|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Igår kväll höll jag på i garaget (gemensamt garage) i ca 1H. Rev ur generatorn och tog bort regulartorn. DET SÅG INTE ALLS BRA UT!! 3 mm var kolstiften och jag konstaterade problemet väldigt fort. Böt ut den och skruvade tillbaka generator.. Pang bom och Multimetern visade 13.98, ibland 14,01. Dock var spåren lite slitna. Men när jag får hem generatorn som satt på som standard ska jag byta över regulatorn till den ist. om den nu är finare dvs. Nu är problemet att jag bara har kall luft från kupéfläkten.. Fungerar bra när jag kör hemmifrån tack vare varmgarage. Men att låta bilen stå utanför jobbet i 9 h och sen åka hem kommer bli problem. Jag tog bilen till jobbet idag och är fullt medveten om att det inte kommer bli kul när jag slutar. Imman kommer garanterat segra när jag ska köra. Men att veva ner förnstret hjälper en hel del. Jag antar att jag har luft i kylarsystemet efter som att detta är ingen nyhet för mig. Jag har kännt under de senaste månaderna att värmefunktionen har försämrats avsevärd och stegvis. Tror ni det är luft eller är det dags att byta pumpen? bilen har gått snart 29 000 mil. Antar att pumpen aldrig blivit utbytt. Det känns onödigt att byta pump och det inte behövs, då jag ska sälja bilen inom en kort tid. Hur går jag till väga för att lufta systemet? Har läst i mekar tips men tycker inte förklaringen är så bra. Vart ligger luftningshålet?? Länk Sen undrar jag också vad det är för burk som sitter under luftmassemätaren? En svart burk med 2 slangar och 2 klammor? Tack för hjälpen om generator problemet! :) - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Igår kväll lyftade jag systemet. Utan att starta bilen så blåste jag luft (men munnen) ned i kylaren medans luftningshålet var uppskruvad. Blåse tills det bara kom kylarvätska från luftningshålet sen skruvade jag tillbaka skruven, startade motorn och fick äntligen varm luft i kupén :) Att lufta systemet med denna metod går väldigt fort. Det är dock väldigt viktigt att alltid har vätska i expandtionskärlet. För om du blåser så länge att kärlet blir tomt. Då blåser du in luft i systemet. Tack för all hjälp i denna tråd. Nu är problemet löst! :) - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
| Shankey: Du vet om att glykhol (ethylen-glykol har jag för mig) är giftigt värre.... Du måste vara den första som luftar på detta sätt, aldrig hört talas om detta förfarande :). | |
| Dödlig dos är 1 dl för en människa. Betydligt mindre för husdjur som gillar den söta smaken efter att man spillt lite på ett garagegolv. | |
|
Haha ja så kan det säkert mkt väl vara. Men tänk även på att man får cancer av potatis ;) Jag är väldigt noga med att bara blåsa ut och inte alls andas in. Andas in gör jag genom näsan, på så sätt slipper jag nog de mesta gaserna. plus att jag aldrig har kontakt med flytande vätska under luftningen.. Så gör man det vartannat år så bör det nog inte skada. Man kan nog även använda sig av samma princip när man ska byta kylvatten. Tänkte på att koppla på en vattenslang som spolar igenom allt. Blir kanske problem att få ut vattnet sen :P vad vet jag.. kan iaf va en ide =) Någon borde tillverka universal kylarlock med en slang som man kan blåsa genom ;) Så här gick jag iaf till väga.... Verktyg: 1 toarulle 1 bred spår skruvmejsel (fungerar också med en matkniv) 6-10 liter färdigblandad kylarvätska. lite tålamod och gärna en vän som kan hjälpa till i slutet. Nu till luftningen. (starta inte bilen) 1. Skruva bort locket till expansionskärlet samt luftningsskruven helt och hållet. 2. Fyll upp vätska ca 5 cm innan kanten, torka sen kanten med papper. 3. Ta lite papper i andra handen och lägg över luftningshålet. 4. Sätt munnen mot påfyllningshålet och blås så vätskan trycks genom systemet. Det kommer komma lyft och bubblor från luftningshålet. Så håll för lite lätt med papper så du inte får i ögonen/på kläderna. VIKTIGT!! Du får aldrig blåsa behållaren tom på vätska. Får då kommer du blåsa in luft i systemet och får börja om från början. Så blås några sekunder i intervaller och kontrollera att det finns tillräckligt med vätska. 5. När det bara kommer vätska från luftningshålet så kan du förbereda dig för sista blåsningen. 6. Sätt tillbaka plastskruven för lufningshålet men skruva den inte hela vägen ner än. (det ska din vän göra). 7. Nu blåser du sista gången, denna gång lite hårdare eftersom luftskruven sitter för. Det kommer då sippra ut luft runt luftningsskruven och till slut kylarvätska. När din vän/medhjälpare ser att det bara kommer kylvätska. Då ska han skruva fast plastskruven medans du blåser och håller trycket uppe. OBS! Om du slutar blåse när inte skruven är helt nere så kommer den suga in luft. Jag luftade hela mitt system på ca 30 min genom denna metod. Och bilen verkar må mycket bra av det. - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Kruvade nyss isär generatorn som satt på först. Kolen va 9mm. Antar att dioderna gått sönder när lampan börjar lysa med full effekt direkt. Generatorn jag använder nu började först lysa väldigt lite. För att därefter bli starkare.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.