|
Sida 6 av 12
|
|
|---|---|
|
Men var sitter lambdasonderna? De måste ju sitta så att de verkligen mäter avgaserna från varje bank INNAN de blandas. |
|
|
En sitter på ens grenröret. Den andra vet jmg inte. Inte längs systemet och bakåt i alla fall. J |
|
|
M52: bank 2 cylinder 4-6 (grenrör) bank 1 cylinder 1-3 (grenrör) Länk Du har väl din precis bakom katten på förarsidan tror jag .... Länk Trött jobbat natt så reserverar mig men kolla länkarna ... |
|
|
I så fall sitter det ytterligare en lambda på andra grenröret som jag inte sett än. Det finns i alla fall ingen efter grenrören längs systemet. Verkar vara enligt bild 1. Får kolla det. oavsett så verkar ju lambdorna fungera, då de visar ok värden, samt inga larm finns att finna via carsoft. Visst borde jag kunna utesluta dem? Ska jag chansa på en kat från te.x Biltema? /Johan |
|
| Är det inte s att tex 528 har 4 lamdor 2 uppe och 2 st under bilen efter katten? | |
|
delorian M54an har det |
|
|
så länge lambdavärdet är fel lär ju inte en ny kat hjälpa? gamla lambdagivare kan ljuga men har för mig att det då blir åt det feta hållet |
|
|
Såvitt jag vet så ligger lambdavärdet lågt (under 1,0) när densamma inte fungerar ... |
|
|
Lanmdavärdet är inte värdet av sonden, utan resultatet av en 4 punktsmätning. Lamdavärde kan vara fel, text pga tjuvluft, byt den inte i onödan. |
|
|
Ok, så mitt lambdavärde på 1.01, vilket för mig känns mitt i, kan ändå vara fel pga tjuvluft? F*n vad jobbigt detta börjar bli. Hade känts bättre om något varit konkret fel. Leta tjuvluft är inte kul. Det enda jag kan tänka ig är i så fall själva ljuddämparen som möjligen "brummar" lite mer dovt än vanligt, och detta som jag förstår det, kan alltså lura en sond som sitter redan uppe vid grenröret? Kanske ska ge mig på att byta grenrörspackningar? Hur troligt är det att man får av ett grenrör utan att hälften av bultarna går av? /J |
|
|
TRåden börjar bli lång. Har du kolla med startgas om den drar tjuvluft, ditt hc är ju lite högt det kommer och går. Då det co är stundtals ok så skulle jag säga att din katt är ok, högt co beror då på annat. |
|
|
ja, lång tråd, och jag skulle gärna avsluta den.. japp, har testat startgas. ingen reaktion från motorn alls. 7j |
|
| När jag hade detta problem så reagerade bilen inte på startgas, men jag hade ett pysande ljud samt pendlande tomgång. | |
|
Tomgången är jämn, kan heller inte höra några missljud från avgassystemet/grenröret. Som sagt, möjligen att ljuddämparen låter lite burkigare än tidigare. /J |
|
|
Misstänker att du har koll på det men riv luftburk och kolla kanaler etcetera så där inte ligger skit/gigantiska löv. Släng i nytt luftfilter och varmkör i manuella läget så det står härliga till. Besikta. Det skulle jag göra. Går den inte igenom då är du i alla fall säker på att något är galet. Dags för pljebyte snart? Nåja ... varmkörningen är skitviktig. |
|
|
Jo, luftburken har jag diskat i duschen, inget skit där. Luftfilter nytt. Oljan bytt inför senaste besiktningen, och varmkörd? den var varm, tro mig, mycket varm.. Det är ju just detta som är mitt största problem. Det finns liksom inget att gå på. Hade gladeligen pyntat 2000.- för te.x en givare, bara jag vetat att den var felet. /J |
|
| Glömde skriva i mitt förra inlägg att jag misstänker att det var insugspackningarna i mitt fall. | |
|
Överkurs kan vara att apparaturen ska kalibreras och kontrolleras flera gånger om dagen av personal vid Bilprovningen. I mitt tidigare inlägg har jag för mig att jag nämner att det i mitt fall måste ha varit apparaturen vid Bilprovningen som visade fel. Det var minus 20 grader ute och apparaturen fungerar inte likadant hela tiden, därav kontroll och kalibrering. En tanke bara. I mitt fall måste det ha varit orsaken. |
|
|
Efter att ha sett tillbaks på inläggen har du egentligen redan gjort det mesta man kan göra kom jag på. Verkar finnas ett direkt fel i din då .... |
|
|
ja, jag vet inte riktigt var jag ska leta nu. Kanske ska fokus läggas på avgassystemet.. Bilf*n går alltjämnt bra, och verkar inte bry sig om att något är fel i alla fall.. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.