AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
72.626

Bensinvärmare - kostnad, installation?

Sida 2 av 8
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ingenting är omöjligt. :)
Men ett batteri i bra skick av känt märke (så att det funkar i kyla) så är det väl lugnt. Ladda det med en riktig laddare då och då. Obs "bilen startar alltid" är ju inget mått på batteriets skick...

Köp en sån där reservstartmanick för några hundringar o ha i skuffen som backup när ordinare batteri blivit så dåligt att det inte längre pallar 30 min med bränslevärmaren.

(Jag har en Ctek-laddare i skuffen kopplad till motorvärmarsystemet, laddaren är inkopplad även om motorvärmen inte är på, så mitt batteri blir alltid laddat så länge sladden sitter i.)

Tror det var 20-30W totalt inkl cirkulationspump, ej säker på siffran!
ma
7.450
marin849
Jag skulle för övrigt vara lite petig med att få till en korrekt installation enl manualen och BMW ar ju egna installationsanvisningar för dessa värmare med föreskrivna genomdragningar, var man ska borra osv. Skulle inte låta vem som helst göra det utan att ta reda på vad BMW föreslår för din bil.
Till en Passat väljer man till fjärrstyrd värmare inkl. extra batteri för 9.900:-, som referens.

32.500:- för en montering till en X5 tyder på att detta är en bransch som kan växa rejält med nya försäljningskanaler?
kl
23
klh
525iam Touring 03
Kan bara instämma med att en Webasto drar mycket ström.
Har en i min 525ia 03 eftermonterad Ht 07.
Tror ej att själva värmaren drar mycket ström,utan det är när
fläkten går igång som det blir korsdrag i batteriet.

Har själv gjort på följande sätt, eftersom det satt kontaktvärmare på bilen.
Batteriladdare typ cteck fastsatt brevid batteriet, kupefläkt på golvet.
Fläkt i bilen på max 2 läget ej på automtik,detta funkar hemma med el.

På jobbet och i stan ökar jag fläkten några steg men aldrig automatiken,
den drar mycket STRÖM.

Ja, BMW tar 16 000 för en fjärrstyrd bensinvärmare. 32 500 är ju ett vansinnigt pris, med tanke på att värmare + fjärr kostar 7200 kr för en privatperson i Tyskland. El & Diesel ger förmodligen ännu mindre för dom - resten (ca 25 000) är påslag för montering och moms. Det är - oavsett hur man ser på saken - ett oskäligt påslag.

ma
7.450
marin849
Men egentligen, varför starta kupefläkten? Om motorn är uppvärmd tar det ju max några sekunder så kan man köra iväg.
1395 tar AutoExperten för en DEFA 411723, den verkar 10 ggr bättre än kontaktvärmare - tack för tipset marin849! Sen en grenledningssats med uttag i kupén så har man rejäl elektrisk värme.

Jag vill även ha batteriladdare som laddar batteriet när sladden sitter i. Ska man skaffa en laddare från DEFA (vad kostar dom??) eller koppla in en CTek? På min CTek lyser en liten diod även om sladden inte är i, undrar hur mycket krypström den drar om den är ansluten till batteriet men inte sladden sitter i?

Det ironiska är att min kompis som har problem med sin bensinvärmare - att den stänger av sig efter 5 min pga batterispänningen sjunker - är att det är en Prius! Den om någon borde väl ha batterier att driva en fläkt mer än 5 min tycker man? :) Men det passar väl inte med spänningen, och det är inte tillräckligt genomtänkt gissar jag.
ma
7.450
marin849
Jag har en Ctek 7000 permanent "monterad" i facket ovanför batteriet bak.
DEFAs laddare är inte prisvärd.
Obs! kom ihåg att med den där värmaren MÅSTE du starta den elektriska cirkulationspumpen (med ett relä t.ex.) annars kokar det jättebra i slangarna till värmaren men ingen annanstans...
Anledningen till att man vill at kupefläkten ska köras är väl att man ska slippa skrapa rutor också, det är nästan det som är grejjen för min del.

