|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 740 -95 med navigator (tror att det är MK I). När jag köpte bilen, sa en av de tidigare ägarna att det går ett rykte att så gamla bilar inte fungerar ihop med Sverige-skivor. Det följde med en gammal tysk skiva och en säkerhetskopia och de verkar funka även om navin säger att jag är utanför kartan. Förra hösten köpte jag en ny Sverige-skiva (Sverige-Danmark 2001-2) hos BMW. Navigatorn tog inte skivan och två olika BMW-verkstäder försökte ladda nytt OS (gratis) dock utan att lyckas. BMW menar att troligen behöver Navi-enheten bytas, men för mig är det inte värt 20 KSEK för att få igång systemet. Tycker heller inte att det är helt uppenbart att felet är hårt eftersom Navin tar den gamla Tysklands-skivan. Jag har själv försökt ladda OS 18.2 och 19 och systemet börjar då med att visa befintlig OS-version (7.7 från 94-någonting) men säger sedan att CD-skivan är ogiltig. Mina egna teorier: - MK I klarar inte kartskivor för Sverige. - Nuvarande versioner av Navi OS supportar inte längre MK I system. - Man måste göra uppdateringar av Navi OS i steg d v s om OS inte har uppdaterats sedan 1994 måste man börja med en tidigare version än 18.2. Problemet är i så fall att tidigare uppdateringar inte längre finns tillgängliga. Någon som har info om detta? | |
|
Jag har för mej att du skall uppdatera Navi OS i MK I till max version 17.Men om man måste gå över flera versionssteg vet jag ej. Jag har MK I i en 96 och det funkar bra med kartskiva över Sverige o Danmark 00-01 |
|
|
Det säljs ju en MK11 i börsen. passar inte den? fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Tack för tips, infon från esso väcker ju ett visst hopp. Styrman1; det är svårt att hitta bra info om navi så jag vet inte om ett MK II system skulle passa i min bil. Jag tror att huvudenheten har gränssnitt mot en hel del annan utrustning i bilen och jag befarar att detta kan ha ändrats mellan MK I och MK II. Det esso skriver gör ju också att man möjligen kan få igång Navin bara det går att hitta ett tillräckligt gammalt OS. Det går tydligen att köpa skivor med Navi OS i USA. Det går dock inte i Sverige enligt BMW. När en ny skiva släpps så verkar den ersätta alla äldre, så verkstäderna har inte ha andra OS-versioner än de senaste. Om någon trots allt har en gammal Navi OS-skiva liggande så hör gärna av er. |
|
rsn |
jag har liknande problem. CD-skivan spottas ut ur enheten. vid försök att uppgradera hos auktoriserad bmw-handlare hände samma sak med uppgraderingskivan. Handlaren har bara senaste version, och jag har fram tills idag trott att det är fel på CD-enheten. Vid tidigare försök att åtgärda har jag fått veta att företaget "Servex" i Norrköping utför service på bla dessa Philips CD-enheter. Jag har dock inte kommit mig för att montera ur och skicka in enheten för kostnadsförslag. Just nu är jag sugen på att testa med en gammal skiva, för att se om det fungerar då. Ngn som har förslag på hur jag får tag på denna, och/eller gamla programkodskivor? |
|
Hej rsn, jag som trodde att jag var ensam om att ha råkat ut för detta. Jag ringde till BMW teknisk support och han sa att de just skickat ut ett servicemeddelande till verkstäderna om vilket som var högsta OS-version som skulle laddas i olika system. Han hade dock inte servicemeddelandet tillgängligt så jag fick inte veta vad som gällde för MK I. Han sa också att verkstäderna ska ha även de äldre OS-versionerna, men det stämmer inte med mina erfarenheter och tydligen inte med dina heller. |
|
|
Den nya Navi CDn (version 19) innehåller det senaste Navi OSet även för för MK I (som är SW 1-1/80 om jag kommer ihåg rätt) och alla tillgängliga språk. Jag vet flera som använder den nya BMW Sverige CDn i MK I Navigatorer, så det ska gå om inget har gått sönder i din. Om man har misslyckats med en uppgradering så kan det hjälpa med att återställa landsinställningen i navigatorn (US, UK, French, Germany,Italy, ...) med DIS innan man gör ett nytt försök. Vid vissa uppgraderingar så krävs det också en speciell Key-CD som man matar in efter Navi-CDn för att bekräfta uppgraderingen. Vet inte om detta även gäller för MK I. Tyvärr är min erfarehet att många auktoriserade BMW verstäder inte har koll på hur man gör så testa en annan verkstad som har gjort detta tidigare annars. /RS2 |
