa en ny bil som blir "ersatt" bara ett halvår efter. | |
Sven B |
En bra dragbil ska ha automat, 4WD, Turbodiesel med ordentligt vrid och lämplig fjädring bak gärna med nivåreglering som jämnar ut axeltrycket fram och bak vid ojämn lastfördelning. Jag skulle nog titta på en lämplig SUV om du ska dra så mycket som 1,7 ton. BMW xDrive bilar förlorar inte speciellt mycket i förbrukning om du väljer Diesel sexa och aut jämfört de mindre 20d och aut. |
|
Tack för alla svar! Har också haft i åtanke att vänta tills den nya kommer. Men eftersom att vi tänkt byta var 3:je år, så kanske de barnsjukdomar som ofta uppkommer på nya modeller är borta runt 2013-14. Ang dragbil så sålde ja just en sådan xc-70 -05, fy f...n vilken tråkig bil efter att ha provkört Bmw:n, och man ska inte prata om b-förbrukningen. Nä ja vill ha en mellanklassbil och kunna dra husvagn ett par ggr om året. Vet inte om 1600kg är med B-kort, har E-kort så ska kolla upp om bilen får dra mer. Är Bmw väldigt slingriga på vinterväg med bakhjulsdrift, hade en 323i på -80 talet å den var förbanat hal där bak, andledningen till att ja tittar på xdrive! Mycket bra forum!!!! Mvh Håkan |
|
| Håkan65: 1600kg är max släpvagnsvikt med E-körkort. | |
Sven B |
Om jag ska vara ärlig så tror jag det spårstabilare bilar än 320dxDrive på halkigt vägföre. Enligt min uppfattning är BMW lite för lätta i nosen men förb roliga då man får styra lite med gasen om det är riktigt spårigt. Jag skulle titta på en V60 D5 awd som är klart större ( 5-serie klass) och samma prisklass som 320DxDrive. Samt att den får dra 1800 kg. Dessutom vann den awd vinter testen mot bla X3 , Posche cayenne och masa andra premium bilar. Klart imponerande! |
| Eftersom att vi ska köpa en ny bil, så kommer det ALDRIG att bli en volvo igen. | |
|
För den djärve tycker jag att SAAB kan vara ett alternativ. 9-5 XWD vann Teknikens Världs test mot just BMW 320d xDrive Touring. Jag vill också nämna Saab 9-3X Sport Combi. Jag provkörde en sådan innan jag bytte bil. Den är verkligen "klippstabil" och strävar rakt fram. Har inte koll på släpvagnsvikter etc. |
|
| jopp var det inte Bmw:n som tog 1:a platsen? | |
|
oj. det blev visst lite fel: Totalresultat: med hänsyn till bla ägarkostnader mm 1 BMW 320d xDrive 69p 2 BMW 320d 68p 3 SAAB 9-5 XWD 67p 3 SAAB 9-5 67p Resultat framkomlighet: (som trådskaparen var ute efter) 1 Saab 9-5 XWD 2 BMW 320d xDrive 3 Saab 9-5 4 BMW 320d |
|
| Ja om man ska diskutera framkomlighet på snöiga skogsbilsvägar, så ska man varken välja volvo, saab eller Bmw. Själv har ja skört fast med xc70, provade med en Range Rover på samma ställe, inga problem. Alltså ska "bara" ha min bil till att komma upp för min egna väg på vintrarna (brant backe 400m). Eftersom att jag läst så mycket posetivt om Bmw, (-dyr i inköp) så är ja nog ganska så insnöad på det bilmärket. | |
|
Bränsleförbrukningen på min (184 hk manuell) ligger på omkring 0,65 l/mil vid blandad körning. Kör man ren landsväg blir den förstås betydligt lägre, nedåt 0,50 går säkert att komma om man kör försiktigt. Det går f.ö. att hålla den på 0,65 även vid ren stadstrafik, om man verkligen snålkör! Jag testade Audin en hel del innan jag köpte BMW:n, båda är riktigt bra bilar och det är nog egentligen en smaksak vilken man väljer. BMW:n blir dock billigare i drift tack vare friservicen och aningens lägre förbrukning och skatt. Är helnöjd med valet, det enda som jag kanske skulle önskat är större bagage, men Audin är inte så mycket bättre på den punkten. Men om du tänkt köra ett så tungt åbäke bakom, då skulle jag aldrig gå på en 2-litersdiesel, oavsett märke. Den kommer att kännas väldigt seg, och bränsleförbrukningen stiger nog rejält. Stabiliteten är inga problem med 3-serien men motorn i 320d blir för klen. Gå på minst en 2,5-3 litersmotor, eller byt till en lättare husvagn! |
|
Sven B |
Jag antar Håkan att du med V70an och 1700kg släp har E kort? Men i huvudsak handlar det väl om att hitta bil som får dra över 1700kg och som är AWD i mellanklass och är en BMW. Det begränsar ditt urval ganska kraftigt och i princip återstår bara X1, X3 eller 330d XDrive. |
|
Sven B: Han skrev att han har E-kort i ett av inläggen. Jag håller med om att 320d blir för klen för en så stor husvagn. Delvis överskrider du vad bilen är konstruerad för att dra, dvs. du får inte dra husvagnen med bilen oavsett vilket körkort du har, och sen kommer motorn få jobba hårt.. |
|
|
Jonas det är precis de bilar ja också tittar på just nu + Passat tdi 170 blu..... Tänkte mera att audin är dyrare i både service, bränsle och försäkring (enl mitt bolag). Ang husvagn så är det så få ggr per år man är ute, så det går nog det också. Jag tror att xc70 2,5 t har nånstans runt 280-290 Nm och Bmw.n 380 Nm, så kraften måste ju finnas? Men just det att kunna köra en bil och tycka det är kul, det är det som är "kärlek". |
|
Sven B |
Chris Jag tror inte motorn är för klen. X1 xDrive 20d med samma motor får dra 2000kg med samma motor. X1 xDrive 18d får dra 1800kg. Det handlar om vad chassiet och axlar är dimensionerat för. Skulle jag vara i din sits Håkan skulle jag definitivt se X1-X3 som seriösa alternativ då de dessutom sannolikt står sig bättre i värde på sikt. Den marekeshbruna metallicfärgen är så snygg! |
|
Maxvridet är visserligen högt, men du måste upp på >2000 rpm innan du når det. Därunder blir den väldigt orkeslös om du drar tungt. Men manuell låda blir det därför mycket växlande, sexan kan du nästan glömma helt, och en automat får ta stryk. Eftersom du tvingas till höga varv kommer bilen dessutom att kännas surrig. Med större cylindervolym ökar bottenvridet och körningen blir mycket behagligare. "Nothing beats cubic inches"! Men kör du bara vagnen några få gånger per år, gör som jag och skaffa en gammal Jeep Grand Cherokee som tillbehör till BMW:n. Du får en för nästan ingenting, går riktigt bekvämt, får dra ett par ton och du känner knappt att du har något på kroken :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.