AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.461

Ferrita till en 550?

Sida 1 av 2
Visa användare
33
530iM-01
550iX -11
Hej! Jag ska "investera" i ett sportavgas system till min 550iX -11, finns inte så många att välja på ännu. Någon som har erfarenheter av Ferrita? Kan dom bygga ett snyggt bra system till min bil tror ni???
Är ute efter lite gött V8 ljud :-) som det är nu så fiser den bara lite..
Har varit i kontakt med Eisemann mfl som inte har färdiga system ännu till 550iX. Schnitzer har slutdämpare men till ett riktigt rövarpris! 30tkr!!
/Håkan
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
har man råd att köpa en 550i så borde väl 30tkr vara en droppe i havet kan jag tycka.

men va gäller ferrita så ska dom vara riktigt bra på att bygga system av det jag har hört iaf ...
Tigerdejan avgassystem i sig är ingen vetenskap direkt. Du kan gå till vilken bygg firma som helst o de har ungefär samma synpunkter. om du inte vill betala så varför inte fråga Simons om de inte behöver en demobil? då gör de bygget gratis. gå in på deras hemsida o maila kanske har du tur.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
tiasz: Det är just din åsikt som är problemet i detta fallet. Att få ett välanpassat avgassystem ÄR en hel vetenskap och bör inte göras av mindre seriösa bolag.

Jag lämnade själv in min BMW 325dM Coupe som jag köpte sprillans ny till Ferrita när bilen var ett halvår gammal. Och Ferrita i Köping gjorde ett riktigt kanonjobb med bilen och jag blev riktigt riktigt nöjd. Rekommenderas verkligen. Du får även möjlighet att lägga fram egenskaper som du tycker är viktiga så skapar dom just det du önskar. Dessutom har dom ett flertal olika avgassystem att välja mellan.
Nikeman: för det första får man ju ställa sig frågan hur kunden vill ha det. så länge du inte vill att bilen ska gå ljudlöst på tomgång men låta som en ferrari V8 vid lite gaspådrag så är det i regel inga problem.

Jag har inte sagt att Ferrita på något sätt är dåligt, men även jag tycker de är lite väl dyra. inte lite egentligen...
själv har jag snidit ihop både ett o annat avgassystem på både mina egna o andras bilar o man lär sig mer o mer efterhand. det som är klurigt är o räkna dim så att det matchar det man vill uppnå, men då är det överkurs o så exakt är det oftast inte utanför racevärlden. ferrita räknar nog på det o har utfört tester innan, men de tar betalt därefter med.

Har du lift o vill bygga själv TS så ta en titt på Länk de har mycket bra ljuddämpare, vissa innehåller dessutom Xpipe om du är ute efter unikt ljud. Beroende på var original är demonteringsbart så kan du ju spara originaldelen och ersätta med en dämpare o lite rör. ingen skada skedd på detta sett och inte en femtedel så dyrt som på firma :)
Visa användare
33
530iM-01
550iX -11
Ja Tiger dejan du har en poäng där, 30 papp förlorade man ju innan man skrev under köpekontraktet...
Jag är av din åsikt NiKeMaN att avgassystem är inget man snickrar ihop själv till en ny bil.
Tack för din erfarenhet av Ferrita! Tänker kontakta dom för ett prisförslag.
Annars verkar Eisemann var ett väldigt omtyckt fabrikat hos BMW ägare, rätt?
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
det stämmer väldigt bra , Eisenmann har riktigt bra rykte , fast dom ligger nog också ganska hyffsat högt i pris kan jag tänka mig , speciellt på värre blimodeller ... tex 16.000 för en slutdämpare till 335 ... vilket jag kan tycka är hyffsat mycket faktiskt ...
men dom tänker väl att "köper man bil för 500.000-800.000 så är väl 16.000 ingenting man bryr sig om ...

men checka som sagt med va Ferrita har att erbjuda , dom har bra rykte iaf och snickrar efter dina önskemål
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Ferrita i Köping är riktigt duktiga. De byggde ett fint system till min 635:a som jag är jättenöjd med. Ring och prata med dem och berätta precis vad du är ute efter vad gäller olika egenskaper som effekt, karaktär på ljudet vid olika varvtal osv. De kan säkert ge dig det du vill ha!
Visa användare
33
530iM-01
550iX -11
Jag ska ringa och prata med dom! Tack för inläggen!
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

skulle jag ha köpt en ny 550ix så skulle jag ha ganska hög ersättning för att det skulle få hamna simonsprylar på den!!! kör ferrita. tror inte jag har hört något negativt om dem
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Jag kör med simons system och är hur nöjd som helst!! Här har ni lite bilder..