|
|
Glömde en sak. 19 är release numret på Navi CDn och inte versionsnumret på Navi OSet. På Navi CDn så ligger de senaste versionerna av Navi OSet för alla de olika Navi modellerna. T ex så uppgraderar version 19 CDn Navi OSet till 3-1/50 på en ny MK III navi. /RS2 |
|
|
Hejsan! Jag har precis samma problem som bumse60... Bmw firman testade att uppgradera mit os men det misslyckades. Dom sa att jag måste ha tag på en utbytes NavCdläsare! Nu har jag fixat en som från en sen 735, men det blir samma sak när man försöker uppgradera! Ligger os i CD enheten eller i lådan som sitter bakom klädselsidan? Är det den man skulle ha bytt istället? Är det nån som har mk1 som har haft detta problem och lyckats löst det? Jag blir snart tokig... Det är ju inte kul med bara en tysk skiva.. |
|
| Ingen som har erfarenhet av detta? | |
|
Hejsan! Nu har jag testat allt! Jag har själv provat att laddat v.20,19,18,17.1 och 16. BMW Solna provade att ladda v.14 vilket är det högsta man bör ladda i MK1 Navigatorer, Laddar man högre kan dom bli lite seg, men det fungerar ändå. MEN den tog ingen uppdatering... snyft.. CD'n bara spottades ut. Är det någon som har lyckats fixa detta på sin bil? Kan det vara nått sort batteri minne i CDn som är slut? eftersom det inte går att ladda en annan version? Vet nån någon som reparerar dessa? Är det någon som har en MK1 liggandes till salu kanske? |
|
|
Hej Sigge, Som jag sa tidigare så har tyvärr inte alla BMW verstäder koll på detta. Och det låter inte som om Solna har det heller... Den senaste version 20 CD:n innehåller ALLA de senaste Navi OSen! Och det är det som BMW rekommenderar! Jag vet flera som uppgraderat sina MK I och MK II Navigatorer med version 19 och det har bara blivit bättre och snabbare och de kan använda den nya Sverige CDn. Vet du hur Solna gjorde? Om man har misslyckats med en uppgradering så måste man tyvärr oftast återställa landsinställningen mm i navigatorn med hjälp av DISen (BMW:s servicedator) innan man kan installera ett nytt Navi OS. Jag har sett dem göra detta en gång och det var inte helt enkelt utan krävde att man följde anvisningarna punkt för punkt innan navigatorn accepterade uppgraderingen. Kolla med BMW i Danderyd istället eller någon annan verkstad. Lycka till! /RS2 |
|
|
Jag hittade det här på Yahoo BMW Nav Owners. Jag vet inte om det är till någon hjälp men det beskriver i alla fall hur man gör för att återställa Navigatorn om nu inte din BMW verkstaden redan vet det. /RS2 This will require a service technician with access to a DIS or MoDiC tool to perform. A configuration signal is required to allow the nav computer to load the correct software for its respective application. This is generated by using DIS coding program "Coding ZCS C24.0" and the Navigation System operating software CD: 1. Connect DIS/MoDiC 3 tester to vehicle 2. From the DIS Coding/Programming select "1 ZCS Coding" 3. Select appropriate engineering series (E38, E39, etc.) 4. Select "4 conversion" 5. Select "3 IKE/Kombi" 6. Select "2 Language" 7. At prompt "Is the CD-ROM present?" - select "Yes", but do not insert CD into the Nav Computer yet! 8. First select the main language and then an additional language (the choices are: English, French, Italian, Spanish, German) 9. Select announcer's voice gender: male or female 10. After activation of the automatic coding, the DIS tester tells you to follow the instructions on the monitor for CD installation 11. Place the CD in the navigation computer CD drive Important: Do not switch ignition OFF during software loading procedure. Do not use any other Nav Software CD's except CD 12. Once loading has been completed, remove the CD and then confirm completion by pressing the rotary push-button on the monitor 13. Turn ignition OFF for 10 seconds, then turn it ON and conduct a functional check 14. After this step has been finished, encode the navigation computer in the regular manner using the path "1 Recoding" |
