|
Sida 5 av 12
|
|
|---|---|
|
Ingen orsak Johan M3 :) Vad gör man inte för att hjälpa en "Broder" ;) |
|
|
Detta skall följas, tycker min stinker surt & ryker om avgaserna som tusan gör den också.. Ny VV på min, biltema helsyntet ~500mil, tändstift ~3000mil Stinker verkligen faan |
|
| Hehe. Står under lyften på ok nu... | |
| Det gör min med och motorlampan lyser, ska kolla upp det nästa vecka. | |
|
Så, kört en CRC engine flush, ny olja, nytt filter. Hittat en läcka i slutdämparen, i själva falsen. Tätat efter bästa förmåga med avgas tätning. Hällde i 15 liter v-power, 5liter E85. Jag har kört 7 mil motorväg, legat mellan 120 och 160, med en snittförbrukning på 0.91, vilket jag tycker är bra. Jag har ägt bilen i 7 år, och det var länge sedan den gick så här bra. Men så har jag bytt en del saker, samt att v-power kanske gör en del? kan faktiskt tycka att det luktar mindre illa om avgaserna, men det visar sig senare idag. /johan |
|
|
kan tillägga att när dn blir varm, så ryker den knappt alls. j |
|
|
Alright bröder nyss hemkommen från en veckas E39-skruvande och ombesiktning. Mina bröder till ära ägnar jag min första tid till detta inlägg innan jag ska kolla de 55 epost som vällt in under veckans gång. Jag har nyheter som man nog verkligen kan kalla för nyheter. På besiktning nr 1 var det ju en amatör som faktiskt var halvblind och dessutom inte kunde bilar. Det kan ha varit så illa att han mätte fel när han tog avgasvärdena. Jag satt tyvärr i bilen då. Utan att gå in på detaljer (tror jag gjort det tidigare i denna tråd) så var det en ultraamatör. Nåväl, åkte till Borlänge och Hansson (BMW_veteran) som jag måste passa på att rekommendera varmt om du vill ha hyfsat pris och riktigt bra koll på din bimmer. Vi konstaterade att diagnosen visar en prickfri bil. Så långt allt väl. Tändstift etcetera i perfekt kondition, bränsleblandning perfekt etcetera. Hmmm här ligger en hund begraven. Tog bilen till Volvo som har test av avgasvärde och brände på ett gratis test där. 0,1 och 59 mot tidigare 0,4 och 209. Körde helt enkjelt bilen in på ombesiktning i Hedemora (rekommenderas varmt) och de asgarvade i 10 min när de fick höra detaljerna kring den första besiktningen. När de konstaterat avgasvärden (0,1 igen och perfekt HC) så sa den ene "var det något mer" varpå han såg att den blinde besiktningsmannen från nr 1 skrivit att vindrutan ska bytas, med andra ord. Han tittade på vindrutan och ytterligare ett garv, denna gång 5 min, ekade i besiktningshallen. Jag behövde inte säga något utan slapp rakt av ombesiktningspriset. Blankt papper blev det och skulle så ha varit från början. Kostade mig 10 tim lön, 80 mil bensin, några hundringar till Hansson men fick då gratis veta saker om bilen som han undersökt ändå + aldrig fel att veta att diagnosen har noll error. Kostade ju även en helsikes massa restid detta. Fundering är: Kunde han verkligen mäta så fel eller kan det vara så att elektroniken i mätutrustniongen visar fel (det var minus 20 grader och utrustningen sitter utomhus oftast och i detta fall). Ett plus att veta är något som jag testat flera gånger: Att blåsa ur bilen rejält (ställde steptronic i manuellt och lät gruset spruta) ger en differens på hela 0,2 CO och ännu mer men lägst 0,2, så urblåsningen är viktig som faen. Jag önskar er verkligen lycka till. Over and out. |
|
|
