AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.836

Inkörning av ny bil.

Sida 1 av 3
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Kommer att få en ny 320d xDrive i april. Dock tänkte jag planera en resa till södra europa i sommar, men vill ju inte börja med att bränna på i 200 på autobahn när bilen är ny.

Vet inte hur det är med nya bilar nu för tiden. Ska de fortfarande köras in första 1000 eller kanske 2000 milen? Hade tänkt köra en del autobahn och annan europeisk motorväg, vilket inbegriper hastigheter på 130 och uppåt.

Några råd om detta?

Motorerna är inkörda från fabrik. Men själv frestar man inte på direkt. Kör bara som vanligt de första 200 milen.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

motorerna är inte inkörda i fabriken. Du bör ta det lugnt de första 2-300 milen (varva inte för mkt och variera varvtalet/hastigheten). Har du för avsikt att behålla bilen ett tag framöver så är det inte fel att göra ett oljebyte efter de första 500 milen. Nolla då inte serviceintervallen.

En jag känner har köpt 2st nya 520d och först efter ca 1500 mil har de "släppt" i maskin och bränsleförbrukningen sjönk då med ca 1dl/milen.

Mvh Håkan
pa
8
patrik82
E91 325dA M -09 (LCI)
Som med allt så finns det andra sanningar än bara en. Jag säger inte att det är rätt, men den metod som jag blivit lärd är att du har ett väldigt kort spann inom vilken du kan genomföra en korrekt inkörning. Det viktiga under den tiden är att kolvringarna "slits" in mot cylinderväggarna, detta gör man genom att belasta motorn hårt. Många accelerationer med hög växel och LÅGT varvtal (upp till 3000r/min), detta ser till att kolvringarna hamnar under tryck mot cylinderväggarna och formar sig för att skapa en ordentlig tätning runt kolven.

Detta ska leda till en motor som ger mer effekt, går renare och drar mindre motorolja. Det ska dock sägas att jag inte har några fakta som stöder detta mer än vad som finns att hitta på internet, men tänkte att jag skulle dela med mig av en till sanning än bara den i allmänhet erkända metoden.

Mvh
Patrik
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Clintan: En bil är aldrig inkörd från fabrik, finns absolut ingen tid eller sådana resurser för det.

Ambro, jag vet vad du snackar om, jag fick ut min bil i Juni fabriskny och åkte till sydeuropa. Det du bör tänka på är att inte köra på höga varvtal och helst hålla dig till runt 120-130 i början. Det är inte som förr i tiden att du bör köra in den 1000-2000 mil. Nu räcker det med ca 500 mil.
Min kompis köpte sin bil för 3 år sedan fabriksny och åkte på semester 3 dagar efter leverans med splirrans ny Lexus. Inga problem, inget du bör tänka extra på förutom att köra lugnt första 3-4 tankningarna. Dessutom mår motorn bättre på motorväg för det är vad tyska bilar trivs bäst med :)

"Riktiga män kör diesel"
Jaså det var nytt för det var vad Bmw och Volvo sa till mig. Har kört lugnt 200-300 mil och sedan vanlig normal körning. Absolut inga problem.

Kör alltid lugnt och normalt den första kvarten och sedan precis hur det behagar.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
har också hört att man skall belasta men inte varva våldsamt. Annars blir den ju så att säga aldrig inkörd. Det finns en del "engine break in" på youtube där inkörningen av en nybyggd racemotor består av att efter ordentlig varmkörning dra några fullast repor i bromsbänk hehe.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
En inkörning för mig har alltid varit lugn normal körning under 3500rpm, undvika segdragningar så gott det går, och att undvika att ligga långa stunder på samma fart/varvtal.
Ett oljebyte skulle jag göra innan 1000 mil iaf.
Att hålla på med en massa andra saker känns overkill.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hämtade ut en 320d för en vecka sedan, och dom instruktioner
jag fick var 200mil och helst ej över 3500rpm. Jag har för mig att jag läst det i instruktionsboken oxå.

