|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Kan inte öppna glasbakluckan/shoppingluckan och det medför ju att jag ej kommer åt kablagen eller Antennförstärkaren mm. Någon som har tips på hur man gör innan jag river hela luckan från insidan? | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Antingen öppnar BMW-verkstaden åt dig eller så får du såga sönder handtaget & lägga ihop kablarna. Handtaget måste ändå bytas mot ny bättre variant. Passa samtidigt på att byta torkararmsgenomföringen. |
| Här ges lite tips: Länk | |
|
Jag hittade jag en sida med bilder på var den manuella öppningen av glasluckan sitter! Länk =) |
|
|
Jag hade samma problem, på min funkade det inte att lägga ihop sladdarna från öppningsknappen, jag fick "bryta" upp låset. Det är "bara" att lossa plasten så mycket du kan nedtill och åla in armen med en torx och lossa de två skruven till låset, sedan tar du en skruvmejsel och öppnar plastklipsen på låset så delar det sig och släpper luckan, det går oftast att plocka ihop sedan, annars får du köpa ett nytt på skroten för några hundralappar. Sedan kommer du åt antennförstärkaren och kabelkanalerna. Däremot är det konstigt att du har öppningsbar glaslucka på en E60 ;-) |
|
|
Eller så följer man instruktionen i min länk ovanför så slipper man ha sönder något...;) Skrolla ned när du öppnat länken så kommer bilderna en bit ned. |
|
|
Tackar för svaren, hade hittat samma länk som LLoydan hänvisar till, så det löste sig. När man inspekterar detta så inser man att BMW förmodligen har ett verktyg som kan stickas in i ett hål i inredningen och öppna luckan. Lägga ihop kablarna i knappen funkar ju bara om det är själva knappen som är trasig, och den behöver inte alls brytas upp, enkel att ta isär. I mitt fall fungerar knappen, kan man lätt notera om bilen står några minuter och man trycker på den, då hörs det et klickande från främre delen av bilen, den "väcks", men luckan öppnas inte. Förmodligen kabelbrott till själva låset. Inte hunnit titta på det ännu, var mest akut för att byta Diversity Antenna, kör just nu utan inredning i bakluckan och lär nog få vara så tills jag letar på kabelbrottet. Då kan man ju åtminstone öppna luckan manuellt. Dålig bild, men uppåt till höger om de båda "lysande" torx-skruvarna finns ett hål, in med skruvmejsel och bänd lite lätt åt ena hållet så öppans luckan: Länk |
|
| Glömde ju dessutom, plockade ur genomföringen till torkaren och rengjode den, sen råkade jag ha fett som man använder till axelgenomföringen på utombordsmotorer, hyfsat vattenfast. Fettade in axeln och monterade tillbaka, snacka om skillnad... | |
Villurski |
Om man har problem med microbrytaren/knappen kan det räcka med att använda en kompressor för att blåsa rent/ut vattnet som samlats där utifrån. Min började funka igen när biltvätten blåste torrt efter tvätten. Blir till att tvätta försiktigt nu (fukt kom in när jag körde med högtryck). |
| Har nu löst detta, i mitt fel var det inte själva knappen, den är extremt lätt att plocka isär, kontrollerade mest att den var torr. I övrigt var det 2 kablar i gångjärnet som var av, klippte bort en decimeter och skarvade i ny kabel. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Kablarna till glasluckan, sitter dom på vänster eller höger sida? You can call me Bon |
|
De som öppnar låset (sitter ju inte i glasluckan utan i plåtluckan) är längst till vänster. Till knappen för att öppna glasluckan än nog andra från vänster om ja inte minns fel. |
|
Villurski |
Om man vill ha originalfälgar med vettiga däck finns ju Länk |
| Har precis samma fel på vår nu. Faceliftat 07'a, inkl rostbublor i kanten under shoppingluckan.. Rostgaranti + europlus here I come... | |
|
