|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Det låter ju väldigt intressant, hur testar man det på enklast sätt? Leta reda på pinnen för tändsignal, sedan applicera 12v och se vad som händer? Vart hittar jag den tro? Kan inte testa någonting just nu då min nyinköpta bil är på reparation/service (världens oflyt). |
|
|
Jag har inte kollat om det går att köpa härvan som reservdel, det har jag bara utgått från. BMW kittet jag fått pris på är ett orignal retrofit kit så 43 behöver det inte kosta. |
|
|
Jag tror dock att ett retrofit kit blir för dyrt för mig ändå. Inköp, montering, programmering. Vill BMW programmera in den om man monterar själv? Om det gick att göra som med de äldre bilarna som marin849 berättade om hade nog det varit den optimala lösningen för just mig i alla fall. |
|
| 35-40' tror jag tyvärr kan stämma. Har en kompis med en X3 som eftermonterade värmare på BMW och det gick på ca 40. | |
|
Har läst på lite ang. original "independent heater" för E60,61,63,64. Det verkar som att: A. Det är en massa enheter inblandade som alla pratar databuss för att styra värmaren (CAS, IHKA, CID, värmarstyrenheten,IBS, DME/DDE). Alla kollar en massa villkor, övervakar status etc. Integrerat värre. B. Det är BARA kupen som värms, motorn värms inte det minsta. Startar man motorn med värmaren igång börjar värmaren värma motor+kupe först EFTER att motorn själv nått samma temperatur som värmeslinganför kupen. Helkasst. Som jag ser det kan man välja på: 1. Betala 35-40k för originalsystemet som inte värmer motorn nånting. 2. Betala ca 6k+installation för lilla webaston (4000W) med fjärrstart från tyskland och montera den så att den värmer motor+kylvätskekretsen+kupelementen men INTE startar fläkten. 3. Ge upp. 4.? Jag hade valt alt 2. Eftersom motorn och hela kylvätskekretsen då är rejält uppvärmda när man sätter sig i bilen hinner man ju knappt säga "varvstopp" förrän vindrutan, framrutan och bakrutan är tinade. Man sparar bränsle också iom att det inte blir några kallstarter. 4. Har inte tillbehörsmarknaden redan tagit fram lösningar för dessa bilar som kan starta fläktenv via databussen? |
|
| Jag överväger starkt alt 2 med T100 styrningen. Då behöver man i princip inte koppla in den mot iDrive då timerfunktionen finns i fjärren. Tror dock det blir den största (som är tänkt för stora SUV) då den inte behöver gå lika länge och belasta batteriet lika mycket som en mindre. (Jag får intrycket av att alla drar ungefär lika mycket ström.( | |
|
Robert J: det är inte värmaren som belastar batteriet mest, utan kupéfläkten (om man inte lyckas ställa den lagom). Själva värmaren drar mellan 21 och 25 watt beroende på om det är 4 eller 5 kW-modellen. Det är ca 2 ampere, väldigt lite. Jag njuter av min nyinstallerade Webasto, grymt skönt att klicka igång den 30 minuter innan man ska iväg och slippa sitta i en kall bil när man ska hem från jobbet. :) 43000 är dock ett oförskämt Kalle Anka-pris och de som offererar det beloppet borde skjutas med salt-hagel.. :) |
|
| Lasse-SL500: Vilken verkstad installerade din värmare? Är det fortfarande hemligt? | |
| RobertJ: Attt jag skrev lilla modellen var för att om man bara värmer motorn blir den varm väldigt snabbt när man inte eldar för kråkorna också (varmluften i kupen släpps ju hela tiden ut i utsläppen bak i kupen). | |
| Marin849: Jo, det har jag förstått. Det är helt rätt tänk från din sida. Jag tänkte mig ändå den största modellen så man inte behöver köra den så länge. Det är väl iofs bara 20-25% mer effekt den största ger. | |
|
"4. Har inte tillbehörsmarknaden redan tagit fram lösningar för dessa bilar som kan starta fläktenv via databussen?" Inte enl. KGK i alla fall. Kanske finns någon annan man kan höra med? |
