AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.712

Vilken är bäst, E90/91 eller E60/61?

Sida 1 av 2
Ke
47
KennethA
525i -02
Jag kör idag en 520d E61 som rullat rätt långt och funderar på att byta bil nu i vår till en nyare beg. Har lite funderingar på att skaffa en 320d/325d E91 eftersom den är ngt mindre och smidigare.
Men som det var med de förra modellerna i 3- och 5-serien så fick man en känsla att 5-serien var lite bättre hopskruvad, mer gediget byggd. Alltså att grejorna höll lite längre innan det var dags för byte av t.ex framvagnsdetaljer, slitage i inredning mm. Motorerna är ju desamma så där fanns nog ingen skillnad men just det andra.
Hur är det idag? Är en E90 lika slitstark som en E60?

Kenneth
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag har kört både E90 och E91 innan och nu har jag köpt min första E61. Efter vad jag upplevt för körkänsla med E61 så faller E90 och E91 bort fort.
Komforten, vägegenskaperna, tystheten, helheten...allt känns snäppet bättre än E9x. Det är bara vad jag personligen tycker, sen vet jag att du kommer få tiotal andra svar som kommer både likna och skilja sig från mitt svar.

Det bästa är att åka ut och känna på en 3 serie. JAg tycker dem skiljer åt ganska mycket.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Samma fråga på två forum - samma svar:

... enligt ADAC massiva undersökningar (15 miljoner testrapporter ger en viss statistisk säkerhetsmarginal) hamnar E6X och E9X väldigt lika, och det oavsett om det gäller nyare bilar eller bilar som gått >15.000 mil, så driftsäkerhetsmässigt bör det inte vara någon skillnad.

----
BMW CS #6212
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Om storleken inte har betydelse (hehe) så beror det väl på vad man uppskattar mest, körglädje eller komfort.

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
E90-91 med sport chassi = rolig bil du blir glad av. E60-61 med sport chassi= stabil komfortkryssare, men man mister körkänslan och smilet på läpparna, då den är tråkigare i sitt uppträdande. Har dock bra väghållning, men inte så allert, då e90 o e60 delar hjulupphängningteknik med varandra till stor del. Smaksak! Ska frugan köra den köp 5 serien, men ska du köra lite sportigt köp 3 serien. Mvh

BMW CS #07491
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Köpte i oktober 2006 en ny E60 525i M som jag var fantastiskt nöjd med både kör och komfortmässigt, bytte i november 2009 till en ny E90 330d M som gör att jag flinar ordentligt varje gång jag sätter mig i den.
Men det är som flera tidigare sagt, det beror lite på vad man är ute efter, E90 är 100% körglädje men lite mindre komfort.

//Micke
Ke
47
KennethA
525i -02
OK, så sammanfattningen kan vara:
E60= komfort, större, tystare men något tråkigare
E90= lite livligare/roligare, mindre och något sämre komfort.

Bägge verkar dock bra ihopskruvade enligt er.

Tack för era svar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är värt att poängtera att E60/E61 aldrig fick mer än 4 stjärnor av 5 hos Euroncap, men den aktiva säkerheten är nog bättre än hos flertalet märken.

Frontar man en 60-tonnare så spelar det ändå ingen roll om bilen hade 4 eller 5 stjärnor hos Euroncap...
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Men frontar du en E90 med en E60 sitter man nog hellre i en E60.
EuroNcap motsvar ju bara att du krockar med en likadan bil (och då samma vikt)
E60 fick lägre poäng bl.a pga. att BMW konstruerat/optimerat den för krockar i högre hastigheter än vad de testar i EuroNcap. Du blir alltså utsatt för en högre puls då bilen deformeras mindre i lägre hastighet än om den varit optimerad för den lägre hastigheten. Krockar du med en mjukare bil utnyttjar du ju den bilens deformationszoner också och dessutom rör sig den tyngre bilen fortfarande framåt efter krocken (mindre puls).
Föredrar nog en E60 om man ser till krocksäkerheten.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
pew:

Intressant, finns det nånstans att läsa om att BMW optimerade E60/61 för krockar i högre hastigheter än de som testas i Euroncap?

Mvh
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
KennethA sammanfattar det bra tycker jag, och vilken av de två som är bäst är högst personligt efter tycke, smak och behov.

Ang. krocksäkerhet har pew en poäng där. EuroNcap har starkt bidragit till att vi åker omkring i allt säkrare bilar men baksidan är ju att biltillverkarna optimerar konstruktionerna mot hastigheter och förutsättningar i EuroNcap.