Mvh Johan
Samma som jag då :)
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Vet inte om BMWs motorer är inkörda eller inte. Men där jag jobbar "en större svensk fordonstillverkare" körs ALLA motorer in i bänk. Ett inkörningsprogram går efter devisen som jag alltid har kört in mina motorer efter.... "If you are going to break in an engine break it in hard". DVS MAX MOMENT, MAX BELASTNING och MAX VARV.. fulla dynosvep med plattan i mattan. Däremot så skall man undvika konstant varvtal, fiskörning och liknande första 20min av motorns liv. Detta har med oljefilmsbildningen kringkolvringarna att göra.

Kan ju tillägga att oljan INTE byts efter inkörningen, detta pga att den är RENARE efter inkörningen än när den tappades i motorn.

Anledningen till att bränsleförbruknignen sjunker efter X antal mil har ganska lite med motorn att göra utan ligger i alla andra roterande och främst permanentsmorda lager (hjul, växelåda).

sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Kanske ska tillägga att det är v8 racemotorer jag pysslar med på lediga stunder!

ma
7.450
marin849
För mig låter det helt obegripligt att oljan skulle vara renare efter att man blåst ner förbränningsrester från fullastsvep förbi kolvringarna samt samlat upp diverse små metallpartiklar, dammkorn etc från hela systemet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det mesta fastnar väl i filtret?

Tror också på fullgas och retardation på mellanvarv för att få kolvringarna att täta ordentligt, undras om många motorers oljetörst skulle ha varit mycket lägre med den metoden?

Mvh
Te
29
Techneck
530D F10
Jag arbetar med kolvmotorer till flygplan. De ska köras in på en rak mineralolja i minst 50 timmar eller tills dess att oljeförbrukningen stabiliseras.

Under den tiden ska de köras på minst 75% effekt för att kolvringarna ska sätta sig ordentligt. En sådan motor som inte körts in ordentligt förblir oljetörstig under hela dess livstid.

Det här är stora luftkylda motorer med väldigt låg litereffekt konstruerade i mitten på förra seklet så metoden är nog inte tillämplig på dagens bilmotorer.
ma
7.450
marin849
rob_t_j72:
Delvis, fysiska partiklar över en viss storlek fastnar i filtret ja. Väldigt små partiklar nej. Föroreningar som är lösta i oljan, nej. Dessutom har man ju förbrukat en (förvisso mycket liten) del av tillsatserna i oljan under inkörningen.

Det enda som skulle kunna göra oljan renare är ju om det är fullt med skräp i den vid påfyllningen, och detta fastnar i filtret. Men det har ju absolut ingenting med inkörningsmetoden att göra i så fall.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Så länge du inte misshandlar bilen har det ingen betydelse. Ingen bryr ju som om att köra in demobilar tex och de fungerar väldigt bra de också. Jag har köpt två demobilar som gått ca 500-1000 mil och har inte haft några problem med motorerna vare sig på min förra BMW eller min nuvarande bil (annat tyskt märke).

Jag säger kör normalt utan att överdriva vare sig neråt eller uppåt. Dels har du nybilsgaranti och dels äger du med största sannolikhet inte längre bilen när den börjar bli så pass gammal att det börja märkas hur hårt liv bilen levt.

Och för alla som undrar, (eftersom det verkar vara relevant på något vis), arbetar jag med projektledning och utveckling inom området systemintegration.

__
Min bil:
Länk
ma
7.450
marin849
Demobilar kanske är bäst inkörda då, om man får tro inläggen i tråden om hur en inkörning ska göras. :)
Roffa1
Vill minnas att vår medlem Stefan "stampade plattan i botten" från dag ett med sin nya svarta E90 325iA-09. och den accelererade väl ovanligt snabbt från 0-100.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
OM det nu är som en del här säger; att man bör antingen
a) hålla max 3500rpm, varierande varvtal och FULL belastning
b) köra med full belastning och fullt varvtal

..hur kommer det sig då att ingen biltillverkare skriver/aldrig har skrivit detta i sina instruktionsböcker?

Tror ni att de genom att "undanhålla" den korrekta inkörningsproceduren vill att kunden ska få en motor med mindre effekt och högre oljeförbrukning?

Tror ni att de har sämre kunskap om sin produkt än någon annan?

Inga retoriska frågor ovan, och jag säger inte rätt eller fel, bara att det skapar en del frågetecken.
AeroX
Demobilarna brukar alltid gå som f-n...varför? Jo för att dom alltid körs hårt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.