AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.851

Varmkörning under avställning av BMW M3 e46 -03 smg2

Sida 2 av 2
Först måste man fråga sig varför man ska "underhålls" köra den. Vad skulle det avhjälpa?
Jag har inte en aning men mitt förnuft säger att något som rör på sig slits och något som inte gör det slits inte.
Att kyla och värma och kyla och värma osv drar åt sig fukt. Har man dessutom stora värmeskillander slits metaller mer. Men gissar att detta är så försumbart att det inte gör någon skillad alls förutom att man bränner av lite bensin och tid.
Starta ej bilen under vintern. Funkade klockrent till våren. jort detta på båda m-bilarna jag haft
Även jag anser att det sliter mer på bilen att starta den under tiden den står i vinterförvaring! Om den står i varmgarage så sliter det ju självklart mindre att starta den..

Jag menar på att alla kallstarter sliter på de rörliga delarna, med andra ord så slits delarna noll om dom får stå orörda under vintern.

Som Decerto säger så skulle de temperatur skillnader som uppkommer vid start göra mig mer nervös än att låta bilen vara ifred under vintern. Sen är det ju en väldig skillnad om bilen under vintern blir utsatt för temperatur skillnader varmt/kallt. Då kommer man med stor sannolikhet få diverse problem av den kondens som uppkommit till och från.

Nu förvarar jag min bil i konstant 18 grader under vintern, detta gör att jag inte är det minsta orolig för att motorn står orörd.

Om jag skulle haft bilen utomhus så skulle jag vara mycket oroligare för den kondens som kommer bildas. Om jag sen skulle starta motorn lite då och då skulle troligtvis denna kondensbildning att öka ytterligare..

Så jag låter bilen vara ifred, den behöver lite vintervila och bygga upp modet inför våren:D
Agreed!
Som sagt, ett tema med många åsikter. Jag sållar mig också till inte starta över vintern gänget, så får vi se vad som händer i mars :D
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Har själv haft diverse BMW bla M3 E46 och har aldrig startat upp mina under avställning ,men jag har inte haft problem heller.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
En tanke till er "tomgångare": om ni varmkör motorn under 1 timme (->80 grader), då motsvarar det en körning på ca 10 mil (motorväg). Gör ni detta 1ggr/vecka under 6 månader så blir det 6mån*4,3veckor*10mil=258 mil! ...hmmm, nästan så ni får göra ett oljebyte ;8)

Jag låter min S54 vila i garaget hela vintern. Jag bara underhållsladdar batteriet och puttar bilen en meter fram eller tillbaka nån gång då och då. Detta för att inte få ståplattor och framförallt för att undvika "bromsbeläggsanfrätningar" på bromsskivorna.
@Yeddheng

Jag undrar hur du har fått fram dina siffror? Så du menar varmkörning 1 timme motsvarar bränsleförbrukning för en 10 mila tripp på motorvägen?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ser ingen anledning för motorns skull att starta, däremot för ACn. Och för att slippa bryta loss bromsarna skulle jag köra bak/fram några meter.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
för oss som använder motorvärmare, är det lika förödande för oss att starta bilen ett par ggr under vintern?
an
17
andre300
Z3 Coupe 2,8 -00
Sen kan det ju vara så att man startar upp och kör en sväng med bilen endats för nöjet att köra på de torra fina vägarna när solen skiner en kall februarihelg. Då känns det eventuella slitaget eller ej som oviktigt. En sån runda är ovärderlig tycker jag.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är sånt man brukar kalla livskvalitet. :)
I mina ögon sätt finns det ingen större mening med att starta bilen för att låta den gå på tomgång, inte fan startar man sin gräsklippare mitt i vintern för att den ska må bättre, lite extrem jämförelse men ni fattar säkert vad jag menar.

Bästa är att ha fräsh olja utan en massa skadliga ämnen som kan fräta på maskineriet som faktiskt byggs upp med tiden, att bara låta bilen stå på tomgång innebär inte att delarna kommer upp i arbetstemperatur! När man kallstartar en bil får man alltid en viss andel soppa i oljan som bränns bort naturligt när bilen får jobba, tomgångskörning funkar inte här. Så med andra ord ökar man andelen skadliga ämnen i oljan när man bara låter bilen stå på tomgång! Hade tomgångskörning fått motorerna att må bättre hade garanterat alla biltillverkare rekommenderat sina kunder att låta bilen stå och gå innan man kör iväg, nu görs inte detta eftersom det har direkt motsatt effekt.

Som jag ser det är det följande som gäller:
1. laddare på typ ctek
2. gärna ny olja innan avställning
3. rejält med soppa i tanken
4. pumpa däcken utav h-vete (inom rimlighetens gränser givetvis)
5. bilen ska ligga i växel inte handbroms i.

Eftersom det rör sig om så pass korta perioder så tycker jag definitivt att man ska låta bettan stå och ladda upp sig inför säsongen istället, jag ser ingen som helst vinst med att låta den stå på tomgång överhuvudtaget.

My five cents...

Blev lite längre inlägg än beräknat men så kan det vara ibland, hoppas ni inte somnade framför skärmarna !
Håller med dina synpunkter mj, som tur är så är
vintern (förhoppningsvis) snart över! :)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Fördelen med att varmköra en motor är att man slipper utfällningar av
bränslet i ledningar, korrosion i cylinderfoder, kolvringar som sitter fast i
kolven och att bilen fungerar när det är dags att använda den.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Nä det finns nog ingen anledning att starta och varmköra en avställd bil!Sliter nog mer på maskineriet! Räcker gott att underhållsladda emellanåt!!

Klabbarparn
sc
217
scalare
325 coupé -07
Iår har jag ingen vinteravställd bil, mer än projektbilen som arbete pågår på.
Men dom år jag haft vinteravställd bli tror jag skillnaden starta eller inte starta är lite som äpplen/päron.

Däremot känns det ju otroligt härligt att få ta sig till avställningsplatsen starta upp sin älskling, och bara gå något varv runt bilen och njuta och längta till sommaren! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.