|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är inte lätt att leva med valfrihet. Jag avser köpa en ny bil i mitt nya företag. I mitt fall är det två bilmodeller jag tvekar mellan, V70D5 AWD eller BMW 525D Touring. För 342.000 får man just nu en V70D5 AWD med 205 HK, automat, drag, momentumpaket med Bluetooth, xenon, barnstolar etc etc. I nuläget får man 15 % rabatt på denna bilmodell. En i mina ögon lämplig BMW 5:a är 525D Touring. Följande utrustning: Comfort Automat 18" fälg drag sportstolar kupevärmare hifi pro usb Cirka 463000:- efter 10% rabatt Volvon kostar cirka 5000/månad om man räknar på 50% restvärde på tre år. BMW ligger på cirka 7000/månad vid samma beräkning. BMWn går något snålare men är dyrare i försäkring. Det tråkiga är att BMW'n inte riktigt blir drömbilen ändå, även om det är rätt nära. Vad tycker ni? Japaner, Ford etc går helt bort och så även VW koncernens bilar. | |
|
Tror du vet svaret du får här va???? Allvarligt, skulle välja BMWn alla dar i veckan om jag hade de ekonomiska möjligheterna, utöver ett otroligt bra redskap som både volvon och BMWn är så får man ju väldigt myckjet mer förfining och kultur i BMWn. Och så är det ju så dj...a roligt att köra en BMW! |
|
|
Beror på hur petig bilägare du är. Är du som mig och många andra här så existerar inget annat än BMW, men kan du tänka dig att köra annat så ta Volvon. Den är både billigare och mer utrustad för pengarna. Jag jobbar på Volvo fabriken och kör samtliga bilmodeller dagligen. Volvon är helt klart mindre än BMW storleksmässigt invändigt och komfortmässigt. Bagageutrymmet på Volvon är imponerande stor faktiskt. Tror både skatt och förbrukning är dyrare på Volvon, men inte 2000 kr i månaden :) Sen är det som att jämföra med att få rida på en fin häst eller rida på en åsna om du jämför att köra Volvo och BMW :))) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Då skulle jag välja Volvon. Allt beror på hur långt du åker dagligen Skönare stolar. Det finns plus o minus med båda bilarna. |
|
|
Har du provkört bilarna ifråga? Har du funderat på, och jämfört med 520d (184 hk)? Mvh Håkan |
|
|
Rabatten på Volvobilen nu är riktigt, riktigt bra så mellan dessa två skulle jag välja Volvon. ------- //Lövet |
|
| Volvon är en utmärkt bil att åka landsväg med.Man sitter utmärkt osv. I alla andra lägen skulle jag önskat att jag satt i BMWn. Också på väg till eller från bilen när den är parkerad skulle jag önska att jag hade BMWn. :) | |
|
Sen hänger det ju på vad du har för företag. Vare sig man vill eller inte så får kunden en uppfattning om dig beroende på vilken bil du kommer i. Så dessa bilar kan ge både för och nackdelar ur denna synvinkel. /Rikard |
|
|
Tack för alla svar. Jag har testat 520D och gillar den inte alls. Min personliga synpunkt är att den är klart tråkigare i sin framtoning än D5 motorn. Den gillar inte varv särskilt mycket etc etc. |
|
|
Visst är det så, en ny fin BMW riskerar sticka i ögonen på kunderna om inte kunden är bilintresserad? ;-) Även om Volvo också är dyra så anses väl det fortfarande vara en helt acceptabel folkbil häl i landet lagom, ingen bryr sig direkt. BMW är åtminstone rent generellt bättre (högre kvalitet), roligare att köra och mera premium (sticker i ögonen). Så att det är en prisskillnad är inte så konstigt. 520D och dess motor har väl diskuterats en del här. Är det inte ca 210-220 hk vissa får ut av den med hjälp av något simpelt chip trim eller liknande? Mycket billig i drift verkar den vara varje fall (sannolikt snålare än Volvon). Inget fel med en V70 men upplevelsen jag får är lite mera att man körs av bilen istället för tvärtom (mycket bra komfort också) istället för BMW som helt enkelt är roligare att köra. (Mycket pga bakhjulsdriften, fina motorer, välbalanserad och den utmärkta vägkontakt). |
|