Om man konstruerar en bil för att klara krockkrafterna från en högre hastighet än EuroNcap (som e60 påstås vara konstruerad för) kommer konstruktionen vara för styv för lägre hastigheter. Som inom det mesta gäller det att hitta en hyffsad kompromiss, och det är möjligt att hastigheten i EuroNcap är en bra kompromiss.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
BMW hävdar själva att e60/e61 är konstruerad för högre krockhastigheter (jag har bla läst om det i BMW Magazin). Om det stämmer eller inte är svårare att avgöra. Anta att det endast är ett misslyckande så är det ju en bra ursäkt att ta till...
Men precis som jag skrev i inlägget ovan går det inte att anpassa en konstruktion optimalt till ett stort hastighetsspann, så det kan lika gärna vara sant. Det jag då frågar mig är varför man valde att göra det med endast e60/e61 och inga andra modeller och varför inga andra bilmärken valt att konstruera mot högre hastigheter?
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Ang att krocka med e91 eller e61 väljer jag den förstnämnda pga förbättrat wishplash-skydd. E61 är ej godkänd på Folksams lista. Inte heller de äldre e91 men de senare är det. Inte alls on topic men en liten inflik.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Oavsett vilken man väljer är nog BMW en bra bil ur krocksäkerhetssynpunkt för respektive storleksklass. Folksam ger ju en bra vink för hur verkligheten ser ut.
EuroNcap gör att bilarna optimeras för just deras tester och ofta högertrafik (Tur vi har det i Sverige)
Det finns väl whiplashskydd från -07 E60?. Tror det också var en anledning till att betyget drogs ned.
BMW ville väl försöka vara lite bättre än andra genom att klarakrockar i högre hastigheter. Vet inte om det var en efterkonstruktion.
I USNcap mätta man i varje fall förr inte pulsen utan bara inträngning till skillnad från EuroNcap.
Vet inte om det kan vara en anledning till att E60 gjordes styvare.
Renault Laguna som om jag inte minns fel var först med 5 stjärnor såldes inte i USA och behövde inte ta hänsyn till USNcaps hårdare krav för inträngning.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter faktiskt vettigt, jag vill hellre ha lite mer ont av krockar i lägre hastigheter och överleva i ordentliga krascher. Jag tror verkligen att BMW kan ha gjort så att man har en chans att överleva på autobahn.
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Kan säga att jag är skyldig Bmw mitt liv då jag gick för hårt in i en kurva och olyckan var ett faktum. Gick runt 100 vid kollisionsögonblicket, som tur var var det ingen stolpe jag träffa utan ett träd. Inte en skråma= hög säkerhet på e90 i alla fall+lite änglavakt.
Länk
Jo
211
JockeX
Touareg
Ju större bil desto större chans att överleva krockar, men jag tror nog både E6x och E9x är bra ur säkerhetssynpunkt. Men E9x är betydligt roligare att köra än en E6x, det är det viktigaste för mig :)
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

E 60 Klarar bara 4 stjärnor i ncap . E90 fem stjärnor.....klarade sig mycket bättre vid frontalkrock. storlek är inte allt. båda bilarna är annars underbara, men styrningen och vägegenskaperna på e90 är enligt mig de bästa bmw gjort .

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om jag inte hade behov av mycket utrymme och extremt bra komfort skulle jag satsa på E90. Tycker den är roligare och en sportigare känsla än E60. Det har säkerligen mycket med vikten att göra. Skall dock tilläga att jag inte har kört den mer än vid ett par tillfälle.
Vi hade en 523 E60 på jobbet dock som jag kört mer samt en kompis E60. Det märktes att det fokuserat mycket på att fram en bil med bra komfort.
En annan aspekt är att tyngre bil belastar chassit mer, dvs mer slitage). Men förhoppningsvis är det väl dimensionerat för det i E60.
Burt: För att återkomma till krocksökerheten. Resultatet i EuroNCAP kan inte jämföras mellan olika storlekar på bilar. E60:S 4 stjärnor kan mycket väl vara jämförbara med de 5 stjärnor E90 fick tack vare vikt skillnaden. Dock är whiplashskyddet en stor nackdel.
Hade inte komfortstolarna whiplshskydd från första årsmodellen?
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
När det gäller vikten på e90 kontra e60 så beror det helt och hållet vilken motor som sitter i bien, min e90 330D har en tjänstevikt på 1610kg vilket faktiskt är 50kg mer än min förra E60 525i.

//Micke
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Pev läs testen så förstår du att man kan jämföra. om man vid 70 kmh har påfrestningar på testdockans knä i en e60 och inte i en e 90 så är de väll jämförbart...eller har ja fel?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.