|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Det fanns en nyare också: Länk |
|
|
För att skriva en liten uppdatering så håller jag på att samtalar med en Webasto tekniker från USA som har några förslag på hur det kan lösas. Vi har inte kommit fram till något definitivt ännu dock. Han är väldigt hjälpsam och skall kolla på / ta fram en möjlig lösning. Under tiden jag väntar på det så har jag en fundering angående bränsleförsörjningen. Går returslangen långt ner i tanken så man kan koppla in sig på den? Eller måste man dra en ny separat slang från tanken? Hur gör man på bäst sätt? |
|
|
Det är Geschwind:s i Järfälla som installerat både min Webasto bensinvärmare och min DEFA elvärmare med batteriladdare. Dom gjorde konkurs i höstas men startade upp på nytt vid årsskiftet i nya lokaler. Urban som driver stället arbetade tidigare som mekaniker på Per Larssons Bil och Motorteknik i Huddinge, allmänt ansett som Sveriges bästa BMW-verkstad -- så bra att BMW Group själva faktiskt ibland anlitar dom för vissa krävande jobb. Det är inte vilka bonn-meckar som helst. Jag är väldigt nöjd med resultatet, alltid varm och go bil och alltid laddat batteri. Jag vet att dom ligger bättre till prismässigt än andra installatörer i Stockholm, Webasto är en lite konstig marknad här i Sverige. Ring själv Urban och fråga om priser om ni är intresserade: 076 - 716 2801. |
|
| Brrrr, vilken kall morgon! Tur att man kan klicka igång värmaren innan man går ut till bilen :) | |
|
14 grader, ska bli skönt att sätta sig i den rumstempererade bilen öppna garageporten med fjärren, köra till arbetet, gå ur bilen i garaget och åka upp till kontoret! Behöver inte ens ta på kavajen! Ha en bra dag. |
|
|
Lite rörigt det där med Geschwind bröderna. ;-) Vem som är bäst av dem har jag ingen aning om. För visst jobbar Torbjörn Geschwind hos Per Larsson på Bil och Motorteknik? Länk Angående Webasto så är det toppen men lömskt om man frekvent använder den tillsammans med körtider under ca 30 minuter, se upp för att batteriet tar stryk. Ett knep är att ställa ner fläkten på lägsta nivå. Fläkten kickas ju igång av Webaston och suger betydligt mer batteri än Webaston själv. Jag blev rekommenderad att använda gel batteri men jag kör fortfarande ett vanligt och det fungerar fint. Den som är fabrikmonterad i min E39 540 -03 är väl i och för sig inte någon av Webastos mer softistikerade lösningar. ;-) Kan tex inte ändra körtiden på 30 minuter. Fick tyvärr aldrig med någon fjärr heller när jag köpte bilen begagnad, osäker om man kan köpa det i efterhand. Garaget är dock 200 m bort med betongvägg så tveksamt om jag skulle ha nytta av den. |
|
|
Jaman42: Har du kommit fram til en bra lösning? Står själv i startgroparna för att installera en Webasto Thermo Top C + telestart T100 i min e39 (523) /Peter |
|
| pjohanss: Följ denna nästan rakt av Länk | |
|
Det där är fel EBA, sorry. Denna är själva installationsinstruktionen. Länk |
|
|
Detta verkar kunna vara en modul för att styra kupefläkten? Men kan ha fel. är inte så bra på tyska. Passar följande E87 E90 E92 E60 E61 E63 F01 F10 E84 F25 E70 E71 E89 F12 Länk |
|
| Verkar perfekt, och de har satt priset därefter. :) | |
| Ja tyvärr var den lite dyr, men hade varit intressant att testa hur den fungerar :) | |
|
I min bil har jag både en fjärrstyrd bensinvärmare och en elektrisk värmare kopplad till en permanent installerad batterliaddare som kickar igång och laddar batteriet så fort jag ansluter DEFA-kabeln. Guld, hemma är den alltid elansluten så jag kan köra hur mycket jag vill med webaston borta - har alltid fulladdat batteri. Urban har inte använt någon dyr "fläktstyrningskrets", utan kopplat in en enkel potentiometer så man kan styra fläktblåset själv - oberoende av bilens A/C på mittkonsollen. Löjligt att se dessa priser på grejer till webasto. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.