AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
72.625

Bensinvärmare - kostnad, installation?

Sida 6 av 8
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har kollat på de övriga lösningarna och det som främst skiljer är att alla slangar och fästen är gjorda för X5an. Dvs de är förbockade och i rätt längder. Det blir inget "bonn" montage med en retrofit sats. Sedan skall kabelhärvan vara klar för inkoppling mot CANBUS och då blir systemet integrerat med iDrive också.

Har inte bestämt mig för om jag skall installera en eller inte. Ev köper jag värmare mm för standard och kabelhärva/slangar för retrofit.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BMWs eftermonteringssatser kommer med färdigkabelhärva och passar i fordonets säkringshållare etcetc, men i övrigt kan man ju köpa t.e.x. slangböjar osv på mekonomen så visst kan det bli snyggt ändå.
Ro
972
Robert J
Mekonomen har väl inte slangar som är gjutna för detta?

Något plock med 2-3 skarvar och slangklammer på var strecka för att få ihop är jag mycket tveksam till blir snyggt. Lägger gärna 5000 extra för att inte förstöra en bil för 800 000 med en ful installation.
ma
7.450
marin849
Finns olika varianter med en eller flera böjar, parallellförskjutning etc.
Det är helt och hållet upp till installatören om det ser ut som skit eller ej.
Ett fristående Webasto-paket kommer med en låång slang med fyra 90 graders böjar, sen kapar man den till rätt längder så att den passar till bilen och kastar det som blir över. Finurligt.
Om BMW vill ha 30 och värmaren kostar ca 8 i Tyskland och man använder en lokal småverkstad så är det betydligt större skillnad än 5k. I slutändan kvittar det ju, det är upp till var och en...
Ro
972
Robert J
Kitt med en Evo5+ och T100 i "universal" utförande kostar ca 11000kr. På det kabelhärva och slangar så det passar, totalt ca 14-15 misstänker jag. Retrofit, 18-19. Skillnad 5000kr. Slipper man dessutom borra i chassiet för fästen och allt går att integrera i bilens datasystem så är 5000kr inget att fundera över enligt mig.
ma
7.450
marin849
Retrofit 18-19 är ju exkl arbete?
I retrofit-instrukt för E39 borrar man i chassit
ma
7.450
marin849
ah 11k också exkl arbete
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Robert J: Visste inte att skillnaderna var så stora på retrofitsatsen och den vanliga. Bra att veta, då jag misstänker att X3:an inte kommer hinna få detta som tillbehör innan jag får min. Vilket känns irriterande då man tittar på ungefär dubbla kostnaden att eftermontera vs köpa med bilen som ny.

Tåls att funderas på. Det är "långt" till nästa vinter...
Ro
972
Robert J
Detta är vad jag kunnat få fram efter lite mailande med Tyska firmor som säljer Webasto.

Det som gjorde att jag började fråga om det finns ett Retrofit kit till E70 var en koll på Realoem på hur reservdelarna ser ut. Det var väldigt många slangar som ser avancerade ut och kablaget verkar vara special för att koppla in sig mot iDrive. Som jag förstått det så kan man koppla in en "universal" och värma vattnet med extern cirk pump. Men vill man även ha styrning av cupéfläkt mm på de nyare bilarna med CANBUS så måste man ha speciella kabelhärvor från biltillverkaren.

Jag är inte 100-säker på detta så ni som gjort installationen på en nyare bil med CANBUS får gärna berätta. Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel!
ma
7.450
marin849
Cirkulationspump ingår i en standardwebasto.
Allt ingår i en standardwebasto, inklusive cirkulationspump, bränslepump, styrning av kupéfläkt. Det enda man inte får är en koppling till iDrive. Alla är olika, det är väl upp till var och en att avgöra vad man ska med det till. Med fjärr kan det inte bli enklare - två knappar för On / Off. Och Webasto har ett litet digitalt tidur som man kan använda tillsammans med fjärren om man känner att man vill ha både och. Tre fasta tider per dygn kan ställas in och kostar ca 600 kronor.

Jag har bilder av min installation, det enda man ser av installationen är en liten antenn i vindrutan, inga "konstiga slangar". Bilder kommer,,,
Ro
972
Robert J
Hur styr man fläkten? Som jag fått det förklarat så styrs den av bilens styrdon som kontrollerar ACC. Så kopplar man inte in det mot CANBUS och lägger in det i bilens konfiguration så styrs inte fläkten. Det är vad man säger om E70 och F11 iaf och det säger både BMW i Sverige och de firmor jag haft kontakt med i Tyskland.
ma
7.450
marin849
finns väl ingen anledning att ifrågasätta det.
Däremot på E39 bensin t.e.x. kan man starta klimatanläggningen genom att lägga spänning på ett stift så startar den utan särskild kodning. Det är också så BMWs retrofit kit gör.
Ro
972
Robert J
Får kolla med kompisen som är BMW meck och har tillgång till komplingscheman...
Någon som vet eller fick reda på vad som gäller angående start av kupéfläktarna? Jag har en 520d (2007). Känns som att det är sista pusselbiten innan jag beställer min värmare från Tyskland.
"Problemet är att för att trigga klimatanläggningen, fläktar och vattenventiler i bilen måste det göras via bus-signal. Det är inget vi på eftermarknaden kan göra."