|
| Jag tror jag kör på ditt alternativ 2 så länge marin849, är ju helt klart bättre än ingenting och som du säger så får man ju ändå viss praktisk funktionalitet i systemet. Förvärmd motor och dessutom som jag har fattat det så går webaston även in och hjälper till att värma upp kylvattnet när bilen är igång, om det t ex är väldigt kallt ute så har jag hört att dessa bilar med enbart eldriven tillsatsvärmare har lite svårt att komma upp i temp. | |
|
som info: På E39 ställer sig luftintagen för kupeluft utifriån i öppet läge, dynamiskt tryckspjäll i öppet läge, ingen återcirkulation, golvmunstycken fram öppna, resten stängda när man slår av klimatanläggningen. Mao om man startar enbart kupefläkten kommer all luft blåsa ut med full värme (värmeventiler öppna vid strömlöst) på fötterna fram. Sen kan man då starta kupefläkten antingen genom att lägga lagom spänning (eller om det var pwm) till fläktens drivsteg eller med ett gammalt hederligt relä och effektmotstånd direkt till fläkten, eller med hembyggt drivsteg bestånede av en 555-krets och effekttransistor direkt till fläkten. Det är väl troligt att även på nyare modeller ställer sig spjällen på liknande sätt och det räcker därmed att starta fläkten elektriskt på valfritt sätt, utan busskommunikation. Sen blir det inte maximal defroster på rutorna men å andra sidan får man ju ut mer nytta av värme vid golven som stiger upp och sprider sig i kupen än att värma direkt mot en kall ruta som släpper ut den mesta värmen till utomhusluften. Hur styrs luften i original bensinvärme som är integrerad med klimatanläggningen? |
|
| Den styrs genom CAN-bus enligt de original monteringsanvisningarna jag har till bmw originalvärmare. Antar att jag helt enkelt får köpa en värmare och prova mig fram lite. Sedan får jag knåpa ihop en liten manual så att andra slipper fundera så mycket. | |
| Jag menade till vilka munstycken luften skickas när klimatanläggningen kör "webastoprogrammet" :) | |
| Jaha du menar så :). Det har jag ingen aning om. | |
|
På vår E61'a skickas det mesta av luften till framrutan så isen och snön kan tina bort snabbt, när Webaston jobbar. Detta går inte att ändra med mindre man har tändningen påslagen. |
|
|
Det bästa är att ta hjälp av Eftermonteringsanvisningen till värmarsatsen för t.ex. Webasto på E61 LCI: EBA 0303966 eller EBA 0417854 Den ska gå att beställa på BMWs reservdelesförsäljning. Med ledning av den kan man se vilka anslutningar som görs. Tyvärr tror jag att det även krävs någon kodning av BMW för att aktivera ventilationssystemet. Men det framgår av EBA. |
|
|
Jo det stämmer, men jag tror inte att BMW originalvärmare är samma som en standard Thermo Top C. Den är väll modifierad för att kunna komunicera med bilen via Can bus, jag har eftermonteringsanvisningen redan och där kopplas den till can bus. Anledningen till detta sökande efter ett annat sätt att slå på ventilationen är kostnaden. Även hur mycket man uppskattar priser och avrundar original eftermonteringskitets pris nedåt så blir det ofantligt mycket dyrare. Jag får nog tillbaks min bil idag eller i morgon, ska nog gå att lösa på något sätt. If there's a will there's a way :) |
|
|
Nu spekulerar jag: Jag tror inte värmaren är modifierad utan jag tror att värmarens signal som ska sätta på bilens kupévärme (ventilationssystem) går till antingen ett separat canbus-interface eller så är bilen redan förberedd med en ingång som konverterar signalen till en Canbus-signal. Jag hittade detta vet inte om det har relevans: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.