|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är väl klart att man får(eller kan) diskutera bränsleförbrukningen på E38:or också... Jag begriper iaf inte varför man INTE kan det ? E38:or är även fullt dugliga till bruksbilskörning eller pendlarkörning.. Mvh Janne. |
|
|
Bränsleförbrukning för E38 har diskuterats många gånger på forumet. Sök gärna. Jag skulle använda tillverkarens förbrukningssiffror som referens, för de är de enda som är mätta på samma sätt för olika modeller. Jag har kört både 728ia och 740ia som bruksbil och min snittförbrukning låg på 1,4 l/mil för 728ia resp 1,6 l/mil för 740i:n. Betydligt högre än många andras angivelser med andra ord och jag kör inte som en biltjuv, men däremot mer i stan än på landsväg. Utpräglade landsvägsåkare kan nog komma ned mot litern. 728a:n är markant lättare att köra snålt. Jag körde min en långresa på vintern med dubbdäck och tempo konstant nära 90 med 0,8 i snitt mätt med full tank metoden. Men den kan upplevas som undermotoriserad med last. En 740 eller 750 går betydligt mer obehindrat. Hursomhelst, jag skulle inte fokusera på någon specifik modell utan se till att köpa det bästa exemplaret jag hittade. E38:orna är numera gamla bilar och ett dåligt skött exemplar kostar mer att underhålla och överaskningarna lär bli fler. Lycka till. |
|
| tjena har kollat vidare då jag tycker själv 750 och 740 är för mycket för mig i pulver och försäkringsbolagen inte är så generösa så är det 730 och 728 som jag satsar på. som jag sa tidigare hellre en välvårdad med mindre utr än halvt vårdad e38. det är skinn och steptronic eller manuell som är min minimum kraven för mig. | |
| Då har du bara 728 kvar att titta på, 730 med v8 finns mig veterligen inte med steptronik. | |
|
Min manuella 728i '96, 236/60/16: Blandad körning aldrig över 0,95, uppmätt tank till tank. Blandad körning för mig är för det mesta en blandning av sju mil motorväg (några gånger per månad) och en del stadskörning inne i Lund med kall bil (några gånger i veckan). Den var så pass stark att man kunde lägga i femman redan i 50, och därmed spara lite droppar. Så gör gissningsvis inte automaten, så jag kan tänka mig att den drar en hel del extra. Upplevde den aldrig som undermotoriserad, men det var ju ingen raket. Väldigt snål mtp storlek, men dock dyr på andra sätt. |
|
| Selaja! Kanske du kan hitta ett bra import 735x?? | |
| 735'an drar nästan lika mycket som en 740 fast med sämre prestanda | |
|
740 är på 4,4 liters slagvolym och har antagligen en ytterst försumlig ökning av bränsleförbrukningen jämfört med 735 - en 735 är antagligen också mer svårsåld när den dan kommer. En 728 med manuell låda är säkerligen snålare, och ca. 20 hästar på toppvarv kan hittas med M50 insug på bekostnad av vridmoment på lågvarv... Mvh |
|
|
Kör 728:a -98 (automat) under sommarhalvåret. 0,85 vid 30 mils körning till Sthlm, ungefär 1,1 vid blandad och ungefär 1,5 stadskörning. Som tidigare har sagt...ingen sportvagn. Men man åker lika bekvämt som i alla e38:or. Komforten blir ganska snabbt lidande om man sätter på fel hjulstorlek/däckstorlek, bilen blir lätt spårkänslig och orolig. Extremt bra komfort med orginal 16" både när det gäller beteende på vägen och ljudvolym i kupén, de är inte så fina men gör jobbet väldigt bra. Se upp med handbromsen som på alla bmw....den kan kärva och ta dåligt. Annars är 2,8 liters motorn mycket lättskruvad, rymligt och enkelt, endast vanossystemet som kräver lite mer kunskap och verktyg. Om du nu köper en 728:a kolla vevhusventilationen efter köpet så att den är ren, vet att det på 523 sitter en liten tratt-formad del med en ventil i för vevhusvent. under insuget och om den blir tät så suger motorn i sig olja och det kan bli tvärstopp så att vevstakarna får smaka på lite mer än vad de tål.....inte helt säker men jag antar att det är samma sak på 2,8 liters. Inte något jättevanligt antar jag men det är lika bra att kolla så att man är på den säkra sidan. |
|
|
Jag drar ungfär 1.1 blandat, men det är för det mesta lugn motorväg i Stockholmsterräng. Jag uppskattar pulvret i 740'n, skulle inte drömma om mindre motor. Jag kör inte som en biltjuv, men att känna vridet när man stampar på är en anledning att man kör landsvägslok fr Tyskland. Jag tycker att det viktigaste är att hitta en bil i bra skick. Den blir enklare att sälja och mindre underhåll. En billig bil och en oväntad reparation och du har en dyr bil. Räkna lite på bensinförbrukningen så ser du att det inte spelar så stor roll om det går 0.8 eller 1.2 per mil. Huvudsaken, var kräsen, kolla många ex och ha lite is i magen så kan du finna ett mkt bra ex. Jag väntade länge innan jag fann vad jag sökte, men jag är sååå nöjd. |
|
|
Skulle också rekommendera bästa möjliga skick och låta slumpen avgöra motorn. Min snittar 1,6 l/mil blandat på den sträckan jag kört den sedan köp. Den högsta förbrukningen är i stan då det landar på ca 2-2,5 l/mil. Sträckan Helsingborg-Karlskrona med hela bagagerummet fyllt med last gjorde jag på 1,05 l/mil ! Körde dock extremt varsamt på farthållare. Att 740 och 750 skulle ha för mycket pulver håller jag inte med om. 326 hästar i en bil med en tjänstevikt på 2195 kg och en automatlåda med effektförluster är alldelse lagom för att förflytta sig med värdighet. :-) Dessutom finns det inte mycket som slår den silkesmjuka gången som en V12 ger. BMW 4 Life |
|
|
Min 728 år 2000 drar 0,9 blandad körning. Har kört till Stockholm från Skåne i motorvägsfart (110+) på 0,78 med bilen fullastad med famil och prylar. Men som andra sagt så spelar inte förbrukningen så jättestor roll vad gäller kostnaden. Den får gärna dra en liter. Jag gillar 728:an för det är gott om plats i motorrummet om något skall åtgärdas. Lätt att komma åt överallt. Sen tar den ju några sekunder längre tid på sig upp i motorvägsfart, men när man väl ligger där spelar det ju ingen roll hur många liter man har under huven. Den är faktiskt rätt snabb iväg vid rödljus men sen går det lite segare upp. 170 - 180 är lagom fart i Tyskland för att motorn inte skall låta ansträngd. Har själv satt i stora Navigation Professional vilket är en enkel uppgradering som man gör själv. Kolla mekartipsen. Lars... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.