AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.852

Varmkörning under avställning av BMW M3 e46 -03 smg2

Sida 1 av 2
Hej,

Här kommer en fråga som ingen verkar riktigt ha svar på. Har läst alla inlägg tidigare som har varit på detta ämne men känner inte någon entydig säkerhet.

Har min M3 avställd i kallgarage över vintern, avställdes den 25:e oktober.
Har Ctek batteriladdare inkopplad för underhållsladdning, full tank samt gott med luft i däck. Jag har inte startat bilen alls då allt som jag läst hittills pekar på att det är dåligt att starta och låta den vara på tomgång om den inte ska köras en sväng.

Nu säger andra att det är bra för motorn och övrig utrustning att låta den brumma på tomgång i minst en halvtimme ett par gånger i vinter.

Nu är vi halvvägs i vinter och det är plusgrader ute, ska man varmköra den en gång eller helt låta bli? Har någon fått höra av en BMW mekaniker tips angående detta eller kör alla på sin egen magkänsla? :S

Har inte sommardäck på och den är avställd så att köra den runt en sväng är helt uteslutet.

Tacksam för svar. MVH C.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du ska varmköra så ska du göra det ordentligt = ut och kör minst ett par mil. Inget fjuttande i garaget eller i området för allt du gör då är att framkalla kondens.

Jag sitter själv i samma sits som dig och jag väljer att inte köra eftersom det är en fullkomlig saltvälling ute just nu. Blir det plusgrader i ett par dagar och torrt ute så kanske jag tar en ordentlig sväng.

-------
//Lövet
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Jag varmkör min m3a 1 gång i veckan och då får den stå på tomgång
tills oljan har kommit upp till 80 grader. Har kollat oljepåfyllningslocket
och har inte hittat någon vattenblandad olja ännu.

mvh stefan
Håller med Anders. Att köra med en avställd, oförsäkrad bil bland is/salt/grus finns inte på kartan.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Själv har jag startat min bil ett par ggr i vinter, använder motorvärmaren och låter sedan bilen gå i ca 45 minuter.
Kan inte se att det skulle kunna skada att göra på det viset.

Ibland upplever jag att det blir överdrivet när man får höra åsikter om vinterförvaring och hur man ska göra och inte göra.

Men dom 2 ggr jag har besiktat bilen så har det varit kul att höra från besiktningmännen att dom ser att bilen inte har brukats vintertid.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Cadaver mfl. : Står klart och tydligt i instruktionsboken att man ALDRIG ska låta bilen stå på tomgång för att bli varm. Detta för att olja trycket inte kommer upp i rätt nivå och därför slits samtliga delar motorn hårdare. Det bästa är att köra iväg direkt i lugnt/normal takt.
MEN när bilen är avställd är den avställd och då har den inte på vägarna att göra! Vågar inte tänka på de skadestånd som du personligen kan krävas på om du skulle skada någon vid körning med en avställd bil. Inga försäkringar gäller vid detta tillfälle.

Du gör helt rätt i att låta bilen stå stilla med en C-tek laddare som underhåller batteriet. Sen som du skriver med lite mer tryck i däcken och fulltank, helt rätt.

En anledning till att man skulle vilja starta bilen är ju bla. för att packningar mm i klimatanläggningen inte ska torka. Men det ser jag som föga otroligt när den står still i 4-5 månader i ett kallgarage.

Mvh Jimmy
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Förstår inte heller resonemanget med att låta bilen stå 5-6 månader utan uppstart. En bil har ju massa rörliga delar som såklart måste röra sig ibland för o inte rosta/kärva ihop?! Ac-n tex ska ju helst gå lite..

Tror det är bättre att starta upp den iaf 2-3 gånger under vinterförvaringen och låta den bli riktigt varm såklart. självklart bara om omständigheterna tillåter, själv puttrar jag bara ut den på garageinfarten:-)

Göra som "krika" tycker jag känns överdrivet?!

Mvh Peter
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jimmyboy:

Anledningen till tomgångsförbudet är nog mestadels miljötänk från bilfabrikanterna....:-)
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Att det skulle vara miljötänk känns långsökt. Det är säkert pga. oljetrycket som BMW uppger, vilket betyder att det inte lär vara särskilt bra att låta den gå på tomgång en längre tid.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Peddan: Javisst du har säkert rätt. Vad vet BMW om hur bilen en bil som de tillverkat mår bäst av. ;)

En bil som är korrekt servad och underhållen samt med rätt olja i motorn ska inte ta skada på delar, rörliga eller ej, om den står stilla utan start i 5-6 månader vill jag påstå.

Men men, var och en gör ju det som man tror är bäst för sin bil, där är vi nog alla överens. :)

Mvh Jimmy
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jimmyboy:

I min instruktionsbok till M5:an tryckt -99 står ingenting om det du beskriver ang oljetryck...

Men Bmw:s tekniker kanske hade blivit smartare tills de tryckte din instruktionsbok 2005? :-)

Mvh Peter
peddan: Ang endast miljöbilstänk så tror jag faktiskt det inte är endast det. Pratade med en vän som jobbar som konstruktör av växellådor på Getrag (leverantör av växellådor till GM, Daimler, Ferrari, Fiat, Porsche, BMW , Toyota VW), grymt kunnig kille som verkligen fattar mycket som ligger bakom. Jag frågade honom vad som är bra och enligt honom så kan det vara farligt att ha bilen på tomgång länge utan att köra.

