AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.783

Passionen, glöden - känslan att köra.. en tråd att njuta till.

Sida 1 av 2
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tycker att stämningen på AP gått ner sig lite den senaste tiden - det finns alldeles för många som jag anser är bittra,bitska,tråkiga över det som vi andra gillar med AP och BMW.
Det går inte att starta en tråd utan att den spårar ur eller får ett innehåll som mest liknar ett PRO möte.

Så därför vill jag starta den här tråden där man som bilälskare kan uttrycka sig kring sitt intresse på ett öppet sätt - detta utan att bli "utbildade" av folk som vill prata miljö, skatter, lagar, värdeminskningar och annat sk*t...

Så börja gnugga geniknölarna nu och ge oss en riktig bilhistoria..
Det kan vara exempelvis:
.En upplevelse
-En dröm
.En sträcka
-En tidpunkt
-Kort
-Lång

Och jag hoppas att APs Crew kan ta bort de tråkiga inläggen....dvs de som handlar om sk*t.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Riktig historia är det inte, men min dröm startade för snart 31 år sedan när jag var 20 år! Och jag blir fortfarande lika glad varje morgon när jag sätter mig i någon av våra BMW:ar!

Bra initativ med en tråd som ska handla om det AP handlar om, entusiasmen runt BMW och att köra BMW!

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Bra idé!
Äger idag ingen bumse men kollar alltid efter en ny.... just nu är det: e32 e28 eller e21 eller e34.
Köpte min första bumse 86 en -81 320i som jag än idag kommer ihåg känslan ni vet när man stänger dörren ett diskret doff!! och om man lyfte på bagagrumsmattan så var det samma finnish på lack och teknik även där....på min saab var det grundfärg + att det regna in.....i bagaget.
sedan köpte jag en 520i 86 "baby six" och det var helt otroligt vilken bil och känsla
fantastiskt motoljud (men skitslö) spelar ingen roll! man åkte som en kung.
Min kollega åkte med hem och då hade hennes man köp en ford fikus och hon utbrast i helt plötsligt när jag skjutsade henne: men guuud vad tyst o fint den går!!! är motorn på???
Idag så får jag inte köpa bmw för tanten... men som sagt jag läser ofta här i forumet och drömmen vore väl ändå att skruva isär en 750 och lägga delarna i vardagsrummet!!!
Gy
107
Gydell
BMW 325d e91
BMW 318is e30
En varm sommardag 2008 hittade jag en billig (25 000 kr) diamantsvart, fyrdörrars, BMW 325im -89 på blocket. Jag bor i Skåne och bilen fanns i Sthlm. Jag ringde damen som lagt ut annonsen i hopp om att den inte var såld. Och vilken tur jag hade! Den fanns kvar och efter ca 15-20 min prat i telefon var det dags att leta tågbiljetter. Det var lättare sagt än gjort... Sluta med att jag fick tag i två 1:a klass biljetter till mig å tjejen som via Gbg tog oss till Sthlm.

Väl där visade sig att bilen var i väldigt gott skick, knappt någon rost att tala om och invändigt var den nästan som ny :) Bilen gick väldigt bra och av motorutrymmet att dömma hade ingen pillat där sen bilen var ny, skitigt som fan med andra ord. Svensksåld med historik dessutom! Efter ca 1 timme så bar det hem emot Skåne igen med bilen, och den gick som en dröm hela vägen hem, hade farthållaren på 120 km/h hela vägen hem.