Länk
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

tänkte inte på utseendet utan mer kvaliten. har ifs inte använt rostfritt
jorgen då borde du inte kommentera företaget heller.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag är ute efter ett nytt system till Audin och har funderat på Ferrita. Hur går det till?
Bygger de systemen under tiden bilen är på plats.

Niklas; vad fick du betala för systemet? Hur omfattande var det?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

tiasz: varför skulle jag inte få göra det? har massor med erfarenhet av deras produkter dock inte av deras rostfria. Man får ju vad man betalar för oftast...

///Jörgen

Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

jag köpte Feritta till min M3a mer än nöjd till ett bra pris..Ett tips..om du delar garage med nån,så riskerar du att hans bil vill larma när man startar upp hehe lika kul var gång:))
jorgen: tycker det är fel att smutskasta företag om man inte sitter på tillräckligt med information. speciellt i detta fall där du inte ens nämner en anledning till varför de är så värdelösa.

köper man simons universal i vanlig svartplåt så är nackdelen att rör och böjar inte är galvade. detta får man rostskydda själv o det tycker även jag är för jävla dåligt. hursomhelst så har simons större utbud än konkurrenterna o det kan ju ses som positivt iaf.
det rostfria sortiment är en helt annan sak, o tror du på allvar att de skulle bygga ett system i svartplåt till en 550iX -11?
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

bara varit med om att fullflödesdämpare som har varit felbyggda så det nästan är helt stopp i dom, att dämpmatrial har blåst bort, rostat hål väldigt fort mm. så listan kan göras lång så att säga att jag inte sitter på tillräckligt med information är helt fel. Jag köper aldrig mera dämpare från simons pga det strul som det kan medföra men alla får ju göra som de vill....
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
StefanL:
Tjena! Ett Ferritasystem på din S4 vore klockrent!
Mitt system byttes från flex-röret där framme och hela vägen bak. straxt framför "reservhjulsbaljan" så gjorde man dessutom en förgrening och gjorde så jag fick ett rör ut på varje sida av bakänden på bilen. Sen gjorde man fina mufflertips som jag valde ut med omsorg och fick då -OO----OO- bakände. Det blev najs.
Tror det skulle kosta runt 13-14 000:- monterat och klart.
jorgen: jag har hört talas om detta ang de billiga ljuddämparna men har själv aldrig upplevt det pga jag alltid kör på rostfritt. finns ingen anledning att spara 2-300kr på dämpare. har dock själv använt två st dödliga om man säger så men användes bara under en kort tid så de var det inget fel på. men man gör rätt i att hålla sig ifrån allt som inte är rostfritt om man vill att det ska hålla i längden... rostskydd håller sig aldrig invändigt...
In
355
Inot
745iA -02
Jag köpte mig ett Ferrita till min 745:a och är inte annat än mycket nöjd. Jag tittade på de flesta systemen ( färdiga ) och jämförde priser, kvalitet och ljud.

Fördelen med Ferrita (tycker jag ) är att man bygger systemet på plats, du får precis det utseende, prestanda och ljud som du vill ha.

Precis som TigerDejan skriver, köper man en bil för närmare 800k så är merkostnaden för ett kvalitetssystem byggt på plats kontra ett massproducerat en fjärt i rymden.

Jag kan i alla fall varmt rekommendera Ferrita, bra bemötande, kunniga och ett överkomligt pris för det man får. Jag har i alla fall inte hittat några som kan mäta sig med Ferrita på dessa punkter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.