AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
47.038

Hög HC och CO trots ny Kat. E39

Sida 8 av 12
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Johan B, bara kylaren byttes i samband med katten då dexpansionskärlet sprack samtidigt.

/J
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Spillde lite tid på att kolla åt dig ... verkar som folk fått för höga värden just de du och jag hade på besiktningen och just när de använt den mindre katten från Däckonline. En snubbe sa att han plockade bort den och satte dit en Biltema katt och vips gick värdena ner till tillåten nivå ......

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Ja, den tråden har jag sett, men i övrigt har jag inte lyckats hitta en röd tråd gentemot DO´s kattar. En gång är ingen gång. Men visst, det lutar åt att testa en katt från BT. 699.- är inte så farligt, men hur länge kan jag säga så...

Samtidigt känner jag att bilen går så pass bra, att det kan inte vara värsta allvarliga felet.

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nu jag typ tömt en burk startgas runt insug osv. ingen reaktion, vilket är bra.

Däremot provade jag koppla ur LMM ett par ggr, och motorn reagerar inte ens när jag drar ur kontakten. När jag stoppar i den igen, så knorrar motorn till en aning, men inget mer händer. Är LMM paj då?

/J

Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
När den går dåligt på grund av LMM märks det direkt när man kopplar ur den. Då går bilen in i ett "reservprogram". Kan även vara så att det inte märks direkt (kommer succesivt) att LMM är dålig och motorn fetar då på bränsle, vilket ej heller är bra för kattarna. Så småningom brukar LMM bli allt sämre så att det börjar märkas. Rätta mig om jag har fel. Brukar väl iofs stå i diagnostiken när LMM börjar haverera? Viktigt då att nollställa errorn om man byter (efter bytet).

Det är jag har hört är att den dålig lmm inte alltid genererar en felkod, eftersom den fungerar, om än dåligt, kopplar man ur den ska det nog lagras en felkod.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om lambdasensorn fungerar kommer blandingen bli rätt när man håller konstant varv 2500rpm (vid avgasprov) även om LMM är urkopplad.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Har nu testat att rycka LMM kabeln vid både kall & varm motor. Det händer absolut ingenting. När jag stoppar i kabeln, så ökar varven en aning,för att sedan återgå till normalt. Kan jag anta att LMM är paj, eller kan det vara tempgivaren som spökar?

Finns inga larm från LMM i CS.

/J
ma
7.450
marin849
Problemet är att motorn går ju lika bra på lambda 1,00 som 0,95 eller 1,05, skillnaden är bara vad som kommer ur avgasröret.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, faktum är att motorerna faktiskt går bättre om de får lite fet bränsleblandning - då blir effekten högre.....men avgasvärdena sticker tyvärr iväg!

Men lambdamätningen som bilprovningen gör av avgaserna, säger väldigt lite om motorns egentliga lambdavärde (det som lambdasonden mäter)!
Detta beroende på att mätvärdet som bilprovningen får fram är en fyrgasmätning medan lambdasonden endast "mäter" syrehalten i avgaserna...

Ett litet läckage som suger in luft i avgaserna efter lambdasonden ger helt knasiga lambdavärden hos bilprovningen pga syreöverskott i avgaserna pga hålet, medans det i verkligheten kan vara perfekta lambdavärden som registreras av lambdasonden.

Nu har jag inte följt hela tråden i detalj, men en korrekt utförd diagnosavläsning bör ge svar på vilka värden som lambdasonderna ger (och om de ger rimliga värden) och även om LMM är hel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
Du har rätt, men märker man någon skillnad på tomgång, obelastad?
Dessutom regleras ju hela tiden varvtalet.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nej, verkar inte som om man märker något på tomgång. Jag kopplade loss LMM och körde ett par kilometer. Gick ok i början, men blev successivt slöare och reagerade dåligt på gasen. Ryckte osv. Så min LMM verkar fungera, för allt blev bra när den kopplades in igen.

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Kom att tänka på en sak. Ang. den svarta kåpan som täcker kylaren och viskofläkten.
När jag bytte kylare i somras, så sprack den svarta kåpan pga lite oaktsamhet.
jag tänkte förstås köpa en ny, men det blev aldrig av, då det fungerar fint ändå.

Men nu när jag sitter och läser om tempgivare, var det den som satt på gaveln på denna kåpa? Den givaren, om det nu är en givare, ligger halv gömd under luftburken. Kan det ställa till något? det slog mig just..Kan den ha pajat av det?

Annars blir den en ny katalysator imorgon.

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Köpte en Bt universalkat idag, som jag nu ser, är i princip identisk med den från DO som jag har idag. Hade tänkt mig att den skulle vara större, men det kanske cellpaketet är. Vad vet jag.. less på bilen nu ialla fall.
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Är ju många som testat den i olika bilklubbar och den har för det mesta fungerat tusen mil och tusen till och 7000 till så den bör fungera. Tråkigt med bilkrångel är väl helt enkelt för mkt regler, krav och inbyggd teknik idag. Allt egentligen för att mjölka slantar. Miljödravlet tror jag inte en sekund på ..... Tala gärna om resultat efter bytet ...

Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Tror det t om går mot att så småningom är det Staten som via ett datasystem kör din bil när du tar en åktur ... helt åt fel håll går det ...

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
jo, men frågan är då om det är värt att byta? Om den nya är lika liten. Jag VET ju inte om den är problemet eller inte. Hade känts bättre om den varit t.ex lite större..sen kan man tycka vad man vill om regler, men det hjälper föga..

J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
intressant.. Jag gav det ett försök till på OK. Hissade upp bilen med motorn igång och letade läckage i systemet. Efter som mecken tätat allt så trodde man det var ok så långt. Men efter att letat med stetoskop så har jag på ovansidan av skarven direkt efter katten hittat en läcka. Hörs tydligt om man sätter en slang emot. Kan till och med känna att det blåser på fingret.. Kanske börjar närma mig. Jag vet att mecken inte mätte värdena efter sista tätningen han gjorde.

J
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Bra om du hittar det.
Är hyfsat logiskt också eftersom det är utbytt ... egentligen den enda ändring som gjorts ...
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
liten uppdatering. Läckan som hittades är tätad. Stoppar man en trasa i avgasröret dör bilen utan att pysa och puttra någonstans. Dock kvarstår samma dåliga värden..

Lutar nu åt att jag byter katten.

Men, jag är nyfiken på skicket på mina lambdor. Saken är att jag hittar bara en Mannes, ,och det är på främre grenröret. Det andra har ingen lambda, helt säkert. Inte heller finns någon lambda under bilen längs systemet. Dock har jag i Cardiff indikaktion från 2 lambdor, de pendlar olika mellan 1 och 5 volt. Var sitter den andra?

Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.