AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.985

Vem står för fiolerna? (Snöras på bil)

Sida 1 av 2
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Hejsan,

Farsgubben var bortrest under helgen, på väg hem stannar han hos en vän som bor i hyrehus. Parkerade inte nödvändigtvis på någon uppmärkt besöksparkering, men på fastigheten i alla fall.

Takraset var ett faktum, framrutan intryckt. Tog visst två timmar att skotta fram bilen (så var ju inte lite snö...)

Vem står för fiolerna?

Fastighetsägaren(hans försäkringsbolag)? Det som talar emot är ju som farsan uttryckte det "han har ju inte bett mig parkera under hans taknock, och antar därmed att det inte heller är tal om någon uppmärkt Besöksparkering.

BMW Orginalförsäkring, vagnskadan?

Eller - är det så jävligt att man riskerar "trilla mellan stolarna"? Skulle ju vara klart kännbart om det visar sig att det inte räcker att byta framruta.

Som tur nu var så ramlade inte ett ton snö IN i bilen, men stående 40 mil från hemstaden på BMW-verkstad och med hyrbil är han nu i alla fall.

Så - vem står för fiolerna tro?

Och om snömängden tryckt in hela framrutan, har då taket klarat sig tro? Om det inte har klarat sig - visst torde dom rikta upp bilen ändå - är ju iaf en -09:a med knappt 3000 mil på mätarn.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sådana skador täcks alltid av bilens försäkring.

Sedan bilens försäkringsbolag ställa krav mot t ex fastighetsägare om denne kan anses varit vårdslös eller liknande.

Men i din fars fall skall han som sagt prata med sitt försäkringsbolag som har bilen försäkrad (i detta fall bör det bli vagnsskadegarantin som faller ut).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Om fastighetsägaren har varit vårdslös, finns alltid möjligheten att begära att denne står för självrisken. I värsta fall får detta bli en civilrättslig process...detta bör han ta upp med sitt försäkringsbolag.

Mvh
Johan B

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Ja, är ju dom han snackat med och dom som rekvirerat hyrbilen och sådär.

Låter ju tryggt iaf. Men snopet att komma ut från en kaffe och ha bilen täckt i snömassor... udda.

ps
377
psike
M240i xDrive -19
SNABBA svar också. Tack för det.

Var ju iofs ungefär som jag misstänkte.

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tråkig historia.

Jag tror och tycker att det blir fastighetsägaren (dennes FB) som får/ska betala.
Detta gäller ju även vid olyckor med människor där folk fått snö och istappar på sin från fastighetstak.
De har en skyldighet att se till att detta inte sker helt enkel.
MEN jag hörde oxå (tror det var på nyheterna) att de i princip aldrig bli dömda till att betala ersättning.

Tycker att det gäller för din far att köra stenhårt på att fastighetsägaren ska betala.

Lycka till.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då det inte var ett annat fordon som skadade bilen är det den egna bilförsäkringen som skall betala skadorna.

Sedan kan det som sagt ställas krav på att fastighetsägaren får betala bilägarens (och bilens försäkringsbolags) kostnader i efterhand, men det blir som sagt en civilrättslig process...

Mvh
Johan B

Om det inte var någon utmärkt parkering där bilen parkerades kan inte fastighetsägaren hållas ansvarig för skador på bilen eftersom att bilen inte parkerats på anvisad parkeringsplats. I det fallet är bilen felparkerad.

Däremot är personskador en helt annan sak.
utmärkt borde vara utmarkerad.
Jag råkade ut för samma händelse förra året då jag också fick hela framrutan intryckt av ett snöras.
Bilen var parkerad hemma på uppfarten och bärgades till närmaste bilglasverkstad.
I mitt fall tog Toyota det på nybilsgarantin och det blev för mig helt kostnadsfritt.
Det skulle annars gått på bilförsäkringen enligt bärgaren.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Toyota har generös garanti om dom fick ett snöras från kåken till "fabrikationsfel" :D

Blir ju märkesbyte, det hör jag ju :)

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Liknande historia som kanske inte är helt jämförbar, men den visar att fordonsägaren har eget ansvar för var han parkerar bilen.

I stallet där familjen har hästen, är stallet på en sida om en mindre enskild väg och ridvolten på andra sidan. En häst på ridvolten blev skrämd av något, kastade av ryttaren och sprang hem till stallet. Problemet var att det stod en bil parkerad vid infarten till stallet som hästen försökte hoppa över utan att lyckas. Hästägaren friades av försäkringsbolagen eftersom fordonsägaren inte hade något att göra på platsen och därav fick stå för reparationskostnaden via egna försäkringen. Hästägaren friades helt.

Tur i oturen för oss var att bilen stod där den stod när vi kom till stallet för annars hade vår bil ståttt parkerad där.
Psike:
Ja, för min del sköttes det hela utmärkt, det enda jag behövde göra var att ringa bärgaren på kvällen och se till att hämta den åtgärdade och urstädade bilen dagen efter.
Resten skötte bilglasfirman, bärgaren och Toyota.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Drabbades för några år sedan av snöras från 7 vån som tryckte in framrutan på min M5:a. Detta var på parkeringen vid mitt jobb. Jag fick utnyttja min egen försäkring (glas) och fastihetsägaren ersatte mig för självrisken samt kostnader för taxi för resan mellan verkstaden och kontoret.

___
//Ulf
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Försäkringsbolaget får gå till fastighetsägaren som i sin tur härleder till sin takskottare och de härleder till sin försäkring. Mao så kan det ta hur lång tid som helst om takskottaren inte har en försäkring.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
@mats: Det är ett elände om man råkar ut för en olycka där en häst är inblandad.
Har en bekant som körde på en häst som smet ur en inhägnad. Eftersom hästen betraktas som ett fordon så fick han vackert stå för alla kostnader.
Be
67
BeroT
X3 xDrive30e -20
Chris87:

Så länge det inte är skyltat P-förbud så är det inte felparkering bara för att man inte står i en markerad ruta.....

BeroT: Det innebär enbart att det inte går att få P-böter. Finns det P-skyltar framgår det klart och tydlgt vad som är avsedd parkering. Parkerar man utanför detta område görs det på egen risk oavsett om inget P-förbud råder.
Ni har fel...

Fastighetsägaren är alltid ansvarig för snö som rasar ner från taket.

Det som händer är att man använder sin försäkring och sedan kräver fastighetsägaren på ersättning.
En arbetskompis råkade ut för exakt samma sak med sin bil för ett tag sedan och han hade bara halvförsäkring.

Föräkringsbolaget som fastighetsägaren hade gick in och reglerade saken utan tjafs och fastighetsägaren fick en självrisk.

Angående parkeringsfrågan så beror det lite på hur det är skyltat på platsen.

Generellt gäller att om det finns rutor så måste man stå i dessa. Normalt brukar man skylta upp hela området med parkeringsförbudzon för att göra detta tydligare.
Fast det saknar helt betydelse i ersättningsfrågan...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag instämmer med Daniel-73. Det är exakt så det går till. Dessutom skall man inkassera självrisken på försäkringen från fastighetsägaren. (Om man nu har en helförsäkring som jag hade).

Alexander Kjellström
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Min bror råkade ut för samma sak för ett antal år sedan och det var fastighetsägaren som fick stå för fiolerna.
Då var det inne i Stockholm och fallande istappar som tryckte in hela taket så bilen fick skrotas.

Kontakta fastighetsförvaltaren/fastighetsägaren och förklara läget. Detta är sällan ett problem om händelseförloppet har dokumenterats. Har man däremot inga bilder så blir det kanske lite svårt.

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.