|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Aaah, nästa vecka ska jag till Dahlbäcks och chippa min 23d. Det blir ca 260 hk och 500 i vrid... Gissa om jag ser fram emot detta, kommer givetvis rapportera snarast till forumet. Är jag först i Sverige med att chippa en 23d??? Verkar så eftersom Dahlbäcks inte fått trimfilerna förrän nu, sett att det finns chip till andra modeller, men inte till 23d. | |
|
Sweet!! Jag har varit i kontakt med några trimställen men inte slagit till än. Kräver fullständig rapport :-) mvh Anders |
|
| Om du har automat ska du nog kolla vilket vrid lådan är godkänd för. Det har varit en del trådar om trimning av dieslar. Tydligen är det olika spec på lådorna till olika motoralternativ. | |
| Dahlbäcks säger att lådan är dimensionerad för över 700 nm i vrid, jag kollade innan jag sa ja... | |
| Det sitter en GA6HP19Z i X1 23d och den klarar då inte några 700 Nm. Om du tittar på graferna i denna PDF Länk som är överst på sida 4 ser du att din växellåda (6HP19) är specificerad till 400 Nm. | |
| Det är tur det finns proffs som ni, jag kommer verkligen att kolla upp detta innan chipning. Tack så mycket. | |
| @ Chris 87. Undrar bara en sak... Specen är 400 nm, motorn ger 400 nm... Brukar lådorna inte vara överdimensionerade??? | |
| Tompak23d: Nej, det behöver dem inte vara. Den lådan har ju BMW testat ut just för 23d motorn så den klarar original effekten utan problem, men ökar du vridmomentet med 25% (från 400 Nm till 500 Nm) så torde ju chansen för permanenta skador på växellådan vara stor. | |
|
Tyckte detta var märkligt så jag var tvungen att fråga ZF direkt om min växellåda, här är svaret: Hello Mr. Karlsson the transmission in your BMW X1 is a 6HP21X. This is the updated version of the 6HP19. Mit freundlichen Gruessen/kind regards Tibor Bäcker Technische Dokumentation Kundendienst / Service ZF Services 6HP21 pallar iaf för 450 nm :) |
|
|
Eftersom ZF bara har med 6HP21 i sitt datablad frågade jag om något skiljer mellan 6HP21 och 6HP21X. Svaret är att 6HP21X är för fyrhjulsdrivna bilar, men med samma spec. som 6HP21. Antog detta, men ville veta säkert... De trimfirmor jag sett har trim som sträcker sig från 460 nm till 500 nm i vrid. Svaret jag fick från KCR var att "växellådorna brukar vara dimensionerade för mer än specen", deras box ger 460 nm... Jaha, vad gör man...Enligt ZF är lådan dimensionerad för 450 nm... Ingen annan som trimmat sin 23d??? |
|
|
Vad du än gör, så köp ingen box utan mappa bilen. V-tech har sin RTS till 123d som borde kunna funka? Motorn och automaten mår bäst av moderat trimning: Länk "ifredda: Nu har jag avverkat ungefär 20 mil med vad jag tror är en Steg 1 mappning som ger 250hk (tror för att den fortfarande hette ECO, dvs samma som 235hk mappningen) samt drygt sju mil med Steg 2 (290hk). Steg 1 gav mjuk gång i motorn och kändes av, men inte mer. Det var ett par månader sedan jag körde en 530d, men det känns som att det låg nära den i prestation. Hittade inga nackdelar när jag körde denna, men jag har inte hunnit mäta förbrukning. Steg 2 gav en märkbart råare gång i motorn (lite mer 520d). Men med denna märktes det verkligen att man hade mer kraft. På riktigt. Det lilla jag hann testa så var det riktigt stor skillnad både mot original och mot Steg 1. En annan nackdel var att drivlinan inte riktigt pallar för Steg 2 på alla plan. Maxacceleration på lågvarv (<1400) kan leda till vibrationer av det mindre trevliga slaget. Annars var det mest den råa gången som jag inte riktigt tyckte om. Men någon nackdel ska det väl vara att öka kraften med 50%. Jag kommer köra in det lenare Steg 1 imorgon igen, dels för att det är vinterväglag och dels för att jag är lite mellanmjölk och gärna nöjer mig där just nu." Länk "Har den svagaste 3-litersdiseln i min E61 med manuell låda, tycker det funkar bra. Visst kan växlingarna bli "yxiga" pga vridet men det lär man sig hantera. Har egentligen inget negativt att säga förutom att när man har Steg 2 (290hk V-tech) i bilen så stiger förbrukningen rejält, även med lätt högerfot, och motorn får en lite råare gång. Det fina med RTS är ju att du kan köra Steg 2 bara när du har horn." Länk Mvh |