Efter att ha njutit resten av sommaren bestämde jag mig för att renovera motorn. Dvs byta slitdelar och alla packningar. Sagt och gjort. Ska tilläggas att jag aldrig hade gjort något liknande tidigare men med hjälp av vänner och internet gick det mycket bra! Vi var 3 st e30 ägare och en VW fantast som delade garage. Jag såg det hela som en personlig utmaning och gav mig fan på att klara det. Lärde mig mkt och är stolt över mig själv som klara det =)
Bilen gick lika bra efter mitt ingrepp som innan (om inte lite bättre) ;) Första bes efter renoveringen gick som en dans och besiktningsmannen blev helt lyrisk, till sist var dom 3 st som hjälptes åt med besiktningen, alla lika häpna över skicket. Då blev man stolt =)

Utöver motorn så fixades även rosten, bytte fälgar, baklampor, emblem, rekond, väghållningssats och sportavgassystem m.m. men ska inte tråka ut er för mkt...

Bilen stod färdig sommaren 2009 och vilken sommar det blev! Bilen gick utan några problem och var helt enkelt fantastisk! Det var som att den älskade att bli körd, särskilt på småvägar =)

Men efter ett tag blev suget efter mer kraft och komfort för stort och bilen såldes hösten 2009 till en kille i Sthlm. Än idag ångrar jag att jag sålde den. Jag kan bara hoppas att jag en vacker dag kanske återförenas med bilen och att han som köpte den är lika nöjd som jag var och att han sköter den lika bra.

Slutsatsen är att E30:n, enligt mig, är en fantastiskt bil! Ursäkta att inlägget blev aningen långt men är ledig imorgon och hade inget bättre för mig än att dela med mig lite ;) Hade jag vetat hur man gör hade jag gärna lagt upp för- och efterbild på bilen.

Ser fram emot att läsa andras historier.

Ha de
fredde 7
Länk

Italien september 2002. Motorvägen mellan Milano och Bologna en söndagförmiddag, 24 grader varmt och sol. Den 3-filiga motorvägen är jämn som Peterskyrkans marmorgolv.
Jag kör vår stackars hyrbil, en helt ny Nissan Primera, tillsammans med två kolleger. Den får marschera hårt på den mycket glest trafikerade autopistan, ca 200km/h, vilket uppskattas av oss alla tre killar i bilen.

I backspegeln ser jag en liten mörk prick som efter en liten stund blir en bil och sedan ett par "pop-up" ljus. Jag går in i mittenfilen för att släppa förbi. Med ett majestätiskt lugn passeras jag först av en mörkblå och därfter en röd Ferrari 456GT, båda med Schweiziska skyltar (Zürich). De håller troligen ca 220 under omkörningen och sedan ökar de tillsynes ljudlöst till uppskattningsvis 250 km/h och försvinner i fjärran. I dessa hastigheter uppfattas deras framfart som självklar och en perfekt inramning av händelseförloppet.

Fantasin börjar direkt virvla runt i huvudet. Vart är de på väg, Maranello kanske? Fabriksbesök? Eller de kanske inte alls är bilnördar? Nej det är de såklart inte, men de vet hur en riktig GT vagn skall njutas. Respekt!!

Eftermiddagskaffe på någon trattoaria i Rom kanske, de kanske har tidig incheckning på hotellet? Undrar om de köpt till de snordyra skräddarsydda kalvskinnsväskorna som kunde köpas till 456? De har de säkert. Naturligtvis har de gjort det! Naturligtvis har de packat dessa GT-väskor, dessa ligger säkert prydligt inpackade i det skräddarsydda bagaget. Och vad ligger i dem? Hmmm...skall jag försöka hänga på med "min" Primera? Patetiskt, låt bli! :-)

Minns att jag kvicknade till när jag var på väg i astronomisk hastighet mot en Golf som höll ca 140km/h i mittenfilen. Avslutade mitt körpass med att något fartblind köra in på en bensinmack/Autogrill i 90km/h. Behöver jag nämna att bromsarna luktade lite bränt efteråt?

Att få bli passerad av dessa två bilar i denna miljö och dess omständigheter i Ferraris hemland blev verkligen en perfekt inramning av en äkta Gran Turismo.

