|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag har generator problem med min bil. Tänkte köpa mig ett instrument för att mäta hur generatorn mår. Hittade en budget på jula - Multimeter UT33 D Länk Tror ni den duger för att använda väldigt sällan? Eller är det bara skräp? Tacksam för svar och tips på andra prisvärda budgetmätare. Hoj | |
|
Någon borde ha en åsikt? *eko* - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Spänningsmätning av ren likspänning är den enda funktion som man kan vara ganska säker på att den fungerar. Även likström samt resistans kan funka. Om det finns mycket störningar/överlagrad spänning/ström kan det vara lite slumpmässigt vad de visar. För att kolla laddspänningen från din generator funkar det med en sån billig. Du kan ju se om generatorn verkar ha svårt att hålla spänningen uppe under last" osv. |
|
|
Det är precis det jag ska ha den till. kolla laddspänningen dvs. Då införskaffar jag den imorgon.. Någon som möjligtvis har kan ana varför batteriindikatorn blinkar när jag startar bilen. Därefter glöder den, man ser den knappt. På orginal-generatorn i en bmw 325I -92 står det 90A. Då bör man väl kunna ha ett 90 Ah batteri? Dock är det ett kraftigt batteri från en BMW (2010). tacksam för svar.. - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Du kan ha vilken storlek på batteri du vill i din bil bara det är 12 volt. Sedan är det ju praktiskt om det fysiskt passar i batterihållaren och fästena. Vad det står på generatorn har ingen betydelse. Per L |
|
|
Per L: Jag böt relativt nyligen batteri på bilen. Då stoppade jag i ett BMW 12V 90Ah med ca 800A startström. Dagen efter batteribytet skjutsade jag min bror till åre (10*10mil). Batterilampan i instrumentpanelen tändes och slocknade 2 gånger (det var tänk i ca 5-10min vardera gång.) Dagen efter de åkte jag till stockholm (60 mil). Jag tog mig 20 mil och lampan började lysa igen. Den gången slocknade aldrig lampan och batteriet tog så smånig om slut. Bil blev kvar i Färila. Några dagar efter det är jag på väg för att hämta bilen. Jag stoppar i batteriet (som var inomhus på laddning medans bilen stod ute i kylan), startar bilen och lampan lyser fortfarande. Stänger av bilen, kopplar ur batteriet, byter generator (begagnad), kopplar i batteriet, startar bilen och vips så slocknade lampan. Med ett leende på läpparna kör jag ut på vägen och börjar köra hemmåt. efter ca 1H körning börjar batterilampan lysa igen. Men denna gång glöder den så jag knappt ser att den lyser. Märkte att det slocknade om jag hade högre varvtal på motorn. Lampan började glöda mer och mer och jag hade högre och högre varvtal. Det hela slutade i att bilden dog och blev ståendes igen. Om några timmar ska jag iväg och köpa ett nytt batteri (lägre Ah) samt en multimeter. Sen blir det felsökning! Per L: Tror du inte att det var batteriet i detta fall som var boven? Bilen är väldigt pedant skött av tidigare ägare och jag har aldrig varit med om något liknande fel. - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Diodfel på den "nya" generatorn eller överleding pga fukt och smuts mellan generators mitten del och gavlarna ger den typen av lampbeteende. Batteriet finns ingan som helst anledning att byta. Du fick helt enkelt en dålig sliten generator. Du kollad du inte hur kollektor och kol såg ut innan du monterad den. ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Om du har rätt om det där så ska jag skicka en miljon kr till dig. ..inte riktigt, men jag håller tummarna nu. Har frågan väldigt många och ingen har koll på varken bu eller bä. Ska nu på jula och införskaffa mig en multimeter. Om jag förstår rätt så kan man mäta direkt på batteriets + och - poler. Med stora möjligheter kommer nog generatorn inte göra det jobbet den ska. Vad gör jag då? Skruvar bort den, kontrollerar kol och kollektor? Vad är och vart sitter kollektorn isf? Tack för din hjälp - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
