|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör idag en 520d E61 som rullat rätt långt och funderar på att byta bil nu i vår till en nyare beg. Har lite funderingar på att skaffa en 320d/325d E91 eftersom den är ngt mindre och smidigare. Men som det var med de förra modellerna i 3- och 5-serien så fick man en känsla att 5-serien var lite bättre hopskruvad, mer gediget byggd. Alltså att grejorna höll lite längre innan det var dags för byte av t.ex framvagnsdetaljer, slitage i inredning mm. Motorerna är ju desamma så där fanns nog ingen skillnad men just det andra. Hur är det idag? Är en E90 lika slitstark som en E60? | |
|
.. enligt ADAC massiva undersökningar (15 miljoner testrapporter ger en viss statistisk säkerhetsmarginal) hamnar E6X och E9X väldigt lika, och det oavsett om det gäller nyare bilar eller bilar som gått >15.000 mil, så driftsäkerhetsmässigt bör det inte vara någon skillnad. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Som jag besvarade i din tråd på 3 serie forumet. Ut och testa en 3 serie. Den är riktigt bra, men personligen tycker jag 5 serien är snäppet skänare med komfort, storlek, vägegenskaper, tysthet mm. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Gå från 5-serie ned till 3-serie är nedbyte! Kvalitetskänslan är betydligt bättre i 5an, även komforten osv. Helt klart nedbyte. |
|
| E90 känns modernare, E60 har funnits sedan 2003 och har nu dessutom fått en efterträdare. Går man efter det då är svaret givet, E90! | |
Gunget |
Bytte nyligen från E91 325xiAT -06 till E61 525dAT -09. 525:an känns definitivt bättre hopskruvad/mer premium/komfortablare och jag upplever INTE att den skulle vara omodernare. Men det är inget fel på 3-serien trots allt. Speciellt de sista årgångarna är riktigt tighta! |
|
Jag gick från pre-facelift E61 till facelift E91 och tycker: -lite sämre komfort och ljudnivå i E91 -mycket roligare körupplevelse i E91 -mycket missnöjd med att bakluckan måste kraschstängas i E91. premium? -ibland huggande koppling E91 (hade automat i E61an) -mycket färre fel/problem/verkstadsbesök i E91 än E61 //ER |
|
|
Jag hade en e90 som lånebil i tyskland för ett litet tag sedan, skillnaden mellan e90 och e60 är avsevärd, till e60´s fördel. Nu kanske jag är lite partisk eftersom jag har en e60 men en e90 -10 har betydligt mer gemensamt med min e87 -06 än med min e60 -08. Nu var det ingen fullsmetad e90 vi hade som lånebil, men dock så märktes det tydliga skillnader. Skillnaderna är i sig rätt naturligt då det skiljer en del i pris mellan modellerna nya. // Mvh Andreas |
|
|
De skillnader som finns är väl beskrivna av ER39. Allt snack om att E60 är bättre hopskruvad är E90 är fantasier utan belägg! Vill du ha en bättre kvalitetskänsla så ska du köpa nästa generation, dvs köpa en F10! |
|
|
E60 måste var bättre, jag har ju en :) Skämt åsido, ut och kör en av varje och bilda dig en egen uppfattning. // Mvh Andreas |
|
|
Sen så är E91:s utseende mer tilltalande än E61 om nu inte E61:n är utrustad med M-pkt annars går de fett bort just pga utseende. En E9X är snygg oavsett m-pkt eller utan. :) |
|
Villurski |
Hade en E91 med M-sport och de enda tre fördelarna jag ser med E91 är att den är smidigare, något roligare att köra och billigare. Tror många som klagar på kvaliteten hos E61 haft en utan facelift. Min E91:a från 2006 var ju inte heller i närheten av lika ombonad som en faceliftad E91:a. Tycker inte heller E61 känns omodern, även om F11 känns modernare. F11 är fin men då avtar körglädjen ytterligare ett steg. Det märks att det är mycket 7-serie i den, på gott och ont. |
| Hade E61 innan min E91 och tycker de är ganska lika i kvalitékänslan. Båda får toppbetyg av mig. | |
| Hade jag varit något mindre och suttit skönt i en E90 hade jag köpt en sådan, mer go för mindre pengar! Är man över medellängd och har ett par ungar och vill sitta bekvämt finns det dock bara ett val för mig, det är en otrolig skillnad på utrymmet, i en E60 kan fyra fullvuxna sitta bra, glöm det i en E90. Men är man 175 cm är det en helt annan sak ;-) | |
|
kör både E90-06 och E60-05.. fyfan vad E60in är skönare! komfort, ljudbuller existerar inte etc. |
|
| Har gjort som förre gående talare, samt håller med! | |
|
E9X kör man, E6X åker man. Ett klassiskt val mellan sport och komfort! Om man inte ska köra omkring med barnvagnar såklart, då går E9X bort. Mvh Arese |
|
|
Tycker e90 ger mig klaustrofobi,annars spelar det nog mindre roll tror jag. |
|
|
Men du får inte klaustrofobi i Civic:en eller Wranglern? LOL |
|
|
Prova en E91 när vi skulle byta denna gång tyckte att den var liten dels för vår 50 kilos hund i bagaget dels bredd i kupen Annars rätt nice bil tror inte kvaliten skiljer något men som sagt prova vi ver inget om du gillar den Ha deT |
|
|
Steaman:Civicen är rymligare i förarsätet än e91:an.Jeepen är cab och knappast klaustrofobisk!;) Kör man för fort så hinner ingen se bilen;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.