Unix, bra att det löste sig för dig! Själva just hemkommen efter ombesiktning, av en riktigt schysst kille som provade 3 ggr. Stundtals såg det rätt bra ut, men HC drog iväg till slut ändå, och landade på icke blygsamma 128. CO 2 slutade på 0.5. Han tyckte också att den luktar inte bra, och han gissar på att katten inte fungerar som den ska. Han känner inte lukten av varm katalysator, sa han. Tror jag vet vad han menar, och jag känner inte det heller. Jag köpte en katalysator från Däckonline, kanske var det skit, och universalkatt från te.x Biltema är ett bättre val. Har precis kört en ny Carsoft, som säger OK på allt, men jag provade också live data, och där pendlar Lambda spänningen mellan 0.9 och typ 4.8 Volt. Är det OK? Det var under Signal lambda probe heating 1 & 2. Lambda probe heating ligger på 72.520 %, både 1 & 2. Lambda regulator Cylinder bank 1 & 2 står som Active. Vanos står som LATE. Ska det vara så? Dessa är alla tomgångsvärden med varm motor. /Johan |
|
|
lambda heating är bara eluppvärmningen av sonderna. En lamdba sond pendlar inte mellan 0,9-5v men om det ändå var något som pendlade i takt med lambdan så ska du se att den fastnar på ena värdet vid fullgas och andra värdet vid motorbroms med bränsleavstängning. Annars var det nån annan signal du såg. Du har väl enkelvanos? då finns det två lägen, vid fullgas+högt varv ändras den från late till det andra läget. Du har väl inga lambdasonder efter kat på den bilen, annars kan man titta på värdena från dom för att se hur katalysatorn mår. |
|
| marin849: Jo det finns lambdasonder som går upp till 5V. Dessa brukar ha en gul eller röd signal kabel. Sitter sådana "5V" lambdor på vissa BMW från sent 90-tal om jag ej missminner mig, beror på vilket insprut man har (minns jag rätt så är det Siemens insprut som har 5V-lambdor...). | |
| Tack för info! | |
|
Länk |
|
|
Nån som vet hur jag tar reda på att det verkligen är katalysatorn? Har ingen lust att köpa en till om det inte behövs. Marin849, yes, ingen lambda efter grenröret. Jag har bara hittat en lambda sond på ena grenröret, finns det inte fler? jag har ju två värden i carsoft? Någon som har erfarenhet/hört något om katalysatorerna från Däckonline? Det jag har köpt, till M52, är väldigt liten, det reagerade jag på när systemet kom hem. Kan ske fungerar den, men räcker inte till? griper efter halmstrån.. /Johan |
|
| Johan vad hade du för värden? | |
|
CO 0,4 (0,5) CO2 0,5 (0,3) HC 128 (100) Lambda 1,01 (0,97-1,03) Stundatals vad HC nere på runt 45 även på tomgång, men vandra upp över 100 vid flera tillfällen. Även CO2 var OK stundtals. Det är därför jag misstänker att den inte orkar rena ordentligt. /Johan |
|
|
om du bara hittar en sond, det är inte någon som varit påhittig då och bara satt dit en och sedan skarvat kabeln? :) Om de två spänningarna växlar i takt är det ju klart misstänkt då de aldrig går i takt i verkligheten. |
|
|
Nej, värdena växlar inte i takt, så jag undrar, var är den andra sonden? Någonstans måste den ju finnas. Men oavsett vilket, så verkar det ju inte vara något fel på lambda i alla fall. Någon med teorier runt katten? Hade ju varit fint att känna någon med avgasmätutrustning. Lite drygt att besiktiga varje gång.. /Johan |
|
|
Stanna utanför å tryck i mätutrustningen Brukar ju sitta på väggen alternativt fråga om du kan kolla utan gnäll .... |
|
|
unix, bra idé. Frågar man snällt så. /j |
|
|
Jag har tittat lite på bilder av orginalavgassystemet till 523:an, och jämför man det med det system jag har idag från Däckonline, så inte nog med att själva katalysatorn är betydligt mindre, utan även det faktum att på originalsystemet så går de 2 rören från grenrören ihop först vi själva katten, medans på mitt piratsystem, så går de ihop långt tidigare. kan det påverka verkningsgraden, te.x på så sätt att den inte blir varm nog då bara ett rör når fram mot katten? /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.