AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
47.031

Hög HC och CO trots ny Kat. E39

Sida 1 av 12
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hej,
Besiktningen igår gick kanon, ända tills avgasprovet.

HC och CO är för högt vid tomgång, detta trots ny kat sedan i somras.

HC 212 (100)
CO 2500 0,6 (0,3)
Lambda 1,02 (0.97-1.03)

Vid varvningar så gick HC ner till ca 125.

Vad kan detta beror på? Bilen är en 21600 milad 523iT -98.

* Olja + filter + bensinfiler bytt nyligen.
* Inget gult klägg i oljelocket
* Bilen går kanon, rent och fint, inga uteblivna hk
* Ny kat från september
* inget vatten i oljan eller tvärt om.
* ryker inte någon onormalt

Besiktningsgubben tyckte det luktade "kraftigt avgaser", och jag kan hålla med om att man känner det ganska tydligt.

Jag har sökt på forumet, men inte blivit riktigt klok.
En del hävdar att avgas systemet kan läcka, och det är ju inte omöjligt, men skarven sitter ju efter katten, och således efter lambdan, så det borde väl inte spela någon roll?

Bilen går mestadels korta kallkörningar ska tilläggas, men var rejält varmkörd innan besiktningen.

Kan den gå för fett eller tunt, trots att den går bra?

Tacksam för förslag

Johan

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Åk in på en verkstad för att läsa av felkoder först.

628csi
Visa användare
36
b3mer
525 Touring -95
Ditt lambdavärde indikerar att bilen går snålt, om jag inte är helt ute och cyklar efter allt för många vakna timmar i rad.

Sen varför den går snålt är ju en fråga i sig. Vanligast är väl läckage i avgaset för lambdan.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det lite höga lambdavärdet indikerar att det finns en liten avgasläcka efter lambdasonden eller att motorn går snålt. De andra värdena talar däremot för att den går lite fett eller av annan orsak släpper ut kolväten och CO, t.ex. kanske den drar olja. En annan inte helt otrolig förklaring är att det finns en avgasläcka mellan motor och lambdasonden där luft sugs in och lurar lambdasonden att motorn går snål vilket gör att motorn fetar på blandningen och du får dåliga värden.

//Magnus

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hmm, okej. Låter som att jag får börja med att kontakta OK verkstaden som monterade systemet i somras för att säkerställa om det läcker eller inte.

Kan vanliga verkstäder typ OK mäta avgasvärden?

/Johan
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Din höga co är som sagt tidigare att lambdan tror att den får för lite och ger då signal att ge mer.
Hc är inget som kommer på en gång utan byggar sakta upp undan för undan.Du hade säkert en hel del förra gången med. Byta olja som du gjort hjälper lite...men du skulle skölja innan du hällde i ny. Dvs en flaska motorflush från crc i gamla oljan och kör en runda. Testade att hälla i 2 flaskor i en 530-93 (lilla V8) och körde slut på etanolen som var i (20 liter).
Ville göra det riktigt. Jag hade 326 i Hc när jag fick bilen och 7 när den var "tvättad". Alla mina värden var kass. Bytte LMM och sköljde + ny olja och filter. Blev kalas.
Även fler på mitt jobb som gjort samma med super-resultat.

Mvh Jonas B.
CE
11
CER
523i -97
Eftersom du har ett högt lambavärde så har du troligt ett läckage i avgassystemet efter lambdan.
Om det är så, då kan ju lambdan vara trasig och därför höga värden, men då ska lambdavärdet vara lågt inte över 0,9. Du kan prova att mäta spänningen från lambdan.

Du kan ha ett läckage vid insuget och/eller vevhusventilation.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hej, och tack för svaren.
Verkstaden som monterade katten ska kolla igenom allt igen på torsdag.

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Lite läckage hittades vid anslutningen till nya katten. Har kört en flaska STP akut cleaner på 30 liter bensin. Tycker den går ännu bättre nu. Lite placebo möjligen..

Får ta en ny sväng på besiktning i veckan.

/Johan
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag är spänd på resultatet.....

Mvh Jonas B.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag med.. Funderar på att plocka ner LMM och göra rent den i samma veva.
Lär ju inte skada.

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nähä, det gick inte nu heller.
Jag körde ner soppan till ca: 15 liter, slog ytterligare 15 liter E85, varmkörde ordentligt. Såhär gick det:

CO 0,3 (0,5)
HC 132 (100)
CO 2500 0,5 (0,3)
lambda 1,02 (0,97-1,03)

jag ska förstås ge mig iväg och läsa av koderna, för att se om det finns något loggat.
Jag har också innan besiktningen "nollat" bilen med lyft minuspol ca: 30 min.

Saken är att jag känner att det luktar lite kolväte om bilen.

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
ska in på onsdag och läsa av koder. Kan bara tillägga att jag kör relativt många korta sträckor, samt en del stadstrafik, och bilen brukar snitta 1.3 L/mil, detta med enbart bensin, inte E85.

Vad säger ni andra med 523 E39, är det onormalt?

/Johan
Har Du haft problem med Vevhusventilationen?
Har bilen tagit mycket olja?
HC indikerar att bilen skickar iväg en del olja via avgaserna ( oförbrända kolväten ).
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Min automatare drar runt 1,1 l/mil i enbart 50- och 70 km/t-körning, och då är det kanske 80% 50 km/t. 1,3 känns låter väl mycket i mina öron, om man inte är gasglad i korsningar förstås. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
nja, jag kanske smyger iväg hela tiden direkt.. Men i stockholmstrafiken blir det en del stillastående, plus många korta körningar.

har inte haft problem med vv, ännu.. ska kolla om det är någon gegga där.

/J
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag vidhåller fortfarande att du skulle ha slagit i en flaska motorflush i motoroljan innan du bytte den och sköljt innanmätet........Det är vid sådan användning som du har som det byggs upp skit i motorn succesivt. kolla de 3 senaste åren du besiktigat vad du har för värden. kan lova att de är i stigande grad. Tråkigt ibland,men går att fixa billigt.

Mvh Jonas B.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Brynet,
ja kanske hade det hjälp..

Om jag ska felsöka i vv, som jag hittills inte haft problem med, finns det något
speciellt jag ska leta efter, samt var ska jag titta?

Att bilen går jämt och fint med alla hästar på plats, talar det emot vv?

jag börjar så smått misstänka att bakre ljuddämparen ev. läcker en aning.
Skulle ett läckage så långt ner i kedjan kunna ge höga värden, samt lukt av kolväte?

Om jag ska byta ut dämparen, mot någon eftermarknadspryl, måste jag skarva efter blinddämparen? fyller den någon mer funktion än att dämpa resonans?

Ska försöka hinna in och läsa av koder imorgon.

/Johan
Lösgör slangen från VV delen som kommer fram till ventilkåpan.
Var försiktig då plasten tenderar att spricka lätt.

Kolla om den är öppen eller om det är mycket klet och skit i den?

Kör bilen på motorvägen typ 10 mil så den blir genomvarm.
Testa sedan på någon verkstad att mäta värdena igen.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Ok, fint. Ska kolla den delen imorgon.

/Johan
En fråga bara,vilken olja kör Du på och hur långt har bilen gått?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.