|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kör in bilar enl. principen: Vänta till oljan nått arbetstemperatur, det gäller ALLTID, sen fullt spett... MVH Christofer |
|
| Tack för alla inlägg. Låter som om jag bara kör lugnt första 200-500 milen så går det bra. Ni skriver också om full gas på mellanvarv. Vilka varv pratar vi då? 1500-2500? | |
|
Säger våra Tribologer och oljelabbet att oljan är renare efter inkörningen än innan så är det så till motsatsen har bevisats. Detta säger iofs nog mer om att ny olja inte är särskilt ren. Anledningen till att biltillverkarna inte säger något om inkörning i instruktionsböckerna längre får spekulationsklubben fördjupa sig... Men hade det varit något att bry sin hjärna om så hade det stått. |
|
| I min instruktionsbok till 318 -99 står det att man inte ska överskrida ett visst varvtal de första milen. Jag har inte boken här just nu så jag kan inte upplysa om vilket varvtal det är. | |
|
"Anledningen till att biltillverkarna inte säger något om inkörning i instruktionsböckerna längre får spekulationsklubben fördjupa sig... Men hade det varit något att bry sin hjärna om så hade det stått. " Det är mer regel än undantag att det står i boken om inkörningsprocedur likt den som bekrivits med låga varv/belastning första 200 milen. Vad det däremot INTE står är att man ska ge fullt spett från början. Det är vad "spekulationsklubben" bör fundera över.. |
|
| förtydligande; med "spekulationsklubben" menar jag inte något negativt om någon person här, utan jag lånar bara det uttryck som schnyggve använder. | |
|
Du skall varken segdra, eller maxvarva under inkörningen. På lägre växlar kan du gå ned till ca 1500 rpm, annars kan du hålla dig runt 2500 rpm. När den är driftvarm, och du kört ett tag så skadar det inte om du ngn gång varvar upp den till runt 3500 rpm på 3an eller 4an. Som sagt under inkörningen skall du variera varvtalet och inte segdra från låga varvtal. /H |
|
|
Det ÄR faktiskt så att ny olja (inte bara motorolja) är smutsigare än vad den blir efter att ha cirkulerat en tid i ett system med filter. Filtret tar hand om partiklarna men har en gräns på hur små partiklar det kan ta hand om. Med tiden ökar mängden partiklar i oljan som är för små för att fastna i filtret. En motorolja som gått 1000 mil i en motor skulle inte jag vilja påstå är renare än en ny. //Göran |
|
| Men sämre med avseende på smörjförmåga? Då en del av additiven förbrukats och även oljan själv? | |
|
Apropå inkörning, jag har frågat runt lite och det växer fram en bild av att man SKA belasta för att kolvringarna skall slita in sig. Men absolut inte på för höga varvtal eller i långa sammanhängande perioder då den högre friktionsvärmen med oinslitna kolvringar kan bli så hög att det innebär ett problem. Så uppvärmning av oljan till min 60-80C (inte nödvändigtvis en fördel med att vänta tills den är absolut maxvarm) , fullt moment från ett vibrationsfritt varvtal tex 2000rpm vidare till kanske 3500 rpm, under en kortare stund tex. på trean-fyran. Sedan "låta vila" en stund och sedan upprepa osv. Det fina är att ungefär så här blir det ju automatiskt under normal körning, kanske man får gasa lite extra för att ligga kvar på maxmoment vid accelerationer då man vid vanlig "måttlig gas" endast tar ut maxmoment vid de allra lägsta varvtalen. Sen om det är maxmoment eller 80% kan ju kvitta. |
|
| Det är bara att köra precis som vanligt. Du behöver ju inte röd-varva bilen dom första 100-200 milen. Men sen är det bara köra så mycket du orkar. Njut av din bil och sluta oroa dig. :) | |
| Jag hade möjlighet att fråga en relevant person i samband med annat möte. Denne menade att särskilda inkörningsrutiner är inte relevanta längre. Motorerna provstartas ofta inte ens i produktion utan man kalltestar motorn, dvs spinner vevaxeln och därifrån får man ut allt man behöver veta (kompression, variation mellan cylindrar etc). | |
|
Jaha, spännande med kalltest. För att citera NiKeMaN, "njut av din bil och sluta oroa dig". Låter sunt. :) |
|
|
Här är en intressant "artikel"; Länk Jag tror också på en inte alltför mild inkörning. Låt olja och motor värmas ordentligt, sedan kör man normalt till något hårt. Dock ej varvstopp. Jag tror inte man ska gubbköra de först 1000 milen iaf.. |
|
|
Det finns ju en skröna om att köra bilen snabbt/hårt för att den skall bli snabb! Det ligger kanske något i det trots allt. Jag körde in en nybyggd motor i sommras och den fick gå ett antal hårda fullgas accelerationer med lungn nedkylande körning emellan. Motorn går mycket bra! |
|
|
Tycker att marin849 har sammanfattat det riktigt bra. Det gäller ju att få kolvringarna att slita in sig så att de tätar ordentligt; alltså maxgas under mellanvarv (på bensinare ca. 2-4000 varv, diesel ca. 1500-3000 varv) - men även retardation (motorbroms) är bra för kolvringarnas framtida funktion. Det är absolut inte meningen att plåga motorn med höga varv, utan att kolvringarna ska täta: Länk Mvh |
|
Ekin |
borde ju funka fint att hänga i en husvagn då och sen åka stadstrafik... |
| Den där inkörningsartikeln tyckte jag var intressant och logisk, men när jag såg att han rekommenderar att hälla ur fabriksoljan och göra inkörningen på en mineralolja blev jag lite skeptisk. Känns som att hans teori (och det jag skrev tidigare till viss del)ä r mer tillämpbart på en lite äldre motorkonstruktion än dagens lågfriktionsmotorer med supertunna oljor. De måste ju ha låg tolerans/bra passform från fabrik annars skulle 0W30 oljan tömma ut sig själv i avgasröret under inkörningen. :) | |
|
Då har jag blivit anklagad för att både vara orenlig och knarkare... fantastiskt! Det verkar iallafall vara två här inne som har koll! Tack! qsacage för en länk till en artikel som beskriver det jag försökt sammanfatta i korta enkla ordalag men som inte går fram. Kan säga att det är enligt den devisen som beskrivs i artikeln som vi kör in våra motorer. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man har ju funderat på varför identiska BMW motorer har så stora skillnader i oljeförbrukning, en del tar ingeting alls medans vissa får fylla på flera liter i mellan oljebytet, ingen har givit en bra förklaring varken BMW el Castrol för dom verkar inte veta. Månne det ha nått olika inkörningsmetoden möjligen ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.