AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.419

Sämsta köp jag gjort !

Sida 1 av 2
Är så trött på denna bil nu! Köpte en 525d M-sport 12000mil, svensksåld, årsmod 2006 i september, har inte haft annat än utgifter på denna bil..

Fick börja med att byta bromsar i fram och bak pga av att tidigare ägaren nollat service intervallen eller nått, det var inte mycket kvar på dem iaf även fast det var flera tusen mil kvar enligt datorn.
Lagom tills man gjort det så börja växellådan att bete sig konstigt, troligen momentomvandlaren enligt bmw.. Skoj för det var ju inte gratis direkt..
Sen kom vintern och då fungera inte glöingen, det var bara att byta glödstift och insugspackningar, även stötdämparna frös ifram.. Jippi!
Och nu så tror jag fan att det är något fel på klimatanläggningen, även fast man har på kallaste så kommer det varmt..
En spridare låter även så det kommer väl snart oxå :-(

Så trött på denna bil nu!! var bara tvungen att skriva av mig.. Menar inte att det bara ska vara att kör utan att byta något, men det finns fan gränser...

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Låter inte som något särskilt problematiskt på en 5 år gammal bil.
Prova med att byta olja på växellådan först, men det borde väl verkstaden känna till. Livslängden på automatlådorna är väl inte den bästa.
Förmodligen har du lite rost på den också.
Återigen, en 5 år gammal bil med "stor" motor är ingen sparbössa. De flesta delar är med all rätt dyrare än till mindre och billigare bilar.
Ska du spara pengar så köp en Prius istället.
Är inte ute efter att spara pengar, vet att bilar kostar.. Menar bara att det är för jävla surt att lägga ut över 30 tusen direkt efter att man köpt bilen.. Har redan bytt olja och filter i lådan och det fungerade inte.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Spara pengar köp en Prius hur går de ihop? Ligger ju i samma prisklass som en bmw snåldiesel men drar mer bensin!

Att bromsskivorna var slut när du köpte dom kan du inte skylla på förra ägaren, visst han kanske hade bluffat service-intervallen men man kan ju inte enbart lita på den.
Det är ju väldigt lätt att kolla skivorna och beläggens slitage, behöver inte ens hissa upp bilen går oftast att se igenom fälgen.

Allt de andra låter som att du verkligen fått ett måndasex. Ska ju inte hända på en så pass ny bil med så få mil! Men som sagt sköljning av automatlådor har visats sig funkat i många fall.
Tycker heller inte att en automat ska ge sig efter 12000 mil... Om det skulle vara normalt så skulle nog ingen köpa automat med tanke på de dyra reparationerna. Bmw tycker att man ska byta låda, det kosta ju bara runt 60 tusen.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Oflyt. Hur väl har du kollat historiken på bilen? Finns ju en hel del skruvade svenksålda bilar ute på marknaden...

/Neggo-Lus
Nä bromsarna får jag väl skylla mig själv för.. Kolla de lite snabbt och de såg bra ut, men beläggen var slut på insidan. Skivorna var det inte så länge kvar innan de skulle bytas så det var lika bra att ta allt på en gång. Regna så jäkla mycket så det blev bara en snabb koll som sagt var vid köpet.

Har bara kollat serviceboken, det är bara en ägare på bilen. Känns ju rätt otänkbart att en gubbe på 64 år skulle skruva bilen.. Men man kan ju aldrig vara helt 100.

Hmmm, momentomvandlaren gick alltså inte på någon form av garanti eller goodwill på en såpass ny bil? Måste kostat ca 20 lapp?

Verkar dykt upp en del fall här med problem i automatlådan för nyare dieslar. Eller vad säger ni andra? Osäker på om det är just momentomvandlaren/konvertern som även andra rapporterat om.

Om det beror på att vissa automatlådor har problem med dieslarnas kraftiga vrid eller något annat vet jag inte.
Japp, typ 20 tusen skulle det kosta att byta.

kimpa1981: aha, du har inte åtgärdat momentomvandlaren ännu? Jag är ingen expert alls på BMWs garantier och dylikt men kan tycka det är magstarkt att behöva betala 20 000 kr för fel på automatlådan på en 4-5 år gammal bil. Det skulle jag inte "utan kamp". ;-)

Lycka till.
Nej jag har ej gjort det än, de sa att det var 80% chans att det var den. Känns ju lite sådär om det inte är det felet.. De tyckte att jag skulle köra tills sommaren och se om det blev bättre när det blev varmare.. Haha vilket skämt! ska man ha den som sommar bil i så fall.. Har inte kollat garantier men det är säker 10 000 mil som gäller..

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Tragiskt.
Men det kostar väl inget att höra sig för om du kan få det på goodwill? Tryck hårt på att BMW-automat ska hålla längre än 5 år. Så dålig hållbarhet är det inte ens på drivlinan i snikbilssegmentet. Om de har tillverkat ett måndagsexemplar så borde de kunna stå för det också, även om bilen har gått mer än 10000 mil (om nu det är gränsen för garantin).

Lycka till!

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tycker synd om alla som kör BMW med automatlåda som drabbas av dessa bekymmer...
Finns hur mkt som helst att läsa på forumet om alla bekymmer med automatlådor, tråkigt...

BMW M-POWER
Det du upplever med klimatanläggningen är säkert en inställning. Jag blev lika förbånad själv när jag inte kunde få kyla ur den. Ändrade en inställning i iDriven från varmt till kallt och då blev det vintergata i bilen. Testa det.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Riktigt tråkigt att behöva kasta ut 10-tusentals kronor på en bil man precis köpt, förtar nöjet med den nya bilen...
Ja just det ja, det går ju kolla om det är någon inställning som blivit fel. Det tänkte jag inte på. Tack och hoppas att det är det..

Det kan inte vara så att tidigare ägare har haft bilen trimmad? Det om något borde ju ha slitit hårt på just automatlådan och dess momentomvandlare.
64 år och trimm tror jag inte iaf :-)

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vad har åldern för betydelse? Min far som är 63 kör som f-n med sin bil och har alltid gjort. Jag vet flera andra gubbar i 60+ som trimmar och kör som fn.
Ungefär som att säga 63 år och m-paket.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Inte omöjligt att andra familjemedlemmar lånat bilen med jämna mellanrum heller. Går tyvärr inte att bedöma en bils skick efter ägartyp.
Själv går jag alltid igenom ett objekt med nån kunnig polare och om det närmar sig affär blir det ett M-test. Har aldrig råkat ut för några obehagliga överraskningar efter den processen.
Men sen är det ju så att det aldrig går att vara 100% när det gäller begagnade bilar. Ibland har man otur tyvärr. Hoppas att det går att få lite goodwill från BMW.
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.