|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
| Visst, jag kan ringa imorgon eller nästa vecka och fråga. Men ibland går det fortare att få svar här på forumet (och ibland får man bättre svar plus lite tips). Alltså, vad ungefär kostar det att slänga in en bensinvärmare, installerat och klart? | |
|
På vilken bil? ///Micke Min cabrio Länk |
|
| BMW 530, e60 | |
|
En Webasto kostar ca 12000. Defa Smartstart är ett bra fjärrsystem (och billigare än Webastos) 2600kr. Montering typ 5 timmar*timtaxan. |
|
| Irriterande dyrt. 12-tusen plus fjärrsystem plus montage. Notan slutar ju i så fall på kring 17-18-tusen. Men tack för svar. Tveksamt om det är värt det. | |
|
ja visst är det. Men irriterande bra också:) jag satte dit 1500+400w elvärme direkt i kylvätskekretsen + elpump så jag har åtminstone rejäl motorvärme om det finns el att tillgå |
|
| Precis! Och det är just det som lockar. Hm, får ta oss en funderare. | |
Sven B |
Köp i Tyskland för halva priset Länk |
| Se där! Där ser man styrkan med detta forum ... istället för att ringa till BMW ... | |
Sven B |
Njae halva kanske det inte va men med montering på mekonomen för 3000kr så är du hemma med 11500:- |
|
Jag frågade i veckan El & Diesel AB vad en Webasto skulle kosta monterat och klart i min X5 och fick svaret 32 500 kr, med fjärrkontroll !!! Jag höll på att ramla omkull. Värmaren ville dom ha 17000 för, fjärren 5000 och resten installationskostnad. Det är klart det inte blir någon affär med såna priser - istället åkte jag hem och kollade priser i Tyskland på eBay: Värmaren (Webasto Thermo Top EVO-4) kan man köpa för 5200 i Tyskland, och fjärren T91 för 1900. Plus 200 kronor i frakt för allt. Viss prisskillnad... Det verkar som om den svenska importören (KG Knutsson) och de som importerar Eberspächer uynyttjar det faktum att dom är ensamma på marknaden? Fula fiskar.... Jag tänker köpa en i Tyskland och be en pålitlig verkstad här hemma installera den. P.S. Jag kollade med BMW också, originalvärmarens delar kostar 25 000 och sen ska den installeras också. Löjliga priser för en bränslepump, en brännare, en luftfläkt och lite elektronik. Marin849: BMW har elektriska termostater, vilket gör att det inte finns någon cirkulation i kylsystemet med motorn avstängd. Detta är orsaken att det inte finns några slangvärmare att köpa till BMW - man får bara en jättevarm kylarslang, men ingen värme till motorn. Man skulle kunna borra några små hål i termostaten för att få cirkulation, men då riskerar man att motorn kanske inte går upp i temperatur som den ska. Hur löste du det? |
|
|
P.S: jag har hört med några bekanta om deras erfarenheter. En som har Eberspächer säger att den inte fungerar något vidare pga att bilens kupéfläkt dras igång, och den drar så mycket ström så att batteriet laddar ur. Enligt honom kan han bara använda värmaren fem minuter innan spänningen sjunker så lågt att värmaren stängs av för att skydda batteriet. Webasto Evo-4 ska dra 21 watt, dvs ca 1.9 ampere. Men frågan är vad bilens kupéfläkt drar? Man ska nog se till att ha ett friskt batteri, alternativt ett extra batteri. |
|
|
Lasse-SL500: Jag skulle aldrig montera en konventionell slangvärmare på kylarslangen. Jag vill värma hela motorn. :) Har satt värmaren på slingan mellan motor och kupé, där är det alltid cirkulation och när tändningen är avstängd är värmeventilerna helt öppna. jag startar bilens elektriska cirkulationspump när värmaren är på. Den sitter, just det, på slingan mellan motor och kupe. Mycket praktiskt! PS. Den elektriska termostaten är en konventionell termostat men med ett värmeelement i så att man kan få den att öppna tidigare, ca 20C. Utan el funkar den som vanligt så det är inte därför det ej finns slangvärmare. Kanske pga geometrin, termostathusets design och motorns längd (6cyl)? Dessutom är kylvätskeflödet "partionerat" för att hålla olika temperatur i topp+block, kanske också försvårar självcirkulationen. |
|
|
DEFA 411723. Se bilderna på rad två: Länk |
|
|
marin849: stort tack för infon. Jag har själv letat motorvärmare på sistone och tycker att vanliga "kontaktvärmare" som man fäster på motorns utsida är dels på väldigt låg effekt (250 watt) och så går ju hälften av effekten till att elda för kråkorna (eftersom den sitter på utsidan av motorn). Jag kände inte till DEFA 411723, vad kostar den? |
|
|
