|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det vore nästa steg: De som har ägt sin bil sedan första kilometer rapporterar inkörningsmetod/körstil och oljeförbrukning. :) |
|
Roffa1 |
Tror det delvis beror på körsättet, har märkt att min andra bil Volvo 944 förbrukar mer motorolja vid långfärder på typ 40-50 mil, den kan då förbruka upp till 1L. Men vid normal stadskörning är förbrukningen noll vid samma körsträcka. Normalt så förbrukar den ingen olja alls mellan oljebytena. Men så fort den kommer ut på landsvägen och man bränner på i 110km/h då sjunker det fort i oljetråget. |
|
Oljeförbrukningen på vår 525:a har förbryllat mig. Den drar nämligen inte en droppe vad jag har märkt. Kört ca 1600 mil sen köp. Kört ca 800 mil sen oljebyte ( Shell helix ultra 5w-40) nästan så jag blivit orolig när man läst att de flesta m54 drar olja i varierande omfattning. Kan det bero på hur ägaren innan mig körde in bilen? Mvh Martin |
|
|
Roffa1, det beror troligen på att bränsle och vatten som binds i oljan, dunstar bort och förbränns via vevhusventilationen när bilen får jobba sig riktigt varm under längre sträckor. Detta fenomen är vanligt då folk åker på långsemester med bilen. Innan dess kör de flesta bara kortare sträckor och då har viss mängd olja förbrukats (vilket sker helt naturligt i alla förbränningskolvmotorer), men samtidigt har denna förbrukning i viss mån maskerats av just kondensvatten och bränslerester som i små mängder trycks förbi kolvringarna (vilket också är helt naturligt i alla förbränningskolvmotorer) vilket späder ut oljan så volymen kanske t om är helt stabil... Sedan finns det alltid vissa bilar som drar "onaturligt mycket olja" mellan oljebytena, antingen beroende på "konstruktionsmiss" i motorn, slitage, för tunn olja, extrem körstil elller helt enkelt en kombination av en eller flera faktorer. Personligen är jag helt övertygad om att behovet av "inkörning" av nya motorer är mycket mindre idag än för t ex 20 år sedan, pga bättre materialval, bättre tillverkningsmetoder och snävare tillverkningtoleranser av delarna. När jag köpte E46:an ny, körde jag ganska lugnt i början utan att tokvarva eller segdra. Det första serviceintervallet (främst de första 1000-1500 milen) drog motorn ca 1,5 liter olja (vilket sågs på sjunkande nivå på oljestickan), vilket jag kompenserade vartefter med ny olja för att hålla nivån mellan "strecken". Därefter har jag aldrig behövt fylla på olja mellan oljebytesintervallen (som jag har valt att halvera - dvs. jag byter olja en gång i "Halvtid" (vid ca 13000 mil) mellan indikerade serviceintervall. Den bilen har nu gått ca 30000 mil och är hur tyst och fin som helst i motorn och går som en klocka! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har ägt en BMW , som har gått ut till tidningar för provkörning , den bilen var nog väl servad , men inte många lugna mil i början på sin livscykel , körde den bilen i ca 12 tusen mil , och några problem med oljeförbrukning , eller andra motor relatera problem , fanns inte . Så jag ställer mig tveksam till nån spec att köra in motorn . |
|
|
Intressant läsning här =) Jag gjorde som så att jag följde instruktionerna i boken och höll max 3500 varv med min diesel de 100 första milen... Förutom när jag körde bilen ny från BMW och råkade trycka kick down vid en omkörning. Igår passerade bilen 100 mil. Jippi tänkte jag och var tvungen att testa manuel växling med min automat upp till 4500 varv och sen lite kick down som avslutning. När jag idag återigen läste boken hade jag läst 100 mil istället för 200 mil! Detta resulterade i att jag fick en noja över att motorn kommer rasa ihop närmsta året. Men efter att ha läst alla inlägg här så verkar det nästan kvitta hur man kör med bilen, så jag hoppas på ett bättre psykiskt välbefinnande imorgon ;) Väldigt svårt att inte få gasa som man vill med en ny bil. Foten kliar för jämnan! |
