AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
72.628

Bensinvärmare - kostnad, installation?

Sida 5 av 8
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Lasse: kanonbra att följa dina kommentarer, mycket värdefullt. Hur blev det förresten med bensinvärmaren, fick du hela paketet att fungera?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sabba inte den här tråden nu. Fokus!

Lasse, nyfiken på din installation, om du har testkört och om du är nöjd. Låter som bra alternativ att köpa själv och installera på lokal verkstad.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, blev installationen bra Lasse?

Mvh
Är också jävligt sugen på bensindriven motor och kupé med fjärr, nån som vet vad BMW skulle ta för detta. Tänkte ringa på Mån men kollar med er först.
marin849: jag håller med om det du säger. Och det hade varit trevligt med en 1500 wattare, men eftersom 1500 + 1300 = 2800 watt / 220 volt = 12.72 ampere. Jag tycker ändå det blev väldigt bra med värmen + laddning i min X5:a. Betydligt bättre än de två kontaktvärmare på sammanlagt 700 watt för 4850 kr som DEFA föreslår. Det här kitet kostar istället ca 3000 och ger mer effekt.

Vid -18 var motortempen inne i det blå - gissningsvis 25 grader efter två timmar. Efter 400 meters körning är nålen halvvägs genom det blå, och efter en dryg kilometer har den lämnat det blå.

Samma verkstad som installerat elvärmen har nu också installerat Webaston, dock återstår att koppla in fjärren så jag har inte hämtat den ännu. Jag var dock förbi igår em och fick se installationen.

Jag är mycket nöjd med installationen, den sitter snyggt innanför innerskärm vänster fram, stadigt fastskruvad. Vattenanslutningar, bränsleledning, insug, avgasrör, ljuddämpare och sladdar till elektronik. En liten antenn till fjärren sitter i framrutan, men det är det enda man kommer att se av värmaren. Kikar man med ficklampa med bilen upphissad under bilen hittar man ett dolt bränslerör och en bränslepump.

Jag har fjärrkontroll T91, med en räckvidd på upp till 1000 under gynnsamma förhållanden. Man kan också ha ett tidur i bilen om man tycker det passar bättre. Det finns även en mer avancerad fjärrstart - T100 som kan programmeras, har tempsensorer. Men T91 med sina två knappar för on/off känns rätt för mig personligen. Tiduret kostar kring 700, T91 kring 2000 och T100 kring 4000 har jag för mig.

Slutligen, en bensinvärmare är inte billig, men priset på den här verkstaden är betydligt rimligare än de priser jag fått på annat håll. Sannolikt håller de befintliga installatörer priserna uppe med så höga marginaler för att de ändå får tillräckligt många företag som har råd att installera?? KG Knutsson verkar också ha grymma marginaler för att importera dom - dubbla priset verkar det som. Så vanliga dödliga privatpersoner göre sig ej besvär. Detta beteende öppnar ju självklart för andra aktörer dock, vilket ju är trevligt för oss vanliga dödliga som också har frusna tassar på vintern.

Återkommer med med info om hur värmaren fungerar och vad verkstaden heter nästa vecka. Personligen är jag väldigt nöjd, men jag vill höra med dem om det är okej först.
Vinyl: BMW Sverige tar ca 25 000 bara för delarna till en X5. Sen ska den installeras också. Svenska återförsäljare till Webasto tar kring 15 000 - 22 000 för hårdvaran, beroende på om det ska vara 4 eller 5 kilowatt och beroende på vilken fjärrstart.

I Tyskland kostar samma värmare från Webasto med fjärr kring 7 500 - 8 000 kronor med frakt, så varför skulle man betala det dubbla i Sverige?