| Ja, lite av mina argument är att köra BMW istället så länge jag nu inte har Motorcykel när våra barn är små. Desvärre sålde jag hojen för ett par år sedan redan så det är inget jag sparar in precis nu :) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Varför diesel? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Någon annat än diesel känns väl inte som ett speciellt vettigt alternativ i en ny V70 eller 5-serie idag Volvon är väldigt prisvärd, och prisskillnaden upp till BMW känns faktiskt svår att motivera även om F11 lirar i några dimensioner högre. Fyrhjulsdriften hos V70 känns också lockande med vintrar som dessa. Jag ser att du kör en Volvo XC70 idag och jag tror man ganska snabbt tröttnar på den dåliga framkomligheten i vinterväglag med en bakhjulsdriven BMW om man är van vid fyrhjulsdrift. Kanske en 320d X-drive touring med Advantage Edition samt lite mer vara av intresse om man vill åka BMW för ungefär samma pengar som Volvon? Fina kampanjpriser på denna modell nu BMW CS #5139 |
|
|
I just detta fall skulle jag nog också välja Volvon. Dessutom skulle jag ta den till Polestar och vässa den lite (för 8900kr) med alla garantier kvar! Länk Länk |
|
| Jag skulle också ta Volvon, främst av ekonomiska skäl. | |
|
Räkna även in att Volvon är törstigare. Åker du mycket så blir det en rätt så stor kostnad per år. Räkna även in att BMWn erbjuder fri serivce i 8000 mil. En Volvo ska du betala 3 servicear på samma miltal.... Räkna även in att BMWn är mera värd om tre år när du byter nästa gång. Räkna sedan in att Volvo är totalt skräp att åka i. Nä visst komfortmässigt är dom trevliga. Men så dyra jävla reparationer man får på en sådan bil är skamligt. Jag har en som jag kört sedan ny, som idag har rullat 40600 mil (taxi). Hunnit byta både automatlådan (16 000 mil bara!!!) och toppen (32000 mil). Plus en massa massa massa andra dyra driftskostnader som gör att jag aldrig mer kommer att köpa en Volvo. I somras köpte jag även en C70N D5 som sommarnöje - men det blev ett dyrt sommarnöje med både elfel och annat skit som ALLTID strulade. |
|
|
Jo driftsäkerheten är ett argument mot volvon. Följande har jag bytt under 2.5 år 10.000 mil Motorn Sätena Kamrem Allt under garanti visserligen men onödiga driftstopp. Manuell 528 utan bränslevärmare sparar in 40.000 |
|
|
J.L: Citerar dig "och jag tror man ganska snabbt tröttnar på den dåliga framkomligheten i vinterväglag med en bakhjulsdriven BMW" Du har själv haft stora problem denna vintern med din bil? |
|
|
En tråkig detalj med Volvon är Geartroniclådan som är de enda alternativet hos AWD'n... Provkörde en V70 med automat för 3 år sen och de fick mig att välja bort automat direkt. Med ett växlingsprogram anpassat för en bensinmotor (utnyttjar aldrig vridmomentet) och som sörplar i sig ca 1dl mer per mil än den manuella lådan och som kostar avsevärt mycket mer va automatlåda direkt motbjudande. Annars är V70 D5 AWD en mycket trevlig bil och med Instant Traction så är Haldexsystemet suveränt vintertid. It's not the fart that kills - it's the SMÄLL! |
|
Verdi |
Många säger att komfortstolarna är överlägsna sportstolarna i femman. Dock är den i dyraste laget. Jag hade nog hellre tagit en Passat eller Superb om jag nu skulle köpa en ny stor kombi, men eftersom du är allergisk mot VAG så går ju inte det... :) |
|
mats_epost: Stora problem vore väl att ta, jag tycker jag har klarat mig hyfsat med min 320d hittils i vinter, men det går ju att inte jämföra på samma dag med tex XC70 eller annan fyrhjulsdriven bil. Jag kör ibland en KIA Sorento 2010 och den tar sig obehindrat fram på ställen där jag inte hade vågat tänka tanken att köra med min BMW. Jag menar att om man är van vid ha fyrhjulsdrift och bra framkomlighet kan nog en vanlig bakhjulsdriven BMW kännas ganska otillräcklig vid vintrar som denna BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.