|
|
Jag var på studiebesök i motorfabriken hos en stor lastbilstillverkare före semestern. Deras slutprovning bestod i att sätta upp motorn i bromsbänk (med extern kylning) sedan var det ungefär: Starta, tomgång, inspektera visuellt (flouresecerande spårvätska i nedsläckt rum) efter läckage, lyssna efter oljud (mikrofoner i provrummet), mätning av diverse signaler, sedan ca 30% last upp till "motorolja inte svinkall längre", ca 70% upp till oljetemp "uppvärmd" (obs! fortfarande ej uppe i fulll driftstemp), slutligen "acceptansprov" som är ett fullastprov för att kolla att varje motor når specad prestanda (det gör de och det med extremt liten variation, kravet för godkänt var oväntat snävt!). Hela proceduren tog ca tio minuter per motor. Ingen ytterligare inkörning är överhuvudtaget nödvändig (samtliga jag frågade småmös lite och tyckte att sån gjorde man förr...) Nu är detta inte leksaker (personbilar) utan arbetsredskap (tunga transportfordon) så kraven är kanske lite annorlunda, de ska hålla 100000 km osv. I diverse interna BMW-instruktioner där man skall göra något test som kräver "varm motor" står det ibland varm motor = oljetemp över 60C. Det brukar den vara ganska exakt när vattentempen är uppe i 75C (och nålen står rakt upp, men "full driftstemp" är 96C på vattnet och 100C på oljan) på min M54B25. |
|
| Ì Skövde? | |
| Nånstans i Europa. :) | |
|
100000km hoppas jag min bilmotor klarar utan att nysa ;) ------- //Lövet |
|
| Hehe, jag med. Skall givetvis vara 1 miljon kilometer... | |
| Aha, Lyon då =) | |
|
CooRe "Bosatt i Skövde"... :) Kör ni typ enligt min beskrivning? Är väl ganska standard. |
|
|
Jag fatta ärligt inte talat din beskrivning. Men om jag ser till hur jag kört de 120 första milen så har jag haft alldeles för tung fot mot vad det står i boken. Men som sagt så verkar det inte göra något =) |
|
|
Jaha. 1. Starta motor. 2. 30% moment, ca dubbla tomgångsvarvtalet, tills oljetemp är X (typ 45C) 3. 70% moment, medelvartval, tills oljetemp är Y (typ 70C) 4. Full gas/varvtal för max effekt i t minuter, typ 3-4. 5. Leveransprov klart. Y är mindre än Z som är "full" arbetstemperatur. |
|
|
Ser du bara till att motorn är varm är det bara att köra som vanligt och gasa hur mycket du vill. Jag körde relativt lugnt de första 10 milen med Audin innan jag gasade ordentligt och bilen har nu rullat exakt 400 mil och går hur bra som helst. Dessutom har förbrukningen gått ner förvånansvärt mycket. De första 100 milen låg snittet på 12,3 nu ligger snittförbrukningen på 10,7 med samma körcykel. Dessutom har accelerationen förbättrats från 5,3 till 5,0s 0-100. Jag tror det är realistiskt att nå 4,4- 4,6 med nya mappningen. Så min slutsats är att inte vara rädd för att köra ordentligt från start då mina bilar har alltid uppnått fabrikssiffror eller t.o.m bättre både vad gäller acc och i bland även förbrukning. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Har inte sett det med egna ögon, men enl. rykten hade vissa VAG-motorer nån gång på 90-talet problem med vändkanter som ställde till det efter ett tag om motorerna kördes in på för låga varvtal. Vissa återförsäljare började då att köra motorerna 15-20 min på relativt höga varvtal för den allra första inkörningen. Om det var på tillverkarens uppmaningar, eget initiativ, eller en ren skröna vet jag inte. Vissa motorer är nog känsligare än andra. | |
| Vi kan väl komma överens om, att folk här inte är överens med det som står i instruktionsboken för bilen ang. inkörning =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.