AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.242

Val av bil, Volvo vs BMW

Sida 2 av 2
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Kör min E61 med ordentliga dubbdäck och den tar sig fram riktigt bra. Mycket över förväntan måste jag säga!
J.L: Av nyfikenhet, dubbdäck eller friktionsdäck?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Växellådan är nu klart bättre i det avséendet på Volvobilarna, den lider nu mer av samma problem som 520D, dvs för låga varv istället så det rister illa i hela bilen.
En 525D eller förmodligen större lider inte alls av detta.
Sen är ju givetvis inredningen så mycket bättre i BMW bilarna, utan tvekan.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ang. att BMW sticker ut. Är det verkligen så nuförtiden? BMW har satsat ganska hårt på tjänstebilsmarknaden och säljer väldigt mycket tjänstebilar numera. Även 5-serie, framförallt 520D.
Säkerligen köps nog en majoritet av alla sålda BMW i Sverige idag av företag (ngn som har fakta?).
Jag skulle inte dra mig för att köpa en BMW av den orsaken att den sticker ut. Inte i storstad iaf. kanske är annorlunda på landsbyggden/småstäder?

Lite OT: Det var en mycket bra ledare om detta i Automotorsport i höstas. Storyn gick ut på följande fritt citerat:
Om du ska sälja ditt hus och mäklaren kommer i en fin dyr bil. Hur tänker svensken resp. amerikanen då?
Svensken: Nu kommer jag bli lurad. Denna mäklare tar säkert mycket högre arvode och kommer försöka blåsa mig.
Amerikanen: Det här måste vara en av de mest framgångsrika mäklarna i området, anlitar jag honom kommer jag säkert få maximalt betalt för mitt hus.

En del sanning i den va?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Om du ser till det ekonomiska. Är det 2000:- i skillnad i verkliga livet? Jag menar när nu leasen går ut och du har 50% restvärde, som jag antar att du får köpa loss bilen för, tror jag att BMWn har ett högre andrahandvärde även i relation till nypriset i %. Dvs du kan få ut en större summa imellan om du köper loss den och säljer bilen privat, med BMWn än Volvon. Är det inte så?

Till 5:an skulle jag utan tvekan ta komfortstolarna före sportisarna.

//Lasse.
Gitarrjohan: Förstår vad du menar och visst har du en poäng. BMW har blivit mycket vanliga. Men en splitt ny BMW 525D Touring sticker åtminstone ut mer än en Volvo V70. Volvo är mera transport, BMW mera körglädje.
Utan tvekan Volvon.

BMW är en över reklamerad bil enligt mig och som vinter bil jämfört mot volvon går ej att jämföra med, så mycket bättre är volvo på vintern.

Sen 2000 kr mer i månaden är en annan sak....:-)
Ik
102
Iker
316i -98
jag skulle tagit en V60 D5 med R-design eller en BMW med M-paket :)
Körde ca 2000 mil med en V70 på ett halvår för ett par år sedan, visserligen en bil med snikmotor men jag förstår inte alls hur man kan prata om bra komfort osv i V70´n. Det var många turer med 40-50 mils sträckkörning. Obekväm, bullrig (antagligen mest beroende på surmotorn...) och supertrist är mina intryck av bilen. Visserligen var den D5 jag testade trevligare men det finns nog inte någonting som skulle göra att jag valde Volvo före BMW om pengarna inte är nåt problem. Har visserligen bara kört nya femman några mil men jag upplevde den som otroligt trevlig och bekväm.
redpower: Det beror på vad som efterfrågas. Komfortmässigt står senaste V70:n sig slät mot 5-serien. Även kvalitén invändigt är till BMWs fördel.
Önskas enbart en bil för att transportera runt sig själv och eventuell last är Volvon ett bra och prismässigt alternativ. Frågan är vilka egenskaper som efterfrågas.

