|
Sida 9 av 12
|
|
|---|---|
| Ger dig en eloge för att du inte gett upp.......läser tills du hittat felet! | |
|
Haha, ja men alltså, jag behöver ha bilen så det måste lösas. Det som irriterar mest är att det finns ett gäng trådar på AP med samma problem, men som inte avslutas..Förhoppningen är att detta löser sig någon gång, och att jag kan avsluta tråden och andra kan se vad som reparerades. kan inte tänka mig att det kan vara så mycket annat än katten eller lambda som spökar nu. Frågan är fortfarande var den 2:a lambdan sitter? Finns den ens? Nu har jag haft körförbud i dryga 2 veckor.. /J |
|
| Bara slänger ur mig något ur bakhuvudet ... får man inte två värden i programmet även om där bara är en Lambda? | |
| Om du har kvar biltemaoljan i motorn,så byt den........den och lite taskiga ventilstyrningar/tätningar kan säkert paja allt! | |
|
unix, kan det vara så? Jag kan för mitt liv inte hitta en till lambda, men samtidigt säger carsoft lambda bank 1 & 2? ChrisG, jag har haft biltemaolja i bilen i 7 år, aldrig haft dessa problem förr. Dessutom finns inga bra belägg för att BT oljan är sämre. Den fyller alla nödvändiga klasser. /J |
|
| Eller som min mamma sa..konstigt för lampan lös igår.Billig lösning,testa då du inte kommit någon vart. | |
| Det ska sitta en sond i varje grenrör (cyl 123 resp 456), gör det inte det? | |
|
Nix, garanterat bara en sond i det ena grenröret, inget i andra.. /J |
|
|
Har Du Johan M3 provat en tjockar olja ännu? Med tanke på att vädret blir lite mildare framöver så kan jag rekommendera biltemas Semi-syntet bara för att testa ett tjockare alternativ för en test. Den är av klassen 10w40 Länk Testa om HC sjunker mm? Om detta hjälper så är något otätt i motorn så som ventiltätningar,kolvringar(oljeringar) eldyl. Ett svar på något som kan vara till hjälp i felsökandet. |
|
|
alex84, jag tog det tipset från start. Jag körde helsyntet 300 mil, sista bytet delsyntet, ingen skillnad. J |
|
|
Det är inte oljan som är problemet. Har du kollat sonderna under bilen? Nu har jag en 528 visserligen då har jag en sond i varje grenrör och 2 st under bilen. |
|
|
delorian, det finns inga sonder under bilen! Bara en (1) på ena grenröret. /J |
|
|
Har du kollat här vad som ska sitta på bilen och var? Länk FAF |
|
|
Jodå, jag har kollat, och det är det system som inte har några sonder efter grenrören. Och jag kröp igår i princip in i motorn för att nå längst in till grenrören, och visst, lååångt bak, helt omöjligt att se, så kände jag den andra sonden. Men som sagt, de pendlar fint mellan 1 och 5 volt, samt att det finns varken felkoder eller någon tänd motorlampa, så tveksamt om det är fel på dem. /J |
|
| Om sonderna är gamla kan de visa fel, brukar resultera i för fet blandning i så fall. | |
|
Ok, finns det några hyggliga eftermarknadssonder? Funkar BT`s? Lite onödigt dyrt annars att byta 2 sonder som kanske inte är trasiga. Har lånat hem Carsoft i helgen, finns det någon indikation via tex Livedata som jag bör ha koll på, för att se sondernas skick? /Johan |
|
|
Köp inte biltemas, köp hellre på skruvat eller waarweest |
|
| Det brukar finnas Bosch-sonder att få tag på på ebay för ca 800kr från UK inkl frakt och moms. | |
|
Du kan starta bilen kall och låta den gå på tomgång och se hur sonderna vaknar. Dåliga sonder tar lång tid på sig att vakna och växlar långsamt om man inte gasar ordentligt så att de blir riktigt varma. Det är visst Siemens 5V-sond på bil, då kanske 800kr på ebay inte finns att finna/vet ej. Leta upp din bil här Länk och ebaya sen efter Bosch numret (korta eller långa). |
|
|
marin849, fint, tack för tips om något att verkligen testa! Kollar imorgon. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.