Anledningen (vad jag uppfattade) är att även om du har bilen på tomgång så är mycket av växellådan och andra delar också igång och snurrar. Men, om du inte har bilen i växel och den inte rullar så sätts inte diffen igång, och genom den så smörjs många av dessa rörliga delar. Dvs. du har rörliga delar igång länge utan att de smörjs vilket ger stort slitage. Tydligen har det funnits exempel på bilar som stått så länge i tomgång att friktionen mellan dessa delar blir så stor att frikopplingen släpper och bilen börjar åka :o.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Cadaver: Jaha ja där ser man:-) kanske kan ligga nåt i det..

Jag grundade mitt påstående från en tidigare instruktionsbok jag läst där det faktiskt stod att man skulle köra iväg snarast pga miljöskäl. Minns dock ej från vilken bmw det var..

Mvh Peter

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Va?^2

Att diffen står still kvittar, det är ju bara olja i diffen som inte blandas runt.
Ingående axel i växellådan snurrar, men inte utgående.
Kommer knappast råka lägga i en växel själv, och skulle det ändå ske så lär väl handbromsen ha kärvat ihop om den varit hårt åtdragen i flera månader. :)

Jag skulle lägga en sten på pedalen så att motorn håller 1500-2000rpm konstant. Lagom oljetryck, lagom varvtal, blir varm mycket fortare än på tomgång. Jag skulle definitivt ha ACn på så att den får jobba lite och bli smörjd.

Dessutom är det ju inte längre tomgångskörning och därmed får man köra mer än en minut som de flesta kommuner har som gräns för tomgångskörning... :)
Marin: Jag tror kontentan isf. var att den ingående axeln inte får någon smörjning. Sen var/hur det funkar vet jag som sagt inte, men det är vad konstruktören sa iaf.. :)
Ökat motorslitage pga tomgångskörning? Växellåda/diff som slits pga av att man ej kör?? Men hallå!!
Ok, vid tomgång så är oljetrycket LÄGRE, men fullt tillräckligt för att förhindra allt vad slitage heter. Vid kall motor kan oljetrycket på tomgång var uppåt 3 bar, lite beroende på hur kallt det är samt vilken olja man har. Vid varmkörd motor är oljetrycket klart lägre, men fortfarande iaf minst 1 Bar i en frisk motor, förmodligen över 1.5 bar oxå. Det som sliter allra mest på motorn är just kallstarten o säg den första minuten innan oljan får upp lite värme o når ut bra, är det mega-kallt så ökar slitaget markant. Med kallstart menas en start då oljan har en temp under 30 grader i mina ögon, är oljan säg nerkyld till minus 20 så lär det vara hyggligt slitage de första minutrarna. Anledningen till att fabrikanterna inte rekommenderar att man skall varmköra på tomgång är att motorn/oljan värms upp snabbare vid måttliga varv (under 3000!) samt att det högre trycket hjälper till att förbättra smörjningen.
Diffen slits absolut NOLL vid varmkörning på tomgång, den står ju helt still, inget som snurrar. Ofta så får strålningsvärmen från avgassystemet diffens olja att bli varmare o har således lättare att smörja. Diffen är normalt fylld "till hälften" med olja, smörjning sker via "splash", finns dock bilar med pump till diffen med, Alpina har en sådan lösning på Bi-Turbon, men det har den för att kunna pumpa runt oljan till en liten kylare för att sänka tmeperaturen vid långa toppfarts stinter. Växellådans ingående axel snurrar vid uppsläppt koppling i friläge. Visst blir det ökat slitage på ingående axels lager, men absolut inget som jag ens skulle reflektera över. Samma gäller här,strålningsvärmen från katten värmer lådan bra. Bäst smörjning brukar en bilmotor har på "mellanvarv", typ i närheten av där max vridmoment ligger.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Oljetryckskontakten på en E39 icke M5 slår till vid 0,4 bar. Känns rätt lite!
Jag har aldrig startat mina fordon under avställning (bilar & motorcyklar) Har aldrig förstått varför man skulle behöva göra det? Ser bara till att underhållsladda batteriet under avställningen.

krika: Hur länge behöver du köra på tomgång för att komma upp i 80grader?
Det kan ju inte finnas någon fördel alls att göra som du gör?
Brukar vara därikring på de flesta bilar. Är oljan mega-mega varm kan oljetrycket kanske ligga så lågt som strax under 1 Bar på tomgång. Man skall dock komma ihåg, det är inte bara trycket som avgör hur mycket smörjning lager mm får, flödet är minst lika viktigt. En tunn olja flödar bättre o smörjer således bättre samt för bort mer värme. Den skyddande oljefilmen på lager mm är inte tjock, mäts absolut inte i mm utan snarare mikrometer...
Jag är inne på min 5:e M3a. När de varit avställda under 5-6 månader har de aldrig startats, enligt vad jag själv tror är bäst och enligt vad BMW M GMBH själva säger :)
En bil tar inte skada av att inte startas under 5-6 månader och det är enbart onödigt och dumt att varmköra en bil på tomgång. Tvärtom så sliter det mer att varmköra på tomgång och det tar längre tid för motorn att bli varm på tomgång än under måttlig belastning vid körning.
Det är en helt onödig kallstart ifall man inte ska köra någonstans, kallstart är det som absolut orsakar mest slitage på en motor.
Om AC:en fungerar dåligt efter avställning beror det oftast på att det läckt ut kylmedel. Gör en AC-service isåfall

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.