Villurski
Båda bilarna har ju fördelar som många har sagt.
För mig skulle det bli avgörande att bilen ska kännas påkostad. Min reflektion angående 5-serien är att man måste lägga på uppåt 150' på grundpriset för att den ska kännas lite lyxig och matcha imagen.
Volvon är ju fint utrustad, särskilt om du lägger till så det blir en Summum (om det går, kostar väl 15' och ger skinn, elstolar mm). Den nivån till BMW'n blir fruktansvärt dyr.
Och en BMW med talibanspec (uttrycket är snott av Gunget) är inget rolig att se inifrån, och har mindre funktioner än valfri japan.

Men förstår att det finns de som tycker annorlunda och tygklädsel har också fördelar.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Apropå komfort: Volvos stolar kännas skönare (mer som en tv-soffa..) när man provsitter/kör kortare.
Sportstolarna jag har i E39an känns betydligt mer avskalade, hårdare och tajtare vilket man direkt inser passar utmärkt om man kör så det kränger och samtidigt tror man kanske att "Volvo har överlägsna stolar vid långkörning".

Men ändå är det ett faktum att jag kan göra långa streckkörningar i E39an och kliva ut i mycket gott skick trots att stolarna först upplevs som hårda etc. Men det blir ingen träsmak. Det kanske inte går att jämföra stolars komfort genom att bara provköra kortare sträcka?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Då är nu frågan, en manuell 520D Touring med följande options:
Comfortpaket
18" v-eker
drag
sportstolar
ambient light
kupevärmare
hifi pro
usb

Den blir i princip samma kostnad att köra med om man räknar med en förbrukning på 0,6 mot volvons förmodade 0,8.

Eller är vi inne på talibanspec? Ev kan ju skinn ingå också om man betänker att det är gratis service.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Vad går ovan nämnda 520d lös på netto?

Skinn tycker jag det skall vara i en 5-serie, undantaget om man beställer F10/F11 med M-sport, då tycker jag den tyg/alcantarainredningen är fullt godkänd

BMW CS #5139
Gunget
Sportratt måste du också ha. Talibanratten (standardratten) är hemsk! Sedan skulle jag personligen aldrig välja manuell växellåda i kombination med diesel. Har hifi-högtalare i min E61. Tycker det är samma skräp som standard.
Villurski
Tycker manuell går bra i 525:an, i 520 blir det väl korta växlar.
Men de flesta verkar vilja ha automat :)

Håller med Gunget om ratten, busskänsla på standardratten. Graden av talibanism beror på köparen. Jag står fast vid att man måste lägga en hel del (ratt, stolar, klädsel, fälgar och lite teknik) för att det ska kännas bra och lite mer än alldagsbilen. Subjektivt så tycker jag M-sport och comfort är en vettig kombination att börja med. Volvon känns ju lyxig med Summum till ett vettigt pris. Och klart billigare än en vettigt utrustad 5-serie.

Vet att många inte håller med mig om utrustningskravet, så provkör det som är aktuellt och känn efter!
Villurski:

Snart får vi en utläggning av Chris87 kan jag lova....:-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad behöver man till en "bas-spec" mer än Sport+Comfort?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
jhellstrom jag tycker att du absolut skall köpa en Volvo
Köper man en BMW en gång så vill man inte vara utan med en massa kostnader och skit som följd
Så fortsätt du med Volvo det skulle jag göra provade själv en Volvo som vi hade i ca 4 månader sen funkade det inte längre för mig
Men vi är som sagt alla olika

Ha deT
Gunget
Pratade precis med en kollega som gått från E61 520d till Volvo XC70 D5. Orsaken var att han hade standardstolar i BMW:n som han inte stod ut med och hittade sedan ingen vettig E61:a med komfortstolar. Han är på det stora hela nöjd med Volvon men menar att man "sitter i BMW:n men på Volvon". Volvon väsnas även mer och drar betydligt mer soppa.

För att återgå till ursprungsfrågeställningen i denna tråd så blir det alltid svårt att välja mellan Volvo och BMW, risken blir att man jämför äpplen och päron. Även om man jämför en 520d Mullah Omar edition med tygstolar, handvev, standardratt, befriad från M-sport, glastak, nav, drag etc så blir den ju dyrare än en fullsmetad hytt från Hisingen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.