AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.308

Lite rekommenationer och frågor ang E38

Sida 1 av 2
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Tjena

Har tänkt att byta ut min 3:a ev i framtiden då den inte är den mest bekväma bilen att köra långt med. Jag kommer ha nära till jobbet, gå avstånd så jag kommer inte köra ditt. När jag väl behöver köra så blir det lite längre sträckor fast det är rätt så sällan därav är jag intresserad av en sjua. har kört e39 men man måste kliva upp i så mycket mer pengar tycker jag innan man får något vettigt tillskillnad på e38orna som också ser snyggare ut. är intresserad av 728, 730 och 735.

728 hur stor är skillnaden ifall man har dubbelvanos eller inte och hur mycket drar en sådan i bensin?

730 är endast på dom tidigare årsmod finns ej med vanos därför är soppaförbrukning ett frågetecken?

735 hur mycket gör vanosen på den och är det värt. där är också soppa förbrukningen är det värt att kliva upp i pengar för en sådan med vanos?

Som ni ser är soppa förbrukningen en av mina huvudfrågor, vet dock att det är en tung bil så den drar mer än en vanlig bil vilket jag kan leva med men frågan är ifall det är värt att skaffa en sådan med större motor.

ps har lusläst autopower och teknikensvärld begtest ang e38

ol
161
olve
535D -07 LCI
hade en 728-00 med dubbelvanos, drog 1,08-1,1 blandad körning enl. färddatorn.mätte aldrig vid pump, samma motor som satt i 528 an//olve
se
123
selaja
325 e91 2006
den väger ju en del men hur skottar en sådan bil på?
ol
161
olve
535D -07 LCI
Ingen racer direkt. men finns ju ändå 193 hk i den. man åker lugnt o behagligt.går väldigt mjukt o fint framförallt tyst,motorn hörs knappt.den växlar inte ner hipp som happ vid minsta motlut,kan starkt rekomendera en 728 om du är ute efter en landsvägskryssare med någolunda snål motor.(dubbelvanos)
Sen är det en ganska tung bil så bussningar stötdämpare mm slits,
Hade lite vibbrationer i min runt 90,Inte helt lätt att komma till rätta med,Ganska dyrt att fixa.Kan vara allt från orunda budgetdäck o fälgar till stötdämpare och slitna bussningar i fram och bakvagn.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag rekommenderar att du provar några E38:or och köper den som känns bäst, sedan om det blir t.ex en 740 eller en 728 tycker jag inte borde vara avgörande..

Men jag vet inte hur du prioriterar,vare sig vad gäller inköpspris, prestanda, utrustning, skick etc etc..

Mvh Janne.
Varför nöja sig med sämre? 750 iL är den optimala E38an. Knuff i maskin,oceaner av utrymme i baksäte, förvånansvärt snål på långresa.( Går ju bara på tomgång i skaplig fart). Försök att hitta en väldokumenterad bil i bra skick, så ler du varje gång du sätter dig bakom ratten. Outstanding totalekonomi. Välkommen i gänget !/ King of the road.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Om du inte använder den så ofta utan bara på bekväma långfärder skulle jag ta en 740 eller 750, dom är förvånansvärt snåla i jämn landsvägsfart!
se
123
selaja
325 e91 2006
Känner att en 750 blir för mycket för mig samma med 740. är mer intresserad av dom mindre motorerna då dom är billigare att äga, är inte intresserad av att ha någon slägga under huven då jag ska åka få men längre sträckor med den bilen:-P
se
123
selaja
325 e91 2006
IL vill jag inte heller ha då dom har edc som jag helst vill unvika. navigator är ett plus men inte ett måste, steptronic är för mig ett måste då jag gillar ha valmöjligheter även om jag sällan använder det. Läder är ett måste. Ju mer utrustning desto bättre känner jag men väljer hellre en riktigt välskött e38 som inte har allt men har vårdats som en kung än en som har vårdats okej men har all utrustning.
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
750:n är ju en riktig snålvarg ;-) Min ligger på 1,26 sedan köpet och har lyckats få ned den på 1,1 på senaste tankningen! (ok, med rejäl "tantkörning" i 90-110 km/h). På långturer tror jag inte att 12:an drar särskilt mycket mer än övriga motorer, men det lille extra den vill ha är den väl värd!
samke
Vad är din budget? Finns nästan oändligt med e38or i Tyskland. Pengarmässigt lär du inte tjäna något på att importera men utbudet är större och de flesta i bättre skick. Mycket lättare att hitta en äkta "fullutrustad" där nere, med kylskåp m.m. Är också inne på en 7:a nu, antingen en 00/01 e38 alt. e65. Har man råd att punga ut några tusen euro extra tror jag att man får lite mer bil för pengarna. E65:an dvs
se
123
selaja
325 e91 2006
hade en plan på ca 50 000kr max 60 000. ca 20 000mil men inte mer. ett problem jag har upptäckt är att det finns några e38 som man är lite tveksam på då dom står hos ett antal handlare med tveksam bakgrund
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Med tanke på vad du vill ha så tycker jag du skall testa en 728 facelift, alla facelift (99->) bör ha dubbel-vanos som ger fin motor-karaktär.
Då får du ju också steptronic-lådan som kom under -96.

