AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.836

e61 bredare bakdäck?

Sida 1 av 3
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Funkar det med t.ex 245 fram och 275 bak på e61? Funderar på att börja leta fram ett par nya sommarfälgar... Det verkar som om man "alltid" har samma bred fram å bak på e61, finns det en bra anledning till det?

Funderar på att försöka leta upp ett par 18" M135 fälgar, men om någon har några andra förslag så är de oxå välkommna givetvis.

/chni
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag ska köra med 285/25/20 bak på min till sommaren. Enligt spec så ska du kunna ha 9 tum bred fälg bak vilket motsvarar ca 255 i bredd på framhjulen och bak är det betydligt större så där får du på 275 hur lätt som helst. Det fick jag till och med på min E91 :)
Ni som "pimpar" era bilar med fetare däck måste alltså både köpa 4 nya däck + 4 nya fälgar, lär ju inte blir gratis direkt? Åtminstone inte om ska ha något riktigt snyggt.

Har själv börjar fundera på en sådan operation dock... om det inte blir för onödigt dyrt. ;-)
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Har 4st 18" 245 sommardäck som satt på innan ja krängde på vinterdäck på de fälgarna. Eventuellt återanvänder jag 2st av dem till framdäck om det inte blir några 19". Fått för mig att 20" blir lite väl pimpat för min del... men får väl kika runt lite vad man hittar. Är inte sämre än att jag kan ändra mig.

/chni
275 passar bak på e61. Dock gick det inte att beställa från fabrik i Sverige, endast till e60. Som tex M double spoke styling 172. Mins inte exakt varför så här på rak hand (fick någon förklaring av en mekaniker för länge sedan) men har för mig att det hade med bilens vristyvhet / krängningshämmare och tyngdpunkt som skiljde sig mot e60??? Vill minnas att detta diskuterades för länge sedan i samband med Teknikens Värld då de försökte påvisa att e61 blev farligt sladdrig i deras älgtest.

Mvh

Kalle
Här är länken. Dock sägs inget om fälg dimension osv.

Länk

Mvh

Kalle
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Orsaken till att man har samma dimension runt om är ju säkert av ekonomiska och praktiska skäl. Man rekommenderas ju bl.a. att byta hjulen mellan fram och bak från säsong till säsong för jämnare slitage. Det blir också lättare att köpa två däck och sätta dem bak när man byter de två mest slitna.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har idag 245-40/18 fram och 275-35/18 bak på min e60, med de dimensionerna får man samma omkrets på alla hjulen.Länk
men tänker byta till 19" och 245 runt om till våren.

På 3 serien har jag 225-40/18 fram och 255-35/18 bak, vilket också ger samma omkrets på alla hjulen.

BMW CS #5206
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Skickar ett exempel på min bil....
285/30 -20 bak, 245/35 -20 fram ser ut så här:

Länk

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Mats: Dyrt? Tja har man råd med en bil för över 300 tusen så har man nog råd med däck och fälg för 15-20 tusen också (räknat på 20" fälgar) :) Däcken kostar inte mer än ca 7-8 tusen för alla 4 i dimensionerna 245 resp 275.

Henke, du råkar inte ha fler bilder? Har du 9,5" breda bak?
Herr.Bayer: Det kanske är något sådant man får räkna med... 15-20 tusen för däck + fälgar. Gäller dock att man väljer ett par riktigt snygga fälgar med omsorg.

Ändå en relativt dyr pimpning. De fetare sulorna ökar väl även förbrukningen något lite?

Hmmm, synd bara att mina nuvarande sommardäck är helt fräscha. Att sälja både fälgar + däck för en E39 tar ju så mycket energi och är kanske inte helt enkelt heller.

Jag ska fundera lite och surfa lite. ;-)
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
HenkePenke: Tyckte det såg bra ut. Även ja nyfiken på fler bilder...

Man kanske ska satsa på 19" minst ändå...

