|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är grejen med dem ljusen, på vissa modeller ör bågen uppåt, vissa neråt, andra raka osv. I början när de första generationen kom tyckte man väl att de var coOoOoOOolt men nu börjar de verkligen blir too much. Det verkar inte finnas nån modell som är standard, man kan se en ny A4 som ledljusen fram går som en båge för att 30 minuter senare se en A3 som har ledljusen högt på strålkastaren för att senare se en A6 som har raka ledljus rakt ner? Ärligt, vad sysslar de med? Jag har även märkt att Mercedes och nya VW Touareg också härmat? Vad är grejen med att åka runt med julgransbelysning i strålkastaren? | |
|
Vad är skillnaden mot BMW:s Angel Eyes? De sitter inte heller på standardstrålkastarna och är väl precis samma sak? LED-ringar, LED-slinga, vad är skillnaden..? För söker BMW härma Audi med fyra ringar i fronten, Höhö... =) MVH Christofer |
|
| Sen dribblar ju inte BMW med placeringen, de gör ringarna till sitt kännetecken. Vilket det förövrigt varit under lång tid (runda lyktor). Tycker också dAudi överdrivit LED:en, ingen särprägel utan som nämndes blandas det friskt. När nu snart alla märken kör LED så kommer Audin se ut som vilken Mazda eller Kia som helst... | |
|
Ser förjäkla fult ut. Jag ogillar E60:ns tillika blinkerspimplyse som lyser hela tiden. Ser verkligen billigt och tramsigt ut. |
|
|
Tycker A4:ans dagljus-LED är grymt snyggt och inger viss respekt när det dyker upp i backspegeln, vilket även BMW-LEDen gör. Övriga med original-LED monterade i spoiler tex. Mercedes, Opel ser däremot billigt och hemmagjort ut. Nya A6:ans katalog har precis kommit ut där ser man varför formen är som den är, den har LED-ljus även på halv och helljus som tillval för "bara" 33.500:-, de dioderna sitter placerade i dagljus LED-bågen vilket gör framljusen väldigt låga. BMW har samma lösning på konceptbilarna är väl bara en tidsfråga innan det även kommer som tillval på tex. nya F10:an. |
|
|
Audis olika former är väl för att man skall se vilken bil det är: Vågigt mönster i nederkant av lyktan = A4 Halv smiley i underkant = A5 "Ögonbryn" i överkant = A3 Rakt i nederkant = A6/Rs6 Rakt i spoilern = S6 Osv.. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
En jämt lysande linje..ok.... men prickar (dioder) ser bara billigt ut. Mercedes nu också, suck. Angel Eyes har väl en ljusledare som bidrar till jämn belysning till skillnad mot det andra julpyntet. mvh/ Anders |
|
|
Ja precis, det handlar ju om olika image (sport, lyx osv) som man ska fömedla till olika kundgrupper, självklart kan man inte ha samma konstellation då! Kommer troligen själv att beställa en A1:a i dagarna att ha som stadsbil, och jag anser att just detta med led-ljusen är ett av premium-attributen som skiljer Audi från B-bilarna så att säga. Tydligen verkar majoriteten av Sveriges tjänstebilsägare tycka det också, då Ibisvita A4 2.0 Tdi syns överallt; så jag är nog inte ensam om att gilla julgransbelysningen... ;) |
|
|
"Premium" med en enklare konstruktion jämfört med en mer avancerad, jojo. mvh/ Anders |
|
|
När jag hade min S6a 2007a, så var det den enda bilen med dessa dioder - och då tycker jag att det såg riktigt fräckt/premium ut. Nu har det blivit att folk bara "slängt" dit dem, och då rasar det fräcka. Värst var den "Guld"färgade passaten med svart huv som jag mötte. Den hade taskigt placerade LED dioder samt angeleyes - tillsammans med dess DTM utblås och plåtfälgar så såg den riktigt sportig ut...;-) Fy fasiken vad jag skulle skämmas i en sådan.. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Håller med BMW folket. Audi´s julgransbelysning är pinsam. Jag skämms varje gång jag ser en pimpad 740 som har samma äckliga dioder som min Audi. Men Mercedes tar nog priset, det ser ännu billigare ut än Audi. På Audi forumen är folk helt till sig med att vilja uppgradera till julgransbelysningen LED som bakljus, som nu kommit från årmodell 2010. Jag skulle vilja ha betalt att installera dem på min Astonmartin look like häck! Sedan så har Audi mage att ta 10.000 SEK för eftermontering av LED i bakljusen. De nya BMW bilarna har lätt det snyggate ljuset både fram och bak. Riktigt stilrent och förbannat snyggt. |
