|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Men om jag har förståt detta rätt så är det ingen moms på denna bilen därav att den är billigare, den har vart ägd av en privat person. Eller har jag fel? | |
|
Du kan som privatperson aldrig köpa utan moms. Antingen så momsar du bilen i Tyskland 21% eller i Sverige 25%. Du slipper aldrig undan. ------- //Lövet |
|
|
så här står det i importguiden: Tysk moms Vi i Sverige betalar i dagsläget en av världens högsta mervärdesskatter (moms) med våra 25%, dvs av alla varor vi köper tar staten ut 20 % i skatt. I Tyskland är momsen 19 % och kallas för "Mehrwärdessteuer", vilket förkortas "Mwst". Som svensk privatperson ska du alltid betala momsen i Tyskland. Köper du bilen privat, eller om någon privatperson tidigare ägt bilen, är den en så kallad § (paragraf) 25-bil. Då finns, liksom i Sverige, ingen moms att betala. |
|
|
drawls: Köp den om du så gärna vill, men vi har varnat dig. Mvh |
|
|
du kan ju lätt lära dig att köp inte den bilen som är billigast på mobilelistan, den har nästan alltid något lurt som du inte ser, annat än att du borde ana det av priset, men som rob skrev, köp den om du vill, det är ju dina pengar men du har bett oss om råd... moms betalar du inte på en privatbil, lika lite som du betalar moms om du köper en bil privat i sverige. /Anders |
|
| åå tack de var svaret på min fråga!? | |
|
vad var det som du inte fick svar på? /Anders |
|
| Fick svar på allt, lycka till med försäljningen med din bil! | |
|
Svaret på din fråga är att om bilen ägts av en privatperson så är momsen redan betald i Tyskland. Köper du en bil som i Tyskland ägts av ett företag så kan det ske att bilen säljs utan betald moms. I så fall är det du som första privatperson som ska betala den. Du sparar 4% på att göra det i Tyskland, momsen är höjd sedan importguiden skrevs. ------- //Lövet |
|
|
För att återgå till min första fråga brukar jag ha ett par krav, de har funkat hittills på de M bilar jag haft: -såld som ny, servad och til lsalu från samma aukt. BMW handlare -en ägare -Europlus (förlängningsbar till 2 år) -utskrift på alla servicar och helst under 5000 mil. Detta har varit bekymmersfritt so far. Dock senaste gången kunde jag inte ens pruta bort ett par extra gummimattor... Så inom detta område behövs det onekligen träning. Ska man åka dit, och "låtsas" att man fyiskt går därifrån för att senare återkomma om de inte ringt tillbaks. Eller så kan man helt enkelt skippa att pruta :D |
|
|
Enligt den informationen jag har fått så är Europlus numera max 12 månader, även vid köp från Niederlassung. I varje fall så är det så på bilar som går på export. Rätta mig gärna om jag har fel. // Mvh Andreas |
|
| Under förutsättning att du ålker ner och visar bilen där du köpte den innan första årets Europlus går ut kan det förlängas har jag för mig. | |
|
Jag försökte med min 120 på Niederlassung i Hamburg för en liten tid sedan, då var svaret att det bara var 12 månader. Jag vill minnas att det faktiskt står att det går att förlänga upp till 24 månader på bmw.de men det verkar inte stämma av någon anledning. // Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.