AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.131

Bilstein Grp N till E30?

Sida 1 av 2
Ti
30
Tigger
BMW 325iM -89
Någon som har "bmw"numret på dem???
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Inte helt säker, men kolla vad din BMW-handlare tycker om detta nummer, 06 10 2 221 907

Nummret är taget från en katalog med Grp N till M3 E30. (Länk till inscannad katalog finns i en annan tråd på formumet)

/G
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
tyvärr så har jag inte bmw´s art nr, men bilstein clubsport dämparen heter P36-0135 och ligger på 2195:- st bak heter B36-0604 och ligger på 1695:-st.
racing dämparen (bak) BE3-04630 ligger på 1795:- st tyvärr så har jag inget pris på coilover fjäderbenet, VE3-04921L/R
Men slå en signal till GA/LINDBERG i Vankiva på 0451-19155 så kan dom hjälpa dig, både med dämpare och med fjädrar.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Ti
30
Tigger
BMW 325iM -89
Tack!
Peter
Pelle... coilover fjäderbenet, VE3-04921L/R menar du grupp-n dämparen i fram?? eller ?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag saxade ur GA/LINDBERG´´s katalog, men jag utgår från att det är en coilover dämpare som även har vissa juserings möjlighetr på dämpning och retur dämpning, och där med försvinner std fjäderben och ersätts med dito del från bilstien. En klar för del att gå bort från std fjäder är att det är bra mycket lättare att hitta fjädrar med den koficienten man själv vill ha. Och om man annvänder sig av sport fjädrar (sänk fjädrar) så är det inte mycket att väla på! Det kostar säkert en skön slant...men om man är seriös med att trimma väghållningen och har bra sponser. (tjock plånbok)..så är det bara att slå till ;-)

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Pelle: Med stor risk för att jag har fel, har inte katalogen här, så säljer inte GA Bilsteinben med justerbar fjädertallrik. GrpN dämparna i sig är inte justerbara i varken kompression eller retur...

Skall finnas ett par Grp N ben för M3:an med justering av höjd. Spindeln skall även vara flyttad för bättre cambergain by turn.. (När du sänker en bil så tappar du kamberökning vid kompression, beroende på hur mycket du sänker. Ett alternativ är att sätta en distans mellan bärarm och fjäderben för att återfå rätt förhållande, detta kräver dock större hjul än 15")
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Som jag skev innan, så är det lättast att rinka till GA..men enligt katalogen så har dom racing fjäderben coilover. Men jag vet att dom kör rätt hårt med H&R delar hos GA, och jag vet om att dom har fult justerbara fjäderben till e30, vilket bilstien säkerligen oxå har.

Annars får man göra som jag, bygga coilover ben själv, fast man missar möjligheten att få justerbar dämpning. Men det är ett ekonomi alternativ, som förhoppningsvis funkar bra.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Johan, jag var och köpte ett par 17 tummare av krille krokodil, för en rimlig penning, så nu ska jag bara justera skärmkanterna på e-28. Så nu slipper jag att köra med hockypuckarna på 15 tums fälgarna på nästa banträff ;-)

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Pelle: Nu skall det bli åka av med andra ord :)

Det är säkert H&R-ben som GA säljer, de säljs oftast också med Gula Koni som är justerbara i returdämpningen. Justering behöver du bara om du inte har rätt värden från början :D

Justerbara Bilsteindämpare är en helt annan liga när vi snackar pengar, de är dyyyyra. Ett billigare alternativ kan vara att titta på LEDA-ben från England, justerbara i höjd, kompression och retur om jag inte har fel för mig. Har dock hört att kvaliten är lite si och så..
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Länk

Fanns dock inte till e28:a
Peter
hallå igen..

jag har grupp-n bilstein dämpare på min m3 e30... men dessa sitter i vad jag kan se original fjäderbenen.. sen sitter det på min kärra bmw original grupp-n fjädrar... jag tror inte dessa grejer ska vara så svåra att ragga fram.. hmm..alltså dessa är inte justerbara på något sätt.. och har ej coilover i bak då.. (det kräver väl lite förstärkning och ombygge av tornen i bak?!)

