|
Sida 7 av 12
|
|
|---|---|
| Vet inte om det är gjort, sorry för min lättja, men har du kollat efter läckage vid "byxröret"? Där 2 blir ett, mellan förkatalysatorn och den andra? Jag hade läckage i den skarven på min M62 nu, vilket antagligen pajat förkatten. Ett läckage där borde ge för mycket syre till lambda 2 och då gör att lambda 1 ber om att få feta på med soppa. | |
|
Nja, den biten är ju ny, men visst, jag är öppen för förslag ;-) Det finns bara en katt på 523:an, och den sitter en bit efter "byxröret". Inga lambdor finns efter grenröret. /J |
|
| Ah, okej. Men det låter ändå lite som att avgaset drar luft någonstans. Under bilen och känn med handen utefter hela! Roligt värre! :) | |
|
Ja det får nog bli så. Såg på OK att vid GDS lyften fanns det en slang för avgasröret. Man skulle behöva spreja med någon form av rökmaskin för att se om det sugs in någonstans, eller finns tips på annan smart lösning att spåra läck? Kanske är så lite att det inte käns med handen. /J |
|
|
En vit servet typ klenex brukar bli svart om det läcker och man håller den vid en skarv, därman inte kan känna med handen. Ibland är det som att hitta en synål i en höstack, man märker det knappt själv. |
|
|
Hade en läcka tidigare som man varken såg eller kände. Fick snarare tänka fram vart den var. Hmm nytt system vid byxröret. Kan ju ha hänt något där vid montering? |
|
|
Unix, absolut, men hade du problem med avgasvärden också? /j |
|
|
Ett stetoskop från biltema funkar utmärkt att lyssna efter läckor med,ta bort sonden o leta med slangen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Ser att detta är för sent skrivet men för info: Att leta läckor med startgas verkar inte fungera. Jag sprutade som en galning lite överallt utan resultat (kan ju ha varit pga ingen läcka fanns!), men iaf, jag tog bort luftburken och sprutade rakt in i insugsröret. Hände ju inte ett skit. Sprutade då riktigt ordentligt (typ 3 sekunders kontinuerligt dusch), då frustade motorn och gick ner i varv och sen upp igen. Ska det så mycket till för att nåt ska hända, då kan jag ju önska lycka till med att hitta en liten luftläcka genom att spruta "lite här och där". :) |
|
|
Jodå visst fungerar det, men dock inte alltid, innan man hittar rätt ställe så hinner den dunsta bort. Bara en fråga ur luften Johan M3. Är din oljesticka hel tät, ändras motorvarvet när du drar upp den? |
|
|
När jag tar bort oljelocket så går motorn ner i varv och blir orolig. Tar jag bort stickan, så gurglar det, men varvtalet är oförändrat. /J |
|
|
Har inte orkat/haft lust att hålla på med bilen pga olika anledningar, men polaren tyckte idag att den luktar bensin i avgaserna. Kan det vara någon ledtråd? Snackade med mecken på OK som ligger några hundra meter bort, och där får jag mäta värdena för en skitpeng. Får ge mig iväg och leta läckor också.. /J |
|
| Då kan tempgivaren till motorstyrningen ha givigt upp, men det tror jag borde ha visat sig på diagnostiken. | |
|
Kanske värt att testa! Vad kostar en sådan i runda slängar tro? /J |
|
|
Hmmm du har ju renat motorn och bytt olja, fräscht luftfilter och dess kanaler med mera. Orkar inte läsa hela tråden igen men har du bytt stift? Snackade med en bekant som är sanslöst bilkunnig, utbildad tävlingsförare, erfarenhet från stall på Mantorp dragracing etcetera etcetera. Han pratade om att även om man inte ser på stiften så kan det vara förbrukat i alla fall. Han har varit med om att byta till synes fina stift till nya och vips har problemet varit borta. Tänkte bara att eftersom du gjort allt annat så byt även stift om det inte är gjort. Kan ha en rungande påverkan på förbränningen ju .... tusan hoppas det löser sig snart för dig ... |
|
|
Ang tempgivaren om jag inte missminner mig får man hosta upp en tusing ... |
|
|
Japp, nya stift också..Men antar att Carsoft borde ha larmat om givaren. Kan skriva vad som är bytt/gjort igen så att man slipper läsa om tråden: * Stift NGK * Olja + filter * Luftfilter * Vevhusvent * Insugsbälg * Gjort CRC engineflush Varmkört som en gris, och landat på HC128 som bäst, men sjunker till runt 30 vid varvningar. Underkännandet gäller CO och HC på tomgång. Det som är gjort sedan besiktningen förra året är alltså ny katalysator, en universal från Däckonline. /J |
|
|
Byttes något mer än själva katalysatorn förra året? Var det katalysatorn som var dålig eller blev den dålig pga t ex dåliga lambdasonder eller LMM? Du kan prova att göra rent LMM med speciellt rengöringsspray (CRC), ibland kan det hjälpa om LMM-glödtråden är förorenad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag köpte till e34 så kostade en tempgivare 250 kr på bmw alterantivt 295 på meknomen eller om det var 249 minns inte riktigt. Beroende på hur långt bilen gått så skulle jag nog inte tveka att lyfta på insuget och byta packningarna |
|
|
Originalkatten packade ihop fullständigt, då innanmätet lossnade. LMM har jag haft loss, och tråden såg fin ut visuellt, men kanske är skitig ändå. Har inte provat att lossa LMM kabeln faktiskt.. måste prova det. Just ja, jag har kört startgas runt insug osv. inget händer.. Kostar tempgivaren under 500.- så är det värt att testa. Men känns lite väl slumpartat att mina problem börjar efter att jag bytte katten. Undrar om den nya verkligen blir varm ordentligt, samt att den är klart mindre än originalet. Kanske räcker den inte till? Ingen som har erfarenhet av DO´s kattar? /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.