Där tog det nog stopp i den änden i alla fall.

Finns det några andra smarta lösningar för att komma runt problemet eller är det helt enkelt bara att acceptera att det inte finns något smidigt sätt att lösa det på? Annat än att köpa ett komplett eftermonterings kit från BMW?

Läste om någon på ett annat forum tror jag det var som hade en nyare bil som hade kommit runt problemet genom att låta Webaston dra igång restvärmefunktionen. Men det var ju inte en optimal lösning då fläktarna snurrar långsamt och under begränsad tid om jag förstod det hela rätt.
Ro
972
Robert J
Tänkte kolla om det går att köpa bara kabelhärvan från BMW och resten Webasto. Då borde det gå koppla in sig mot CAN-Bus och skicka signalen.

Restvärmen går bara om systemet har värme, så det funkar nog inget vidare.

Har fått pris från Tyskland på BMW kit också, de ligger på ca 18 ink tysk moms och fjärr. På en 2007 E6x så misstänker jag att en stor del av installationen kommer att vara programmering av datorn. Det brukar bli en 4-6000kr då det tar så lång tid.
Undra om de har tänkt på det du säger, jag fick detta svaret när jag frågade om kabelhärvan.

"Det går tyvärr inte att köpa kabelsatsen lös utan den är med i våran kompletteringssats."

Då jag började tröttna lite på all problematik så frågade jag efter en offert, det jag har hört tidigare på forumet är 25-30k inkl. arbete så jag trillade nästan av stolen när jag såg offerten på 43763:-

Om en universal Webasto skickar samma signaler som en BMW Webasto gör borde det ju gå om man får tag i den kabelhärvan. Men det kan ju vara så att något är omprogrammerat i BMW Webaston som gör att det inte fungerar så lätt.
Ursäkta mina dubbelsvar, kom bara på en sak som kan tillföra något till diskussionen.

Någon som har koll på hur ventilerna står när bilen är avstängd?

Om vi leker med tanken att allt står vidöppet så att vatten fritt kan cirkulera runt i systemet när bilen är avstängd. Då är ju motorvärmen fixad för en hyfsad peng och det enda problemet som återstår är att få in värmen i kupén.

Om man struntar i klimatanläggningen och skickar signalen från Webaston till en liten kontroller som startar fläkten direkt med hjälp av lite extra kabeldragning. Finns det några eventuella spjäll då som förhindrar värmen att komma in i kupén?

Mycket om och men i dessa funderingar, om det står vidöppet och det inte finns något spjäll som stryper tilluften så kan det ju gå.

ma
7.450
marin849
om man har en bil med elektriska värmeventiler (är inte värmen luftstyrd på de nyaste?) så är de öppna i strömlöst läge, detta för att inte bli av med kupevärmen om systemet pajar mitt i vintern.
Om man kan starta restvärmefunktionen är det väl fullt tillräckligt?
Man tar en termostat så att restvärmen startar när kylvätskan är varm, på 16 minuter är ju bilen klar att köra.. bonus är ju att motorn blir varmare! det är ju inte alls optimalt att starta värmare och kupefläkt samtidigt eftersom man då slösar bort väldigt mycket värme.
läste att webasto har nån "smartare" modell som tar hänsyn till detta och väntar med start av kupefläkt.

kupefläkten har ju ett slutsteg som får en pwm signal från klimatanläggningen, denna signal är ju enkel att åstadkomma med en enkel timerkrets, men då blir fråga istället hur luftspjällen står i avstängt läge, samt luftspjällen i kupeluftintaget fram.

på e39 finns ett oerhört enkelt sätt att starta klimatanläggningen. 12v på pinnen för tändsignal så går den i full drift. det blir då inget webastoläge utan man får själv ställa t.e.x i autoläge eller bara på rutan etc innan man lämnar bilen.
Undrar om senare bilar är lika enkla att lura, det funkar ju att starta den i "fulldrift", måste ju inte nödvändigtvis vara "kupevärmarläget" som man startar via bussignal. (på e39 diesel är det också en bussignal för att starta "webastoprogrammet", men funkar lika bra där att starta anläggningen i "fulldrift" istället).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.