|
|
Hej RS2! Jag såg också den.. Jag trodden den var om man laddat fel programvara men det där med 'A configuration signal is required to allow... ' låter ju intressant.. Men är inte detta för MK2? eftersom Det ara fins male voice i MK1? |
|
|
Tydligen så gäller den här proceduren för alla navigatorer (MK I, MK II och MK III). Jag har dock aldrig behövt göra det på min MK III navigator när jag har uppgraderat den men enligt andra så har det snarare varit regel än undantag när man ska uppgradera MK I navigatorer. Jag har bara träffat en kille på gamla Henry Melins i Danderyd (kommer tyvärr inte ihåg namnet) som verkade ha koll på detta. Och om jag fattat det rätt så måste man göra ovanstående om man har misslyckats med en uppgradering tidigare. Så om inte Solna gjorde detta så kanske det är förklaringen. Jag vet i alla fall att du alltid ska använda den senaste CD:n! Ibland har det inte ens varit några nyheter för MK I på de sista CD:arna men ändå. Hoppas du kan få det att fungera till slut! /RS2 |
|
| Hej. JAg är helt grön vad det gäller navi men jag undrar hur man tar reda på vad det är man har ( mjukvara & hårdvara) och vart man kan hitta uppgraderingar till densamma. Jag var inne på BMW och dom ville har 700:- för att uppdatera navin. Vad får man för dom 700:- kronorna? | |
|
Nu har jag provat det RS2 förslog också, och det funkade fram till att man skulle stoppa i OS Cd'n då var det samma sak igen... Den tar den ett tag, skärmen blir svart och sen spottar den ut Cd'. Det som hände nu är att nu funkar inget mer på skärmen varken TV, Dator, Nav eller radio . Nu visar den bara insert sofware CD. Jag antar att prorammet i TV-Modulen blivit raderat. Så det man undrar nu är ju vad som ska bytas? CD-navigeringen eller TV-Modulen. När man 'uppgrader sin nav' så uppgraderas ju även TV-Modulen. Så det kan ju vara den som gör att OS CD'n spottas ut eller? |
|
|
Mr-bear, om du går in i menyn Set eller Settings så kan du se programversionen i övre högra hörnet (t ex SW 3-1/60) om du inte har en mycket gammal programversion som aldrig är uppgraderad för då finns ingen text alls där. Se även BMW Navigation Software FAQ. Den är inte helt uppdaterad och har mest fokus på MK III navigatorer men den är ändå mycket bra. Länk /RS2 |
|
|
Sigge, du säger att du har testat en utbytesenhet men har du testat olika CDs också? Jag vet att CD-läsaren i navigatorn är extremt känslig för CD kopior och/eller repade skivor. TV-modulen uppgraderas inte av navigator programvaran vad jag vet. Om det inte hjälper med att återställa navigatorn och installera navigator programvaran på nytt enligt ovan (det tar ca 2-3 min innnan uppgraderingen startar efter en återställning) så kan du också kolla spänningen till navigatorn. Tydligen så går det inte att uppgradera om man har ett spänningsfall till navigatorn. Enligt BMW så beror problemen vid uppgraderingar till 90% på dåliga CD skivor (även orginal skivor alltså). /RS2 |
|
|
Är nu helt säkra på att den senaste uppdateringen är SW 1-1/80 ? En god vän till mig åkte in och uppdaterade men han fick samma som han hade innan uppdateringen, alltså SW1-1/79. Vad är fördelarna med SW 1-1/80 versionen jämfört med SW 1-1/79? |
|
|
Mr-bear, vad jag vet så är den senaste programvaran version 8.0 för MK I navigatorer. Jag har dock läst någonstans att version 8.0 visas som 1-1/72 på skärmen beroende på vilken navigator CD version som använts vid uppgraderingen. Version 8.0 programvaran för MK I har dock funnits med ett bra tag (jag tror den kom redan på version 15 navigator CDn). Kolla med din kompis om det inte står SW 1-1/72 på hans navigator? /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.