Jag har dock gett upp att eftermontera. Blir att se till att nästa bil har värmare installerat helt enkelt.
Sven B
Hur effektiva är bränslevärmarna på att värma upp motorn och kupen i jämförelse med den konventionella El 220V elmotor/kupe-värmaren.

Den stora och enda fördelen är väl att man slipper vara beroende av elstolpar?

Vi som i regel gör 2 kallstarter dagligen och har tillgång till eluttag har väl ingen nytta av detta förutom att slippa den extra kupevärmaren.
ma
7.450
marin849
Bränslevärmare typ Webasto Thermo Top är på 5kW så nog blir det varmt!
Hade jag en sån skulle jag koppla så att den värmer motorn till min 60C och sen startar kupefläkten på lägsta hastighet. Det räcker ju, isen tinar väldigt snabbt. Kör jag upp motorn i 50C med min elvärmare är det ju bara att starta o sätta på fläkten så börjar isen smälta direkt.
Ja Sven det stämmer. Bor man i villa eller på annat sätt har tillgång till elstolpe så räcker ju det. Bensinvärmare är nåt för oss andra stackare.
Jag bor i villa men jag arbetar ofta ute på stan hos olika uppdragsgivare och har aldrig tillgång till elstolpe då. Skön lyx att komma ut till en varm bil kl 18 på kvällen när man sak hem, slippa skrapa rutor och frysa,,,

Det blir helt klart en bensinvärmare för mig, Webasto Thermo Top Evo-4 på 4 kw. Men det blir el också.
Bensinvärmarna borde ha inbyggd generator/laddfunktion. Tänk vad bra det vore om bensinvärmaren kunde bidra med den elenergi som förbrukas.

mvh/ Anders
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har Webasto Diselvärmare i min Audi traktor. Klart det bästa utrustningen som finns. Alltid varm bil när man önskar, inget skrapande av fönster.

Har 140Amp batterier orginal battieri som sitter i denna typ av bil. Jag kör min värmare 2 gånger om dagen i 30 minuter, morgon och på kvällen från arbetet. Har aldrig haft problem med att batteriet inte klarat att dra igång traktormotorn.

Värmer motorn och kupén. Det jag märkt är att det verkar var en separat fläktmotor i värmesystemet. Eller att den går på väldigt låg fart? För när jag startar bilen tycker jag höra att den vanliga kupé fläkten drar igång, som har ett annat typ av ljud.

Fantastisk bekvämlighetsutrstning och är värt en hel del enligt mig. Aldrig mer en bil utan denna utrustning. KÖP och installera värt lätt 20.000 SEK men en kostnad upp mot 30.000 SEK är för mycket.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Jag har också funderat på bensinvärmare, till min bil (MB B klass) finns det ett bilspecifikt kitt från webasto för ~ 850€ på standheizung-shop.de detta kopplas in till bilens can-bus så jag antar att det kör cirkulationspump, kupefläkt et.c. via den. Vet att man ställer önskad innetemp på bilens klimator och att det går att köra bara fläktarna på sommaren för att ventilera. Anyways - vågar man sig på att montera ett sådant kitt själv om man är händig meckare? Någon som testat? Jag är lite skeptisk till bensinförsörjningen som skall ha egen pickup i tanken.

Länk
ma
7.450
marin849
Intressant workshop manual på Webasto: Länk

Ja man vågar nog.
Men jag skulle noggranmt läsa installationsanvisningen FÖRE köp!
Också försöka hitta biltillverkarens egen installationsanvisning, den är anpassad till bilen.
ma
7.450
marin849
Hm, det var ju "störande" billig på den tyska sidan!
7500spänn och så kan man kasta försvalsuret på Tradera.
Nu har jag köpt både bensinvärmare och el, DEFA 411723. 7500 gav jag för Webasto-värmare med fjärrstart i Tyskland och 2900 för elvärmaren med kablage och grenuttag.
ma
7.450
marin849
Det låter härligt!
Vilken fjärrstart fick du för den pengen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.