Hej. Har själv haft problem med samtliga kablar i luckan och börjat byta dessa till silicon. Har bytt Vänster ytter samt Höger ytter sedan tidigare. Fick nu problem med brytaren till glasluckan. Det visar sig att den (kabelstam som är lagad av tidigare ägare.) som har kablarna till microswitchen är höger innre och inte vänster som det stått tidigare i forumet. Kan vara skönt att veta för näste person som ger sig på att fixa till detta. Skulle lämna in bilen på omlack av baklucka men BMW lyckas inte öppna luckan via datorn i bilen heller. (Jag bytte kabelhärvan vänster ytter efter det så det hade troligen gått efter det att den härvan var fixad. |
|
|
Hej Jag får inget ut av länkarna här och undrar om någon kan skriva hur jag får upp vindruteluckan nu när den är låst och elen är borta? När jag öppnade bagageluckan så förblev den öppen och glasluckan stängd så nu måste jag byta kablarna. Tacksam för hjälp med hur jag får upp glasluckan. /ET ET |
|
|
Hej. Du får skruva bort samtliga skruvar från bakluckan. Man ska kunna sticka in en lång skruvmejsel från vänster sida mellan iredningen och luckan fram till låset vid torkaren. Trångt utan dess like och för mig slutade det med att fästena till inredningen gick sönder. Plastluckan vid torkaren gömmer dessa sprickor hos mig. Har du kollat med BMW om de kan öppna luckan med sin programvara? Om jag förstod samtalet rätt när jag hade problem så brukar inte de ha något problem. Är en kabel för ström till motorn på vänster sida och kabeln till knappen är på höger sida. Jag tycker att det är värt att kolla med dem eftersom de VET om problemet med sina luckor. /F |
|
|
Hej Här finns både text och bilder på hur du ska göra. Länk _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Tackar, tackar för er snabba återkoppling. Ringde bmw från jobbet i morse och de sa att de nog kunde öppna luckan med deras "dator". Han sa också att det är två olika ledningar till knappen så det ska gå. Jag åker dit nu och sätter mig och väntar med jobbdatorn i hand. De skulle bjuda på de 10 minuterna det tar att öppna den, när tillfälle ges under eftermiddagen. Jag ska försöka kolla länken och se om jag förstår det som står/visas där men var inte förvånade om jag frågar efter hjälp under resans gång. Tack igen. ET |
|
|
Hej igen. Det här var inte kul. Jag fick gratis hjälp av bmw att öppna glasluckan. Nu har jag rivit inredningen på luckan och frigjort kablarna i höger och vänster yttre kanal. Tänkte att någon av dessa borde vara av då låsmekanismen till stora bagageluckan inte går. Trycker jag in handtaget så hör jag att det låter men luckan låser sig inte när jag släpper ner den så är det dött, varken softclose motor eller låsningen fungerar. Samtidigt som detta hände upptäckte jag som sagt att glasluckan inte går att öppna, helt död var den knappen och inget ljud. De yttre kabelkanalerna går mot stora luckan men nu när jag frigjort kablarna i dessa, förbi det område som plåtvinklarna satt så ser jag inga skador. Har provryckt lite i varje tråd som går in under taket men ingen var lös. Brukar skadorna på kabeln vara utom synhåll från luckan? Deppigt att man inte finner något när man slitit bort allt. Sen kan jag säga att den där jäkla hålpinnen som håller plåtskenorna, hur fan kunde man fixa en sådan utan åtminstone en mini hatt? Slog ut de yttre med körnare men den kan jag inte använda för de inre. Hur har ni gjort, bara bent tills det gett sig? Har kollat säkringen till softclose automatik då luckan har en sådan funktion, men den såg hel ut. Vad kan detta vara? /ET ET |
|
|
Jag tror att kabeln till glasluckan är höger inre och övertygad om att det är där det gett sig. Inte alls säkert att du ser det förrän du frigjort helt och kan dra antingen in i "högtalaren" eller ut i fria luften. Höljet på kabeln behöver INTE vara av men trådarna I är det. Har för mig att någon var av och när jag började dra så gick någon mer. Klippte allihop och skarvade på nya. Gällande "Hålpinnen" så tryckte jag ur mina med en insexnyckel av lagom storlek. Inga som helst problem. (som jag mins det :)) Lycka till och fortsätt gärna uppdatera oss/ställa frågor. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.