Värmare är betydligt billigare om man tar det om man köper bilen ny, mellan 10 och 15 tusen brukar det kosta hos olika märken (det är Webasto eller Eberspächer som sitter i alla, mig veterligen)

A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hur mycket förbrukar en bensinvärmare i bensin när den går?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
5kW=ca 0,5 l/h.
Det brukar stå typ 0,27 liter för en halvtimmes drift. Och en halvtimme är lång tid med 5kW!
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Har bensinvärmare själv på 335i men är för lat för att ens undersöka själv. Tack för att Autopower finns!
Ringde BMW idag ang eftermontering av motor/kupévärmare på min E60 (Bensin)
Ca 30-35 skulle det kosta att sätta in. Så mycket hade jag verkligen inte tänkt mig så vi får hitta en annan lösning tills nästa vinter, men nu vet ni det med E60.
Be
202
Benn
525iA M 2003
För att byta tonen till en trevligare, blir inkp av en 520D från 2008 här i dagarna, hade velat köpa till en dieselvärmare så man slipper skarapa när det är 25 minus grader och även ha varm motor. Har inte tillgång till ström där jag perkerar så det är ointressant med laddare till batteriet.
Tacksam för alla tips, bmw surrade om 25000 och där slutade samtalet.
Vem kan man få svar av om vilka värmare som fungerar i vilka bilar? Jag var lite inne på att sätta in en luftvärmare för att i alla fall få frostfri kupé. Men om man kan köpa en vattenvärmare för de priserna ni angett så är det ju 100ggr bättre. Dessutom påstod de verkstäder jag hört med att en luftvärmare inte får plats.

Jag har en BMW 520d 2007, någon som vet om man kan montera Webasto eller Eberspächer i en sådan? En del webasto återförsäljare jag varit i kontakt med säger att det går och att det kostar vad tidigare folk i denna tråden har sagt (25k-30k).

Några sa att det inte gick för att man behövde ha BMW original. Vilka skall man tro på? Menar de kanske att man måste ha BMW original för att kunna ställa in tiderna i idriven? Annars om man kör med en Webasto med T100 fjärr så gör det ju absolut inget om man inte kan ställa in det i idriven.
Vinyl, Benn, Jaman42:

Det går alldeles utmärkt att installera Webasto-värmare. Det är Webasto som sitter original i BMW, men anpassade för att passa i iDrive.

Webasto har tre olika standardvärmare, 4 kW, 5 kW och 5+ kW. De finns för bensin eller diesel, kostar lika mycket. De har kallats Thermo Top E, C och P och har nyligen kommit i nya versioner kallade Evo 4, Evo 5 och Evo 5+. Skillnaden är att de nya enheterna är något mindre till måttet.

De kan utrustas antingen med en tidklocka i kupén, och/eller två olika fjärr: T91 och T100.

Priset i Tyskland är mellan 5 och 10 tusen beroende på vilken modell, och om du nöjer dig med tidur eller vill ha den mest avancerade fjärren med thermostat.

Sen återstår en bra verkstad som installerar värmaren för ett rimligt belopp. Räkna själv vad det bör kosta, men 30-35 är i varje fall inget rimligt belopp.
Sådär ja, då var de funderingarna över :)

Tack så mycket för svaret Lasse, av det jag har läst innan så verkar du ha full koll på läget. Då blir det till att införskaffa sig en Webasto värmare, både varm motor och kupé låter helt klart mysigast.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lasse:

Kan du inte powerposta namnet på verkstan till mig om du inte får berätta det här?

Mvh /Robert
Tack Lasse, ska försöka leta upp en beg.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Fick just pris från Tyskland på ett retrofit kit till X5. ca 17 000 ex moms komplett med T100 styrning mm. Skall se vad det kan kosta att få installerat...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Rovert J: Kändes ju ganska dyrt när det snackats om 5-10 000 för hårdvaran tidigare i tråden. Är det tysk moms? 20 för bara hårdvaran, då kommer prislappen säkert hamna runt 30 monterat och klart. Dvs samma pris som BMW Sverige själva ska ha?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller med Acey, känns ju inte som något superklipp.

Benn
525iA M 2003
Vet inte om det är brukligt att göra så här men jag är gärna med på ett samköp om vi kan pressa priset hos en handlare.Enda kravet är väl att det ska vara en "vettig" handlare om vi handla på ebay. Att skrapa rutor vid minus 20 är jag så less på så det får kosta lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.