| Shankey: Högst sannolikt "laddningsregualtorn" som är slut, eller rättare sagt dess kol. Att byta (plocka loss) regulatorn är enkelt, sitter med 2-3 skruvar beroende på tillverkare. Väl borta ser man hur långt kolen "sticker ut", är de bra så sticker de ut ca 10-15mm, är de dåliga så är de ner på 5-7mm. Titta sedan på axeln som de löper mot (koppar "spåren"). Det kommer finnas spår i de efter kolen, ofta är spåret längs ner djupare än det yttre, ju grundare spår dessto friskare generator. Har kolen gått igenom kopparlagret så är generatorn helt slut. Jag tror som Hasso, du fick en generator från skroten där kolen var slut. En frisk generator skall inte glappa, o gå tyst när man snurrar på den. Lite brum (lagerljud) är OK, men det skall vara knappt hörbart när man håller generatorn i händerna, om man däremot har generatorn på en hård yta (metall tex) så brukar lagerljudet förstärkas en hel del utan att det för den skull betyder att den är "slut". | |
|
Tack för ditt senaste inlägg. Jag ska gå igen generator från skroten samt den andra och genomsöka båda 2 med hjälp av ditt inlägg. Ska behålla den som ser fräschast ut. En fråga ang den andra generatorn. Den fick batterilampan att lysa 100% i ca 5 minuter 3 gånger. tredje gången slocknade den aldrig. Tror du att det kan vara laddningsregulartorn på den också? - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
|
Var nyss ut och mätta generatorn. När bilen var avstängd = Mätning, 12.14 V (batteriet verkar helt OK) Startade bilen = Mätning, 11.54 V (kolen börjar ta slut) När bilen stod på tomgång så glöder batterilampan ytterst lite. Imorgon ska jag köpa en regulator. Håller tummarna.! - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
| Shankey: Nya "original" regulatorer (Bosch,Valeo osv) kan vara snuskigt dyra...Finns "pirat" som är betydligt billigare. "Pirat" regulatorer hittar du inte hos Mekonomen mfl, du får vända dig till nån mindre elektromekanis firma, brukar finns en i varje större stad. I mitt fall kostade original hela 900kr, hittade en pirat-regulator för 175kr till slut. Mekonomens billigaste kostade styvt 500 | |
| Länk säljer allt till generatorer/startmotorer, bra priser! | |
| När bilen är igång skall du ha ca 14V på batteriet (13.8-14.3) | |
| Jag betalade 98kr för en regulator till Bosch på biltema. | |
|
Det blir nog mekonomen.. Orkar inte vina runt i stan bara på av pris pressning. Dom skiljer hårt på priset!! Länk Länk Länk |
|
| Marin849: Biltemas regularorer passar endast äldre Bosch. Skulle köpa en ny regultor i helgen till brux-bilens Bosch-generator hos Biltema, men den de hade passade ej...Hos Frejbildelar kostade passande pirat knappa 400kr, fortfarande under halva priset jämfört med original Bosch (samma regulator som Shankey länkar till passar min bil). | |
|
Dawwe: Den översta länken till mekonomen fungerade inte. Dom har iaf en regulator till bosch för 485 kr. Dom hade den inte hemma, men får hem den på 1 dag. När jag väl har skruvat upp generatorerna, är det då svårt att se om dioderna är trasiga? - Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna. |
|
| Dioderna får nog "mätas" upp, hur man gör detta vet jag inte, men det kan säkert Hasso svara på:). Jag är 90% säker på att det är regulatorn, min betedde sig exakt likadant när kolen "dog". Knappa 500 för regulatorn är OK! | |
|
Okey. Då börjar jag med det så får man se :) Tack för din hjälp Dawwe. Återkommer så fort jag fått till något :) peace |
|
|
Om man har tillgång till ett oscilloskop (och kan hantera det) är det bara att koppla in det på generatorn eller batteriet med motorn igång och titta på ripplet i spänningen, då ser man om någon puls från generatorn fattas, dvs om någon diod är paj. Jag gjorde den kollen innan min begagnatgaranti, som omfattade generatorn, gick ut. :) Man kan ju klara sig med en diod paj om man inte har för mycket strömförbrukare igång och står mycket på tomgång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.