|
|
Jag skulle nog inte påstå att led-belysning är en enklare konstruktion är en halogenglödlampa AKN! Speciellt inte sådana som de i nya CLS exempelvis; med 71 led:ar per lykta. Och på tal om det finns det ingen som slår bakljusen på nya senaste E-klass (läs: i mörker), vad avser uppfattad premiumkänsla! Men det ÄR ju trots allt en smaksak, och jag har överseende för att alla inte har samma goda smak som jag.. :) |
|
|
Sani, Glesa led ramper, läs julgransbelyning där man kan se de individuella dioderna på avstånd är det jag avser. Obs! Jag har absolut inget emot dioder som implementeras snyggt. mvh/ Anders |
|
|
Jag var en av de första att ha led i bakljusen på min s5a Det var några som kommenterade detta och tyckte det var snyggt . Den s4 jag har köpt kommer att ha uppgraderade ledljus i kupen. Hoppas det blir snyggt //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Håller med dig Grodan! a6 med led i nederkant tex ser ut som den ska börja gråta när som helst... =) bmw har ju en jämn fin linje utan massa prickar, tom på e39 från 01 och framåt... |
|
|
Tycker det är snyggt på en bil som har det originalmonterat. Både VAGs lösningar med slingor (Audi, VW och Porsche) och BMWs väl inarbetade ringar. Som npågon skrev så är det en av de saker som särskiljer olika premiumnivåer inom VAG, tex man ser att det kommer en Audi, Golf R itsället för en Passat, Skoda eller vanlig hyrbils-Golf. Eftermonterat ser det alltid för jäkligt ut, även om det är relativt proffsigt gjort. Ofta numera man ser 80/tidiga 90-talare med "LEDare", där bilens design verkligen inte passar med LED-stuket. Faller under ungefär samma kategori som grabbarna som sätter blåa dioder i sina spolarmunstycken. Vilken var första bimmern med LED-baklampor? Har lite svårt att skilja på det som (med lite god vilja) ser ut som LED-baklampor (trex min fd E39 Touring facelift) och "the real thing". Var E46 coupe facelift LED? |
|
|
E39 hade LED i bakljusen. Kom i och med facelift. Tror att det var den första BMW:n. Ser inte heller nyttan med alla dessa LED-lampor. Bakljusen förstår jag dock. Det blir snyggare och mer skarpt ljus. Coolt att Audi har börjat med LED helt och hållet till halvljus. |
|
| Tycker att Audi's LED ljus är riktigt snygga, men det är en smaksak som allt annat i världen! | |
| Det var snyggt i början och det var snyggt så länge de bilar med prestanda hade nåt extra, men nu sitter de i alla Audi modeller, snikmodell till värstingar och inte nog med det så har de olika design också. Skulle 5 olika Audi bilar bredvid varandra tända ljusen då skulle risken för ett epileptiskt anfall vara stor om man skulle lyda av det. | |
|
Det är ju inte bara led-ljusen som gör bilen utan helheten på ljusarrangemanget. Designen av själva lyktan är viktig. Kolla bara Volvo, ett fulare face får man leta efter. Även Saab 9-5 ser förskräcklig ut. Jag tycker Audi har snygga ljus på S5/S4/R8. Jag håller med om att det får inte bli för mycket julgran över det hela. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Verdi |
Det är väl samma inflation som det var med dubbla utblås (a la 335) för ett par år sen. Visst, det är väl om de med lite större motor (ex 335) har det men när varenda 1.8t med 163 sketna kusar har det så går det för långt... Och sen kom Saab, Subaru osv osv och härmade. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.