På väg tillbaka till flygplatsen i Milano några dagar senare blev jag omkörd av en MB E-klass AMG i raketfart men det blev aldrig speciellt på något sätt. Det var ju bara en väldigt snabb bil.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kristoffer: Underbart att läsa, man drömmer sig bort till våren/sommaren direkt.

/Andreas
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Trevligt att läsa italien-minnen, det är ett fascinerande land.

Själv har jag inte någon episk historia på lager, men det är ett bra minne ändå.

Det är när jag hade köpt min första (och hittills enda) E46'a, en facelift med den fastare chassiesättningen. Efter att ha körd diverse långmilade milslukare som E38 740 och E39 523 var det oerhört kul att äntligen ratta en fräsch 3-serie! Att ligga i rondellera och pressa med glädje istället för att tvinga runt en tung glidare :).

Detta fick mig att inse att jag måste skaffa mig en M-bil nästa gång jag handlar BMW, och med största sannolikhet blir det en 3-serie M ;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Min historia är av det lite busigare slaget.

Jag glömmer aldrig när jag nyligen hade köpt min 911 coupé 2,7i -75 och en kompis med en något äldre 2,4 förgasarmotor skulle visa en väg han gillade. Oerhört lite trafikerad och låg genom skogen - dock asfalterad. Om jag bara höll mig i samma spår som han skulle det vara lugnt. Det är ju lite annorlunda att köra med svansmotor än frontmotor. Hade bara kört Volvo innan, 164 E som vassast. Det ska tilläggas att jag var 19 år vid tillfället.

Först var vägen krokig och nackhåren reste sig i kurvorna när jag trodde att 225orna kanske skulle släppa men inte ens en liten minislide. Mera gas och sköt som en katapult ut ur kurvorna. Sedan svängde vi av in på en annan väg och den ledde oss rakt genom en åker - sikten var ett par kilometer åt båda håll och vi stod på.
Plötsligt började kompisen sakta ned och höll en hyfsat hög men konstant hastighet och jag undrade lite vad som var på gång. Så kom den - korsningen! Vår väg låg lägre än korsande väg så det var lite uppför till den korsade och lite nedför på andra sidan. Alla fyra hjulen lättade och den känslan som jag fick då är helt obeskrivlig. Pirr i magen blandat med "krascha inte, håll dig på vägen" i huvudet. Jag hörde som i ett töcken hur motorn tokvarvade när bakhjulen lättade och jag vet inte ens om jag släppte gasen. Landningen var helt odramatisk eftersom han hade hittat en bra fart att landa precis på nedförslutet på andra sidan. Det tog flera minuter för mig att börja andas normalt. Kändes det som i alla fall.

Fortfarande kan jag känna den känslan när jag exempelvis spelar något rallyspel i förstaperson eller liknande, då man hoppar där.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Och där tryckte jag på gilla knappen, kul läsning :)
Kommer ihåg när jag var och hämtade hem ett A-traktor lik jag skulle ha någon gång 1984, ska ju ta den "korta"vägen hem över skogen och givetvis fanns det spärrar man kunde lossa. Jodå bort med dom och full spruta med duettliket på grusvägarna, vilken rally kung man var tills man har ett fetställ och plötsligt släpper den lilla lilla ratten, vi brakar rätt ut i skogen och jag sitter med ratten i näven stirrar på rattstången som retfullt pekar mot mig.
Men vi garvar mest, ingen av oss skadad.På med ratten och dit med muttern i med backen och ut på vägen igen.
Kan nämna att färden gick lugnare sen. Med ny front plåt och vä skärm så hängde duett -64:an med något år.

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
En sommardag härom året. Jag hade luftat M5an en söndagseftermiddag och var på väg hem längs E18 utanför Tensta/Rinkeby. Låg och finåkte i vänsterfilen när jag närmade mig Hjulstakorset där motorvägen börjar.

