|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
marin849: Givetvis! Tackar för detta. Jag hade lite otur när jag tänkte. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Lasse: Ja det kan jag tänka mig! Du planerar inte att fixa bensinvärmaren? |
|
| Jonatan: jo, men jag har en X5:a på vintern även om jag har kvar 540:n. Och eftersom den inte rullat på vintern har det inte känts som brådskande att fixa bensinvärmaren. | |
|
Nu har elvärmaren installerats. Det blev DEFA 411722, 1000 watt med en fast installerad CTek-laddare som laddar batteriet när sladden är i. Mycket nöjd med installationen, snygg och helt automatisk. Den står just nu och värmer och laddar X5:an i -17 grader, återkommer med mer info när jag använt den ett tag. Bifogar ett test av kupévärmare: Länk Den som värmer kupén snabbast är inte den dyraste, utan Biltemas värmare från Modernum för 400 kronor. DEFA och Calix klart sämre värme trots mer än dubbelt pris. Själv har jag den lilla värmaren från Jula - billig (200) men hyfsad värme, den kom ju tvåa i testet... Jag tycker den är lite klen, 1080 watt trots att den uppger 1250 watt. Den kanske går sönder lätt, att det är därför den är så billig? Kommande vecka monteras Webasto-värmaren med fjärr, jag återkommer med mer info om den också - bilder osv. Härligt lyxigt med varm kupé!! |
|
| Härligt, kör du med cirkulationspump eller hur har du installerat den? | |
|
Cirkulationspumpen (den befintliga) startar samtidigt som värmaren. Väldigt nöjd med installationen, även om 1500 watt nog vore bättre för en så stor motor (4.4 l v8). Men - som sagt - då skulle proppen gå här hemma. Värmekroppen är installerad som på din, fast det är trängre vid sidan av motorn på en X5, så själva värmaren är fastskruvad på baksidan av motorn. Skaffade en Modernum kupévärmare på Biltema idag. Hoppar stativet, skruvar istället fast den på sidan vid fötterna på passagerarutrymmet, riktad uppåt i kupén så det kommer värme på rutorna. Mycket snyggare och inte i vägen på samma sätt. Otroligt nöjd so far!! Spännande att se Webaston på plats i slutet av veckan, jag tror det blir kanon. Killarna som installerar grejorna har koll och tänker till, jag är väldigt nöjd so far. |
|
| Hur mycket får du upp motortemperaturen? Vore kul att jämföra. Finns liksom inte så många att jämföra med... Ange gärna utetemp och inkopplingstid. | |
|
Lasse: Vilken verkstad anlitar du? De verkar mycket vettiga. Mvh /Robert |
|
|
marin849: första test i morgon bitti. Känner man på slangarna är dom varma, men det är svårt att mäta exakt. rob: yes, dom är bra. Betydligt vettigare än de andra verkstäder jag talat med. Det verkar finnas en stor marknad för att sälja bensinvärmare till Europa-priser för vanligt folk, eftersom de få "monopol-etablerade" tar så snuskigt betalt att alla utom företag tappar intresset direkt.... Återkommer med namnet på verkstaden senare i veckan när Webaston är på plats. |
|
|
Tempmätaren är ganska exakt. Blåa fältet börjar vid ca 20 (osäker) och slutar vid exakt 45 grader (säker) har jag för mig. Åtminstone på E39. X5 antagligen lika. Annars kan du trycka fram kylvätsketemp i OBCn, lite olika beroende på variant på instrumenteringen (sök). |
|
|
