|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade flera bilar innan jag fyllde 18 så det känns inte helt främmande för mig att skaffa en kärra till dottern. Jag har tänkt mig en billig bil i 50.000:- klassen. Så frågan är vad man ska köpa. Bilen kommer också fungera som en extra bil. Tanken är att på sikt ersätta S4an och 118d med två nya begbilar i ungefär samma prisklass. ca 900.000:- //Stefan Mina bilar:Länk | |
|
Stefan jag gillar din budjet 900k! ;) men för 50.000:- skulle jag köpa en fin 318ci e36 cab, eller en e46 compact om det måste vara en bmw, annars en golf/a3 är aldrig fel, om man bara ska A-B. Vill du chocka så hittar du säkert en e30 325turbo med ca 400 hk för 50 flagg som iof inte din dotter kommer uppskatta, men du;) BMW CS #07491 |
|
|
Beolab: Tack för input. Jag kan nämna att dottern förra året drog in ca 20.000 på att polera bilar som extraknäck. (Hon har polerat bilar sedan 10 års åldern, lite miljöskadad från en tokig pappa:) Nu hör saken till den att jag har all proffsutrustning för bilvård och egen bil kan vara bra att träna på. Du har dessutom rätt i att bilen måste gillas av mig:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Alfa GTV eller Spider eller liknande vore väl trevligt? Givetvis med sexan då. | |
|
Gissar att ni kommer övningsköra i med denna bilen, hade jag handlat en RWD-bil så hade jag tagit en med antispinn garanterat. Gärna en med anti-sladd med. Inte för att jag tror att din dotter är en dålig förare men jag skulle känna mig tryggare den dan hon fått körkortet och skall ut och köra... T ex en E46 320/323 eller liknande. När jag övningskörde med sambon (hon hade aldrig intresse av körkort i 18-års åldern) så hade vi en gammal Volvo 740 -88 givetvis utan ABS men med dåliga kina-däck... i efterhand rätt korkat bil-val. Men väldigt lättkörd och stryktålig. |
|
|
Köp en ny Peugeot 107 till dottern och för pengarna som blir över importerar du en Z8... ;-) |
|
|
Jag tycker inte det är något konstigt överhuvudtaget med en bil till en 16-åring, speciellt inte till en bilintresserad sådan. Hon är gammal nog att övningsköra och kommer därmed kunna köra och njuta av sin bil redan idag, och tiden går fort så om 1½år(?) är hon 18! Köp något roligt till henne, hon kommer troligen bli jätteglad av det och ha riktigt roligt! Som någon sa är en E36 cab ingen dum idé, E36 var en säker bil på sin tid och cabriolet är härligt. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Hon borde ha något stort och säkert. 540 E39 ? |
|
|
Vi köpte en 320i-E46,99 tecnical upgrade som grabben ska ha. massor av lullul och en bil som går kalas samtidigt som den inte är "för snabb..." för en 18 åring....har ju själv varit 18 en gång i tiden...... Mvh Jonas Brinell. |
|
|
StefanL: helt rätt, klart tjejen ska ha en bil... Jag hade kört några hundra mil när jag var 16 - pappa undrade varför hans tjänstesnurra som parkerades med full tank på fredag eftermiddag, hade tom tank på måndag morgon.. Min 3 åriga dotter pekade idag på en Porsche och frågade om hon kunde få en sådan när hon blir äldre.. Jag gav mig ut på djupt vatten, och svarade - klart du får älskling. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Vi har diskuterat olika alternativ i kväll och det känns inte helt främmande med en cab. Kanske man bör höja budgeten med några tusenlappar. En 320 e46 cab kan vara ett alternativ. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Tycker det är lite komiskt att du redan funderar på att ersätta bilen som inte ens är byggd än ;) // Erik |
|
|
Här är några alternativ. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Heinz Keller: Det är så jag fungerar. Jag har mina drömmar på bilar och då åker jag i det som för tillfället fungerar bäst. Jag ville egentligen ha RS5an men den blev för dyr ny. Kanske det dyker upp ett tillfälle att byta in S4an under nästa år mot en RS5/RS6. Vi får se:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Vart tog 50k vägen? Jag måste säga att dina planer verkar högst impulsbaserade. Ena stunden en Mini, andra en urgammal 5-serie och sen helt plötsligt en megastor 745. Jag tror nog du gör bäst i att kolla med din dotter vad hon vill ha, och sen leta i en kategori bilar. Du kommer bli helt snurrig av alla intryck och frestelser annars :) |
|
|
Nej det är inte vansinne, klart dottern ska ha en bil om hon är intresserad! Köpte själv min Mercedes 500E när jag var 16 år, dvs för ca 1.5 år sedan. För 50000:- så skulle det med stor sannolikhet bli en 540 e39. Tex: Länk Länk |
|
|
Det är 50 tusen som gäller, man måste sätta upp ramarna för detta projekt. Sen är det BMW hon vill ha. Får man verkligen en vettig 540 för dessa pengar? En Alpina vore skoj. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Roffa1 |
StefanL: Köp tösen en modern bil med fungerande airbag, själv tycker jag Mini Coopern ser intressant ut. Liten o smidig o lätt att manövrera i trafiken samt mkt passande för tösen;-) Betänk att många av dessa gamla E36-E46:or, osv har en icke fungerande airbag, krutet/laddningen fungerar ej längre p.g.a tidens tand. (hemska tanke) |
| Roffa1: Så hur länge gäller detta bäst-före datum enligt dig? | |
Roffa1 |
Enl tillverkaren garanteras airbag funktionen i 10 år, sedan bör delarna bytas ut mot nya. Detta står bl,a i instruktionsboken. Vill minnas att samma info står på flera olika klisterlappar i bilen. |
|
Jag hade prioriterat en säker bil framför en häftig till min dotter(eller försökt kombinera dessa). Men nu när jag läser vad jag själv skriver så inser jag hur tråkigt det låter :) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.