/chni
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
"Skickar ett exempel på min bil...."
Ser bra ut.., -en elak djävul...!
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Jag tog den förra bilden efter jag monterat M-paketet och jag har inga fler bra bilder så jag laddade upp en dålig bild:
Länk

Vet ej vad det är för tum på fälgen, Bilen är lite extra sänkt också.
Med dessa däck var jag tvungen att valsa ihop bakskärmen lite till.
285 med lite sänkning är på gränsen, däckformen skiljer en hel del mellan däckfabrikat så det kan vara avgörande om däcket tar i eller inte.

Lycka till med shoppingen!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Finns det någon fördel med bredare däck bak?
Man kan alltså acca mer rakt fram än vad man kan bromsa och/eller styra?
Bm
61
Bmw (Blatte_Med_Wax)
320D Touring -06 M-Paket
mats_epost

jag har en uppsättning av 19 tums fälg o däck i bra skick. som jag skall sälja.,

du kan se på bilderna på Länk.

mvh keskin
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
marin849:
Främsta anledningen är om man har en fet motor, att kunna få ned alla pållarna i backen utan direkta hjulspinn vid torrt väglag.
Därifrån har det utvecklats till att bli lite styling, det ska se ut som att man har ett gäng pållar som ska ned i backen fast man inte har det. Fördelen vänds dock till nackdel när det regnar eftersom det är ganska mycket större risk för vattenplaning så jag skulle påstå att det inte är någon fördel med extra breda däck just i Sverige med det klimat vi har. Hur många dagar är det torr asfalt per år?

Jag såg i en tidning för ett tiotal år sedan att det var någon som byggde om Porsche 911or med skärmbreddare och annat, någonstans i mellersta Norrland.
De hade beställt fetaste däcken som gick att få tag i då, 405-415 breda eller liknande, och sedan blev det ett "nej, vi kan inte leverera". Eftersom bilen redan var byggd så var de tvungna att fylla ut hjulhusen så de dubbelmonterade 205or på båda sidorna bak. Endast rakt bakifrån kunde man se att det var ett dubbelmontage och lite snett från sidan såg den otroligt fet ut.
Poängen med den här historien var att de var mycket mer nöjda med denna lösning eftersom 205orna hade MYCKET bättre våtbaneegenskaper. :-D

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tycker helt klart du ska satsa på minst 19" till en E61 då bilen är riktigt stor och har ganska stort hjulhus som blir riktgt snyggt om man fyller ut den med större fälgar.

Fördel med breda däck är bra grepp och stabil i kurvor. Nackdel att dem planar vid våt väglag men så giftigt är det inte.

Henke vad har du för däckfabrikat på dina med tanke på att du fick valsa? Har du lite fel ET bak eller vad är orsaken till valsningen?
Jag tycker att 18" är max. Kanske 19" om det är BMW original fälgar, M-dubbeleker 172, men 20" ser ju skrattretande ut med så lite gummi på.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Chris då anser du att tex Hartge som är gammalt och välkänt märke e helt ute och cyklar som erbjuder sina fälgar i 21" till E6x :)
Lite gummi vet jag fan om de e för det skiljer inte mycket mot 18" däckens profil. Du kan köra på antingen 35 fram resp 30 profil bak på 20" däck eller 30 fram resp. 25 bak. Båda profil kombinationerna är inom 4% felmarginalen i omkrets. Dem sistnämnda profilerna är de som har mins felmarginal.
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Chris87, 18" är lagom till vinterdäck...

Mr Bayer, Minns inte vad det är för däckmärke just nu men däcket tog i både på däckets insida mot inneskärmen och däckets utsida mot ytterskärmen.
Kan bero på att jag gillar däck med "fälgskyddkant"

Lösningen var att slipa av lite av fälgskyddet, vika ihop det sista i bakskärmen. BMW ska också få höja den 5-10 mm bak nästa service.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.