Då ser jag i backspegeln hur ett par lysen närmar sig snabbt. Bilen körs aggressivt med knyckiga filbyten så jag tänker - oj vilken stresspelle, bäst att glida in i högerfilen så han kan ta sig vidare. Men innan jag, i mitt gubbtempo, hinner börja byta fil så knycker den lilla röda bilen in i högerfilen 100 meter bakom och ska köra om mig till höger. Samtidigt har vi kommit fram till hjulstakorset ut mot motorvägen där vi båda får rött ljus så vi stannar bredvid varandra.
Jag kikar lite till höger och ser att det är en troligen sprillans ny Golf R32 som körs av en mycket cool kille i 25-30årsåldern. Svart hår, mörkare hy än mig, vit T-shirt med upprullad ärm och stora guldkedjor runt halsen. Hans stereo dunkar på för fullt och han sneglar inte ens åt mitt håll.
Jag sträcker mig sakta ner och slår av antispinnen...

Grönt!
Jag går på halvhårt för att vara med och för att se vad han gör. Märker direkt att han maxstartar för att klippa gubben i vänsterfilen. Okey grabben, nu tror jag att du tog dig lite vatten över huvudet. Trampar på mjukt på ettan, shortshiftar vid ca 5000 i med tvåan och sen vrider jag ur V-åttan genom tvåan, trean och fyran.
När trean går i ser jag honom i innerspegeln och på trean bara traskar jag iväg från honom i rask takt.

När det börjar gå fort på fyran anser jag lektionen avslutad och kliver av, vi börjar närma oss bilar framför oss. Jag sätter foten på bromsen för att ta mig ner till ca 100 igen eftersom båda filerna är blockerade av bilar.
Han dundrar upp bakom mig och lägger sig ca en meter bakom. Lugn nu, tänker jag, lektionen är över, då han plötsligt knycker sin bil in till höger och klämmer sig förbi alla bilar i klungan mellan högerfilen och avbärarräcket och försvinner vidare i ett dammoln.

Han tog det inte särskilt bra... :)
Gillar verkligen denna M5 läsning, tycker just din modell är porr när det gäller design och attityd!!! Glömmer aldrig bort när jag såg ett test i ngn blaska när M5 kom (kan ha varit TV.) det var bredställ på asfalt och med dubbla pipor därbak,.... ja fasen det finns inte mycket coolare familje sedaner i fårakläder att åka med!!!
ed
776
edge
520dT M -15
Finns väl ingen härligare känsla än när man nyss köpt sig bilen man suktat efter så länge och är på väg hem med den... När ja köpte m3an svängde vi inom en resturang på hemvägen. Intog en fönsterplats och hade svårt låta bli att titta på bilen under hela måltiden. Ville bara ut å köra den.
Lyckan är även total den vårdagen man ställer på och rullar ut m3an igen :) LÄNGTAR!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vilka underbart passionerade historier! Och Kristoffer - vilken suverän berättelse. Gran Turismo i ordets rätta bemärkelse. Att läsa denna tråd fick mig på riktigt bra humör, tack alla och särskilt Mistafrizz.. Återkommer längre fram med en berättelse när jag har ett riktigt tangentbord tillhanda ...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Bra uppslag till tråd!!!!

Ingen story i sig men jag längtar till våren då man får ta fram bilen, lyfta bort hard-topen och ta den första turen öppet, att få dra på lite extra så man hör ljudet från den raka sexan genom Eisenmann systemet och bara njuta av hur bilen håller sig fast i kurvorna (hoppas man :-)

Men i morgon ska jag ut på ett annat äventyr som det kanske kan bli en story av. Det står ett ekipage i Göteborg som förhoppningsvis stämmer......

Niklas

Fransosen
Idag fick jag årets första glädje av att köra bil när tempen visade 6,5+ och vägarna var torra och fina. Öresundsbron var gles denna eftermiddag och det kändes härligt att äntligen få se hastighetsmätarnålen visa siffror som den inte gjort på länge...