De äldre 730 har V8 (ej vanos)
735 har också V8, enkel-vanos från -99.

Här kan du hitta lite förbruknings-siffror: Länk
samke
För dem pengarna går det atthitta fina bilar. Även här i Sverige. MEN kolla upp bakgrund! Tyvärr mkt mätarfifflande i här också..

735 förbrukar i pricip lika mkt soppa som 740. Hellre 740 än 735. Finns heller inga svensksålda 735:or. Blir bl.a. lättare att sälja sen om det skulle bli aktuellt.
Hallå! Obegripligt hur man kan diskutera förbrukningen på dessa bilar! Det är ju inga pendlarbilar vi pratar om utan nöjesfordon som ska användas för njutningsfyllda resor. Den marginella skillnaden i förbrukning kan väl inte vara av någon avgörande betydelse vid valet av en E38. Bränslekostnaden är ju bara en liten del av den total kostnaden. Det viktiga är ju att man väljer ett fint exemplar med den utrustning ochfärg man själv gillar! 728 tycker jag är en rätt trist bil. Helst en sen 750 eller 740 med "M-paket" och 18" dubbelekerfälgar i Imolarött och låga mil, om jag fick välja! Hittar man en sådan är den dessvärre inte billig! Det verkar som de riktigt fina exen börjar få samlarstatus! Allra helst önskar jag en Alpina 6,0, men då börjar det bli riktigt dyrt!

Nja jag har haft en 750 E38 och skulle, om jag var sugen på en E38 igen, köpa en 728.
E38 är en glidarbil och så mycket pulver som 750:in har är overkill för en tung lyxbil. Om man inte har behov av att färdas över 200 km/h på motorväg räcker 193hk mycket väl.
Håller med Sinnlos om det löjliga i att räkna bensindroppar på dessa fantastiska vagnar. Konstateras kan att samtliga varianter kan köra hem klassen för tvåtonslimousiner i vilket ekonomirally som helst. Gå efter skick i första hand. Du kommer att ha råd att tanka den!/ Freude am schönfahren.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Största problemet lär vara att hitta ett bra ex i Sverige om man inte vill importera så att säga.
Bensinförbrukningen borde vara det minsta man bekymrar sig om med en sådan bil.
Kollar man blocket är det bara lik för det mesta.
Tycker inte mig se en enda vettig objekt när man söker efter en 728 eller 740...

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Denna 740 ser fin ut på USA bilden men resten är bara ett stort ?

Länk

BMW M-POWER
Tja den bilen är ju ett ? tecken.. på ena bilden är den fullsmetad med x-tra utrustning (syns under navin)..sedan är den standard utr på andra bilden???
Vad skall man tro??
samke
Frågetecknet använder lånade bilder. Sett mer än hälften av dem förr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.