..Peter
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Peter:

Kör du på gatan med dina Grp.N dämpare???
Jag har forskat lite i det här med Grp.N kit för gatan
och kommit fram till att det kanske é lite för hårt för gatkörning.
Peter
Starre:

njah.. det händer väl att man åker nån sväng men det blir ju lite väl stötigt.. fast på fina krogiga vägar funkar det ju :)

skulle nog rekommendera nått ställbart om man ska köra mkt på gata... koni kanske?
Grusse
Jag har Bilstein GrN på min, och den använder jag på gata. Det är väl kanske bland den värsta fjädringen man kan ha om man tänker använda bilen på gata också, och inte bara åka bana. Skulle man ha värre prylar va det nog inte så roligt att köra bilen på allmänna vägar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Där finns låsvätska till bultarna som vill skramla loss, njurbälte så inte innanmätet hoppar om kring allför mycket ska man sen ut på lång tur får man fixa en extra skumgummidyna att lägga i stolen ;-).

Johan; jag har hört talas om att leda, ska ha tagit fram coilover system till e28, men precis som du sa finns det på deras sida. Men priset för en komplett sats, är lite i högsta laget för min del iaf...+20000:-
Och nu jäklar så ska den gammle få visa vad hon går för ;-) bara jag får mina andra delar den här månaden så allt funkar som det ska till knutan i augusti.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Bygg egna ben!
Det har jag gjort till min 535 E28á.
Det finns många sätt o lösa det på för att det inte skall kosta en förmögenhet.
Dalhems har gängade 2tumsrör samt ställmuttrar för en rimlig kostnad.
Har skickad bilder till Kinnby´s sida men han har inte lagt ut dessa ännu.

Kör med ställbara gula koni.med huvudfjäder på 130nm/mm samt hjälpfjäder på 30nm/mm fram.
Detta är styvt men fungera utmärkt att köra med på gatan också!

Visst det beror ju på vad man prioritera! Komfort eller väghållning.

Fixade även till ställbara camberplattor samt som Johan sa, mellanlägg mellan bärarm o fjäderben samt lite annan smått o gott som kan ses på Mats sida.

Kan även informera om att om man har ett par dyra typ Koni eller Bilstein som är köpta för en standardbil med sänkfjädrar så går dessa att bygga om,inte själv men det finns företag som bygger om dessa.Höjjer gastrycket byter tätningarna osv.För en rimlig kostnad.Jag fick pris hos Stötdämparverkstaden i Stockholm att det skulle kosta runt tusenlappen st för att bygga om dem!
Sitter bara tummen där den ska så går det mesta att fixa för en rimlig kostnad!

*MORE POWER*
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Precis Jonas....allt behöver inte kosta en förmögenhet.

Vad annvänder du för fjädrar bak?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Har inte börjat o riva i bakvagnen ännu!
Hade en som räknade ut fjädrarna fram åt mig få väll se om han lyckas lika bra bak som han gjorde fram med uträkningarna!
Kan säga att bygger man om så mycket så behövs även grövre kräng på bilen.
Har plockat dit 28mm fram o 20mm bak på min!
Från Verrera!

*MORE POWER*
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Pelle: Han finns till utlåning från JMB Racing, kan ses bland teammedlemmarna med grönt hår och labrock :D

Skämt åsido - maila på lidstrom.motorsport@telia.com och hälsa från mig.
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Peter m.fl:

Frågan é om Grp N kitet är bättre på gata än typ H&R fjädrar och Gula Koni. Med tanke på hur dom svenka vägarn ser ut kanske det är bra med en mjukare sättning än Grp N som sväljer ojämnheterna bättre så inte bilen studsar. Eller???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.