Och äntligen fick jag lite valuta för att jag dumt nog valde centraleuropeiska vinterdäck till BMWn...

Är glad att ni uppskattar mitt Italienminne. Har besökt landet ett tiotal gånger och det är faktiskt enda gången jag någonsin sett en Ferrari "live" på hemmaplan. Därför har minnet gjort ett stort intryck på mig.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
En varm sommardag St Tropez 2005.

Bil: E60 530dA

190 mil till Köpenhamn skulle avverkas. Körde tidlig morgon från St. Tropez och låg på 150 km/h på farthållaren hela vägen upp genom Frankrike. Satt i komfortstolarna och njöt av landskapet, musiken i L7 anläggningen och att trafiken var så gles på de helt perfekta motorvägarna. Efter 80 mil är vi i Tyskland.

Denna dag var speciell - Tyskland spelar VM final i fotboll och autobahn är därför totalt öde. 95 mils perfekt Autobahn väntar nu. 25 grader varmt, torra vägar och med 2.500 flugor på fronten sätts farthållaren på 180-190 km/h. Kör 210-220 km/h på vissa sträckor i högerfilen på A7 och blir omkörd av några tyskar.

Kommer till Puttgarden vid 21 tiden och ser på min journey computer att våran snitthastighet varit 146 km/h med en förbrukning på 7,6 l/100 km, detta med 5 pers samt bagage i 25-30 graders värme.

Parkerade bilen i garaget i Köpenhamn på kvällen och hade mest lust att tanka upp och köra tillbaka.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag befinner mig lite i början av en historia just nu - har till 95% gjort klart med en ny bil.

Nu börjar förberedelserna, man skall tömma den gamla, säga hejdå osv..

I slutet av veckan börjar verkligen historien, när man får köra den "gamla" bilen till handlaren.
När man kliver in i hallen så ser man objektet man slagit till på - nytvättat, blänkande..

Man går igenom det nödvändiga/tråkiga pappersarbetet och till slut håller man nyckeln i sin hand.

Det är dags - handen skakar lite lätt när man sätter i nyckeln, man startar.

Handlaren säger - "kör försiktigt", och man rullar ut från handlaren.

Väl ute på vägen är man så glad att man bara vill skrika - man upplever att alla tittar på en i sin nya fina bil.. kanske gör några det, kanske inte - skit samma, man är lycklig..

Senare kommer man hem och får parkera bilen på uppfarten, man tänder innerbelysningen och tar fram instruktionsboken - som man sakta bläddrar i.

Man säger godnatt till bilen och längtar redan till efterföljande dag..

/Andreas
mistafrizz: Lite off topic men det skulle vara intressant att läsa någon form av personligt slutomdöme för din M5 med V10 motorn.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
På väg genom Tyskland, i vänsterfilen, marschandes +200. Min tjej sover sött bredvid. Plötsligt ser jag en 996 närmar sig sakta men säkert och det är fritt framåt. Jag kliver på och tänker 996or är ganska snabba men det är M3GT också.

Vid 230 vaknar H och istället för att be mig bromsa ta hon gps’n i handen och läser av: 230..240....250.....260....265....269. Då ger jag upp och glider över i en lucka i mittfilen och vad ser jag då i sidospegeln? Jo, luftintagen i hans bakskärmar: Klart att det var en Turbo!

Hyfsat fort glider han småleendes förbi. ”Det är en sån vi ska ha!” utbrast både H och jag.

Och man hör vissa säga: Det är tramsigt att bygga bilar som går i 300, så fort kan man ju aldrig köra! Jo, det kan man!

Vi är nu, trots NFS (eller tack vare?), man och hustru och GT’n har, efter 10år tillsammans, fått ge vika för en P, dock ingen Turbo utan ngn äldre variant. BMW som märke kommer jag aldrig släppa.

Ska bli spännande att höra fortsättningen, Andreas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.