|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är i bytar tagen och har börjat snegla på SUV. Har hittat en 40d med massor av utrustning, men tyvärr så kostar den där efter också. Nypris var drygt 800. Har provat en Cayenne Diesel och den var väldigt trevlig. Otroligt bra kvalitetskänsla och en Porsche är ändå en Porsche. Sedan är det inte lika vanligt med en Cayenne som en X5 och köper man en kärra för 700 så vill man väl ändå få något som sticker ut lite. Något som jag också funderat över är att X5 fick en FL i fjol och då har den väl bara en 2-3år kvar innan den blir ersatt. Porschen kom i somras som helt ny modell. Eller spelar det ingen roll? Inbillar mig nästan att en basic Cayenne håller andrahandsvärdet lite bättre än en full rustad X5 40d. Option över metallic, skinn och Nav brukar inte höja värdet något. Vad säger ni om det resonemanget? En fullt rustad 40d eller en basic Cayenne eller räcker det med en 30d? | |
Buspelle |
Cayenne är en otroligt fin ovh välbyggd bil, men personligen tycker jag den kräver en V8 för att komma till sin rätt. Porsche har generellt ett bra andrahansvärde, men Cayenne är väl undantaget. De förefaller rasa ordentligt i pris efter ett par år. Hade nog blivit en X5 40d om jag var i din situation. |
| Tack för svaret, skall kolla i morgon om det går att göra en vettig deal på den. | |
|
Det skiljer nog en hel del rent prestandamässigt på en X5 40d vs en bas Cayenne, jag hade inga som helst problem med att hänga en en Cayenne på Autobahn i höstas med min 120, det hade jag aldrig kunnat göra med en X5 40d. Årgång på den vet jag inte, den hade LED baklysen så den var nog inte allt för gammal. // Mvh Andreas |
|
| Vi har tittat på nya Cayenne oxå. Den är grymt fin på alla sätt och min fru älskar den. Jag känner dock att för mig förknippas Porsche med sportvagnar och Cayenne möjligen med V8 kan uppfylla det. Av ekonomiska skäl både inköp och drift är dock diesel det enda möjliga för oss och då känner jag att jag passar på Cayenne. Blir nog en X3 3.0D ist. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Cayennen är så himskans ful så den attraherar bara en liten grupp med entusiaster. Så skall man köpa den måste den vara "fullutrustad" både maskinmässigt och utrustningsmässigt för att kunna attrahera andra potentiella grupper av köpare. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Robert J, Hej, Jag hade inte valt en X5 just av den anledningen att en NY X5 är på G skulle jag tippa max om 2 år. Medan som du säger Porschen kom helt ny förra året. Dumt att köpa en bil för 800k för en äldre modell så att säga. Bättre att vänta in och vara först med X5an när den nya kommer sen. Jag hade väntat in den och suttit lugnt i båten med bilen jag har just nu om du bara inte MÅSTE byta. Har själv kört Porschen och måste säga att det måste vara en V8 för att göra den rättvis. Lycka till med dina val. |
|
|
Tack för alla inputs. Känns som man börjar få ungefär samma uppfattning som de flesta redan har. Prosche som sportbil har bra andrahandsvärde, klart mer tveksamt med en SUV med minsta motorn. Den X5 40d som vart dem såldes i helgen så den blir det inte. Bara att leta vidare... |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Varför inte en M variant? Om du nu har en budget på 800 kkr. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
En facelift på X5 kom förra året. Jag tror inte att det blir någon ny modell förrän tidigast MY13. Men ska man gå och tänka så kommer man ju aldrig till skott då det kommer nya modeller och uppdateringar hela tiden. Personligen hade jag valt X5. |
|
|
Frun fick se en Porsche idag och gillade den på sitt sätt. Tyvärr gjorde detta inte det hela lättare. Budgeten är på max 700. Visst får jag otroligt bra för den 535d jag har så kan en demo X5 40d med M-paket vara intressant. Har hittat en sådan också för ca 745. Får se i morgon vad det är för spec på den och vad jag kan tänkas få för gamlingen. |
|
Din för 775 kkr Länk "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Otroligt snygg kärra och går säkert som ett expresståg. Dock så blir det aldeles för dyrt med bensin för mig då jag har en firmabil som går på diesel. Det lutar mest mot en X5 40d just nu, har bra kontakter på BMW så service mm blir otroligt mycket billigare än om jag väljer en Porsche. Lilla servicen vill de ha 6500 för och stora som är var 6000mil ca 13! Så bara service av Porschen gör den nästan 20 000 dyrare 2 första åren. |
|
Men om du nu har en budget på 700 kkr så vad spelar lite bensinförbrukning för roll :) Eller kör du +5 kmil per år? (sedan drar den inte så mkt som man skulle tro) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Visst kan det verka knepigt med att köpa en bil för 700 och sedan spara ca 15kr/mil. (Momsad bensin på ca 1,3l/mil vs momsfri diesel på 0,8l/mil) Bara bränslet blir alltså minst 20 000kr/år. Försäkringen lär man väl också spara en 10 till på. Har även för mig att M bilarna har kortare mellan servicarna så totalt blir det säkert närmare 40 000kr/år minst 3000kr/månad mer en X5M skulle kosta mig förutom att den är dyrare. | |
|
Kanske detta skulle kunna vara nåt?: Länk De verkar ha liknande affärsidé som ubbo.se, men ubbo har ju inte BMW...: Länk Mvh |
|
| Har nu valt och tingat en Carbonsvart X5 40d M som går som demo. Frun var ute och provade den och gav tummen upp! :) Någorlunda rätt utrustning så den kommer att bli bra. | |
| Porsche alla dagar i veckan , som sagt innan X5 är dussinbil . Porsche är alltid Porsche . Word ! | |
|
X5 3,0d skulle jag välja. Det går alltid att uppgradera mjukvaran om den skulle kännas för slö. |
|
|
andyswed: "Porsche är alltid Porsche" Säker på det? Cayenne bygger på samma plattform som VW Touareg, dessutom samma motor som i Touareg V6 TDI. Cayenne är en bra bil, men med tanke på prisnivån tycker jag att X5 40d framstår som det bättre valet. |
|
Sven B |
Jag hade utan tvekan gått på Cayenne. Det ska kosta att ligga på topp :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.