|
| Nepp, ingen box för mig. Har hört för mycket negativt... Ville bara fråga dem hur de ser på vridmomentet med sin box... | |
|
Så vad blev kontentan av det hela, har du trimmat? Jag väntar på att någon annan vågar först ;-) mvh Anders |
|
| Ska kontakta Dahlbäcks igen... | |
|
Är det bara jag som höjer på ögonbrynen om dom du ska anlita för mappningen inte svarar rätt på vad lådan är specad för? Jag hade rent spontant valt en som svarar rätt på den frågan. // Mvh Andreas |
|
Sven B |
Frågar er varför det är så kul att höja effekten i en bil som redan har massa go effekt. Är det inte bättre att köpa rätt från början? jag kanske är för gammal.... |
|
Det är klart att det går att belasta lådan med mer än 400 (450) Nm. Frågan är bara hur länge det håller, Utmattningen är en av de begränsade faktorerna och belastar man lådan med säg 700 Nm som Dahlbäck hävdade så håller den nog ett tag för det. Men hur länge har de testat? Det räcker inte heller med att testa en enda låda för att kunna uttala sig med någon säkerhet, dislokationerna som finns i alla kristallina material kan variera och det gör att det finns en osäkerhet kring hållbarheten på materialet. Därför finns det en marginal inbakad i alla beräkningar men den krymper såklart avsevärt om man lägger på mer last. Sen så måste man också förstå att en låda som är typad för 400Nm är så klart helt perfekt för en motor med 400Nm. Växellådstillverkaren garanterar ju att den klarar den här belastningen, de har alltså testat och lagt in marginaler så de vågar garantera att grejerna håller. Varför skulle då biltillverkaren inte lite på sin leverantör och ta en låda för 500 Nm? Den skulle ju vara dyrare och troligtvis tyngre vilket påverkar prestanda negativt. Det kan också vara så att växellådstillverkaren står för kostnaderna om deras produkt felar. Då tjänar BMW ingenting på att ta en starkare låda, ZF lämnar ju samma garanti men då (om de väljer en starkare låda) har BMW fått betala ett högre pris. Jag tror, obs tror, att en låda typad för 450Nm håller för 500 Nm i många mil. över 15000 mil behöver inte vara några problem. Men det är inget jag kan garantera och innan man börjar uttala sig stensäkert om att den håller för si och så mycket så tycker jag man ska fråga sig, är jag beredd att betala flera tiotusentals kronor om jag har fel. Det är inte jag, så därför tror jag bara. =) __________ Mvh Grelle |
|
|
Sven: jag kliar på 40 år och anser att mer effekt alltid är bra, rätt och roligt. Tror inte att effektbegäret är kopplat till ålder, men YMMV, andra gillar mindre effekt, whatever makes your boat float liksom :-) mvh Anders |
|
|
Tsaros: Skulle man gå efter det, så finns inget trim att köpa eftersom alla ger mer än de 450nm som lådan är typad för. Grelle: Dahlbäcks sa runt 500nm, inte 700nm. DET trimmet skulle jag inte köpa:) Sven B: Jag tycker min kärra är klen, därför vill jag höja effekten. Visst pilar den iväg en del, men när man är uppe i hastighet och vill trycka på, då händer inte mycket... Saknar en 3.0D... Hmm, en 3.0D går ju också att chippa :) Nåväl, jag tror man vänjer sig vid effekten, därför vill man ha mer, iaf jag :) |
|
|
Tompak23d säger: "Dahlbäcks säger att lådan är dimensionerad för över 700 nm i vrid, jag kollade innan jag sa ja..." Det var från det citatet jag tog siffran 700 Nm. __________ Mvh Grelle |
|
|
Idag spelade effekt mindre roll, j-ar vad halt det var imorse på ren asfalt :-) mvh Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.