marin849 > När du skriver 400+1500W; menar du att du har 855-kontaktvärmaren Länk förutom 411723'an? Uppelver du att 411723'an är otillräcklig själv?, och vad är i så fall anledningen att du inte valde den större 2000W-versionen 411724? Mkt intressant att läsa om din installation. har snart en 330i E46 (M54) som jag tänkte montera/alt. få monterat antingen elvärmare eller bränslevärmare i. Funderar över vilken väg som är bäst att gå. Har händelsevis en fabriksny Webasto TermoTop C (tror jag det är) liggande på hyllan, dock utan vare sig kontrollenheter/fjärr/installationsmtrl. Den är inte på något sätt avsedd för E46an; är det mycket 'bilspecifika' delar som ska till? Som Lasse skrev, så med bränslevärmaren kommer även dilemmat med att batteriet kanske inte räcker till om man vill kunna köra även kupevärmarfunktionen. Extrabatteri hade inneburit en del extra meck, meck laddrelän etc. Hur hade ni gjort? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
4.4 L är det dubbla kontaktvärmare på en på varje sida. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hm, autoexperten verkar vara nere annars kan man kolla där. Tror det var knappt 1500kr. Den finns i 700,1000,1500,2000W (411723 är 1500W). Obs 16mm slanganslutning, bilen har 19mm. Går att dra ändå om man vill, jag hade flyt och fick adaptrar svarvade av en kollega. Jag har även original "strykjärnsvärmare" som är på 400W. Att effekten går till kråkorna beror mest på den låga effekten snarare än att den sitter på utsidan, värmeledningen är mycket bra mellan block och värmare om den är korrekt monterad så värmaren kan inte "köra ifrån" blocket i temperatur mer än några grader. Problemet är att värmer man med låg effekt. Avkylningen mot luften beror på skillnad i motortemp mot utomhustemp. När man värmer sakta börjar avkylningen snart komma upp i samma storlek som värmarens effekt och den mesta av värmarens effekt går då till att hålla värmen och bara lite till att öka. Med kraftig värmare hinner temperaturen gå upp mer innan avkylningen mot luften börjar komma upp i samma storlek som värmarens effekt. Därför får man upp värmen betydligt mer men till samma elkostnad om man kör med en rejäl värmare! Plus att det går fortare förstås. Jag satte min värmare på inloppet till värmeventilerna (på utkommande från motorn) eftersom jag tänkte fixa en kupevärmarfunktion som startar kupefläkten om jag trycker på fjärren (defa smartstart) och då ville jag ha värmen precis före kupen. Detta var mycket smidigt att koppla in som synes. Skulle jag göra om det skulle jag dela slangen som går in i motorn från expansionskärlet istället. Då blir det lite mindre förluster, nu går ju det varmaste vattnet från värmaren genom kupeelement, ut i slangar, till expansionsskärl, genom pump, till motorn. Har man ingen annan värmare skulle jag köpa den på 2000W :) Går att koppla via en diod om man vill kunna växla mellan 1000W eller 2000W beroende på säkringstyrka. |
|
|
HFR: Ja det är den (ganska säker), monterad av BMW. Nej 1500W är inte otillräcklig. Men ju mer effekt desto billigare blir det ju att värma upp (hinner ej kyla så mycket mot luften). Tillsammans med DEFA Smartstart fjärrstyrning kan man ju både programmera start och starta själv på avstånd. Tog 1500W för att jag har kvar 400W original och har kopplat så att det går att välja vilken som ska starta. Normalt sett båda samtidigt. |
|
|
HFR: Det är egentligen inga bilspecifika delar, men man måste ju ha slangar med lämpliga böjar, någon fläns att skruva fast i, dra lite kabel, bränsleledning etc. Det är mer installationen som sådan som är specifik, inte delarna. Jag funderade på bensinvärmare men det är ju mycket mera arbete att installera en sådan. Skulle jag hitta en nån gång till bra pris efter att jag skaffat ett bättre garage kunde det ju vara intressant. Elvärmen är ju miljövänlig osv men bensinvärmaren ju fantastisk de gånger man inte är hemma/på jobbet/saknar el på jobbet. |
|
|
marin849 > tack för svaren!, tror det kan vara värt för min del att överväga bränslevärmaren, har oftast inte tillgång till eluttag där jag parkerar. Arbetet att installera en sådan måste man väl kunna lämna iväg till vilken bilmekaniker 'som helst' som man litar på? Hänger främst på om följden blir att jag måste ha ett extra batteri. Blir lite klurigt hur man ska lösa den kontinuerliga laddningen (bilens generator) av ett extra batteri. Man vill ju helst inte att extrabatteriet ska börja laddas innan originalbatteriet är fullt. Att bilen startar är så klart prio 1. Kanske det finns bra 'intelligenta' laddningsregulatorer för deta ändamål? Eller jag kanske överdriver strömåtgången; när nya bilar utrustas med bränslevärmare från fabrik, får de oftast större batteri/generator då? Det brukar ju funka UA så länge batteriet är i OK skick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.