Idag har jag lämnat in X5:an för installation av bensinvärmaren, en Webasto. Angående ODC:n har jag inte lyckats klura ut hur man låser upp den. Jag håller in höger instrumentpinne och slår på tändningen - det lyser upp "test 01" om man är snabb och har tur. Sen ska man summera siffrorna av bilens VIN-kod, t ex "AB12345" 1+2+3+4+5 = 15, hoppa fram till "test 15" och klicka den "Off" med vänster instrumentpinne för att låsa upp färddatorn. Problemet är att på min bil blir VIN-koden 26, men test-koderna går bara till 21... Ska jag addera 2+6 och stänga av "test 08"? Jag kommer väl på det så jag kan svara mer exakt; men med -10 ute och två timmars inkoppling så är värmen ca 25 grader i motorn - nålen har precis börjat lyfta in i det blå fältet. Slangarna är dock varmare, skulle gissa på 45 grader när man känner på dom. Kupén är varm och rutorna helt isfria - kan rekommendera Modernum kupévärmaren, den är grymt bra. Skönt med batteriladdaren också. Rätt ovetenskapligt tycker jag det verkar som om snittförbrukningen sjunkit någon deciliter per mil när jag kör med värmaren istället för att starta den kall vid -10 -20... Jag ska hämta X5:an med bensinvärmaren installerad på Fredag. Det blir som sagt med en T91 fjärr (on / off) som påstås nå upp till 1000 meter vid gynnsamma förhållanden. Ett par hundra meter räcker för att man kan starta den från jobbet när den står klockan 18 på en iskall parkering. Enormt skönt att få komma ut till en varm och isfri bil när man är trött och ska hem från jobbet! Sverige är ju ett svinkallt land och elvärmare/bensinvärmare borde vara standard i alla bilar. |
|
| Arbetsgivarna borde få skatterabatt för att installera motorvärmruttag till sina anställda. | |
|
Varför standard? Jag åker från varmgarage till varmgarage, ännu skönare! |
|
|
20C är ju fortfarande en kallstart för en motor! Kör man sedan ut i -20C tar det ju flera mil innan oljan är varm. |
|
|
Nja, 25 grader är väl ungefär som en varm svensk sommardag? Hur varm blir din egen bil? Du har ju 500 watt till och mindre motor, så den blir väl varmare? |
|
|
Steman: kul att du åker omkring i varmgarage hela dagarna, hoppas du har det varmt och gott.. ;) Men för oss dödliga som parkerar bilen utomhus på olika parkeringar. Man kanske har mycket kundbesök som jag, eller stannar vid köpcentrum, idrottshallar etc så är det enormt skönt att slippa en iskall och isig bil ! Klick - varm på 20 minuter! Skulle du inte själv unna dig den lyxen om priset var rimligt? Våga lämna varmgaragen och ge dig ut på vanliga vägar? ;) |
|
|
Varför ta ut bilen i polarkylan, nä du, jag stannai i värmen. För 10 år sedan monterade jag in en webasto men minicallstyrning i min 540 E39, men när jag sålde bilen så summerade jag behovet med att jag användt värmaren mindre än 10 ggr. Ett tips! Om du provar att hissa upp rutorna så kommer du märka att kupén värms upp av motorn, den featuren finns på alla modeller! |
|
|
Du kasar väl omkring på sommardäck kan jag tänka? För du har ju inte haft användning av vinterdäck mer än 10 ggr i vinter? ;) På samma sätt som du inte haft användning för en riktig bil på länge, och därför kör en lill-diesel i stället? ;) |
|
|
Lasse: Ja 25 grader är sommarvärme. Men 25 grader är en kallstart för en motor vars arbets temperatur är 100C. Under 45C kylvätsketemperatur aktiveras sekundärluftpumpen, tändningen fördröjs, bränslet fettas på osv, dvs kallstartproceduren genomförs. Givetvis blir den kortvarig i +25C jämfört med -25C men ändå. Har inte gjort någon riktig mätning från noll på 1500W-värmaren då fjärrstyrningen ej är klar, så ska nog inte gå ut med några siffror jag får mäta upp (de ligger på annan dator). Men temperaturen ökar i snabb takt upp (en timme) till att motorn är ca 50grader värmare än utomhusluften sen går det segt. |
|
|
Vad är ditt problem? Jag opponerade mig mot att bränslevärmare skulle vara obligatorisk på BMW eftersom vissa, som t.ex.jag själv, inte har behov av detta. Om du sedan på grund av avundsjuka går till attack mot mitt inlägg gör väl att det är du som har svår att smälta att andra svarar dig med samma mynt! Det är inte första gången du inte accepterar att andra svarar dig med samma mynt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.