AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.158

Sommardäck till M5 e39

Sida 1 av 2
Ska sko bilen och funderar på vilka däck jag ska välja. Någon som har erfarenheter av nedanstående fabrikat/modell?

GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC YR
HANKOOK VENTUS K-107 YR
DUNLOP SPORT MAXX ZR/YR
PIRELLI P-ZERO NERO VR/ZR

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Personligen så hade jag inte köpt goodyear däcken, jag har dåliga erfarenheter av f1 gsd3 som var generationen innan, det kan naturligtvis vara helt annat nu men jag hade inte chansat själv.

Är det bara dessa märken du har att välja på eller kan du tänka dig alternativ?
Michelin pilot sport2 eller continental sportcontact 5 hade jag personligen köpt om det fanns möjlighet till det.
De däck jag tog upp ligger i ungefär samma prisgrupp. Michelin tycker jag självklart är bra däck, men inte så bra att dom berättigar det höga priset.. Och eftersom jag inte kommer köpa Michelin så hamnade dom inte på listan:)

Sen att Hankook ägs av Michelin var ju en annan femma:D
Hankook Evo 12 XL alla dagar i veckan. Tvåa (vill minnas att däcken var etta) i nåt test i tyskland 2009 tror jag det var. Rekommenderas.
Länk
Bmw-lelle: Varför Hankook 110 (evo v12) framför Hankook 107? Trodde 107:an var bättre?? Dom är iallafall dyrare, fast det säger ju egentligen ingenting!!

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med tsaros.
Tycker personligen inte att man ska snåla med däck till sin M-bil.
Att medvetet inte få/ta ut max av sin m-bil pga. att man vill spara nån tusing för däck runt om är för mig dumsnålt. Speciellt när du ska byta samtliga fyra (om jag nu förstår det rätt). Men det är min åsikt.
Jimmyboy: Är det att snåla på däck bara för man inte vill ha Michelin??
Av den enkla anledningen att jag bara provat K110 men vid en snabb googling så ser jag att någtra föredrar k110 :
Länk

Ji
2.380
Jimmyboy

Wannabedrivers: Ja i ditt fall när du skriver att du vet att de är bra men att de är för dyra så tycker jag nog det.

Bmw-lelle: Men de där killarna kör ju Clio... är ju viss skillnad mot en tung M5:a som fodrar ett mycket stabilare däck än en Clio. Men jag säger inte att du har fel för jag ingen som helst erfarenhet av de där Hankookdäcken.
Att dom är bra råder det nog inget tvivel om.. Men det du säger är att ett däck av annat fabrikat som kostar några hundra mindre än Michelin med automatik är ett lågbudget däck, och att man skulle vara dumsnål om man väljer något annat än Michelin?

Kan ju vara så att jag kan få ett lika bra eller bättre däck än PS2 om jag väljer att inte betala för märket Michelin.

Om jag börjat yra om ett däck från Kina med namnet Star eller Puppo, ja då hade ditt inlägg haft en poäng!

Jimmyboy: Möjlig att de kör Clio, inte kollat närmare som jag sa. Dock så har jag inte förespråkat K110 mer än att jag kör med dem själv som sagt.

Allt snack om att inte utnyttja bilens potential om man väljer ett par taskiga sulor kommer från folk som sitter med de bästa däcken men inte har en aning om hur man hanterar dom.... Blir uppriktigt trött på sånt larv.
Toyo 275/35R18 på Däckonline kan varmt rekommenderas för 1578:-/st.

Mvh Philip
Ji
2.380
Jimmyboy

Bmw-lelle: Lite det jag menar fast tvärt om :). Du behöver inte heta Kenny Bräck för att aktivt hantera en M-bil med Michelindäck.
Men det behöver du vara med ett par däck som inte passar bilen man kör ;)

Håller dock med dig om att det är få som använder sina bilar "fullt ut".

Mvh Jimmy
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Goodyear Asymetric alla gånger rekomenderar starkt då jag har haft det på min gamla M3a samt 330 innan hade jag Michelin extremt spårkänsliga samt högt ljud nivo..Goodyear var tvärtom jätte tyst samt extremt bra grepp, kolla olika tester ska du se att goodyear har skött sig riktigt bra på våtväglag osv..
Continental SC 5P är ett alternativ Länk fram respektive bakdäck optimerade för sin uppgift.

mvh/ Anders
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
tsaros: F1 GSD3 och Assymetric är helt olika däck.
Just nu känns det som om det står mellan:
GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC YR eller HANKOOK VENTUS K-107 YR alt. 110.

Men den saken kan ju ta nya vändningar.
Ji
2.380
Jimmyboy

Catch_me: Var det Michelin PS2 som va spårkänsliga? På din M3:a eller 330?
Kul att Goodyear äntligen fått ett tyst däck, deras F1 GSD-däck har ju varit allt annat än tysta.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
PS2 vill jag minnas att det var på 330...
F1 GDS har jag oxå haft för många år sen på min 320 den var kass på regn minns jag
ed
776
edge
520dT M -15
wannabedivers
Googla Vredestein ultrac sessanta. Ja kör dessa på m3an och är ruskigt nöjd. Mycket bra grepp på vått och torrt och de går tyst. Googla och bilda dig en uppfattning. Står om flera på diverse bmw forum som bytt från ps2 till dessa och är riktigt nöjda.
Me
33
Merz
E46 -02
Jag har köpt continetal sc 3 bak och fram får väl se om man blir nöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.