AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
47.043

Hög HC och CO trots ny Kat. E39

Sida 4 av 12
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Så, har nu beställt ny vv ventil med slangar. Får vi se om det hjälper!

/Johan
exakt vad är det man byter, hur mycket gick det på att beställa grejerna?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag byter själva ventilen (olje avskiljaren) och de 2 slangarna till den.

788.- hos BMW. Även om det visar sig att det inte hjälpte, så lär det inte skada att byta den efter 22000 mil.

Eftersom jag har en M52 så är det aningen mindre komplicerat än te.x M54.

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hmm, rev just ner LMM och allt fram till insuget för att komma åt vv.
Ser att bälgen till insuget är full med torrsprickor, så en sådan för 148.- är beställd hos BMW. Den kan visst ställa till det har jag förstått.

/J
Den kan ställa till en massa fel och problem,helt klart.

Blir intressant att läsa Dina framsteg i tråden :)

Och jag hoppas verkligen att Ditt ingrepp löser problemet med Din bil !
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Dissekerade gamla vevhus venten, och den var faktiskt inte alls speciellt kladdig, men membranet såg lite risigt ut. Dessutom kunde jag skönja lite olja vid insuget där vv ventilen sitter. Antagligen därför jag har svarta stift, som var lite blöta. Hursom, byter vv samt bälgen + olja/filter så får vi se..

/J
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Ok jag kommer att diagnostisera och riva bilen tis-fre nästa vecka återkommer med besked
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nu har jag bytt vv, isolerat slangarna och varmkört. Ska byta olja+filter ikväll tror jag det blir. Svårt att svara på om det luktar mindre avgaser än, då jag just fixat allt, men en sak har förändrats något, och det är att om jag tar bort oljelocket vid tomgång, så blir motorn mer orolig samt tappar aningen i varvtal. innan bytet upplevde jag att den snarare ökade i varv. Vi får se, ska ut på några mils testvända snart, med täckta njurar då..

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Har nu kört runt en del, dock inte hunnit byta olja+filter, samt dra en längre motorvägs runda, men jag måste säga att som jag upplever det, så luktar den minst lika mycket avgaser nu. tror knappast att oljebyte och "blåsa ur motorn" kommer att hjälpa i mitt fall.

jag misstänker att bakre ljuddämparen läcker, då den låter lite burkigt. Men det borde väl inte kunna påverka värdena på något sätt? Den sitter ju långt efter lambda?

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Minsta lilla läckage i avgassystemet kommer att ställa till det vid avgasmätningen!

Sitter hålet efter lambdasonderna, kommer det att sugas in luft i avgaserna och då tror bilprovningens avgasmätare att motorns styrsystem inte fungerar eftersom det finns överskott av syre....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Johan B, ok det köper jag, men det borde väl handla mer om att BP´s mätare blir lurad, men min bil luktar ju kraftiga avgaser?

/J
Men är det inte så att suger den in luft och lamdan känner av det så fettar den på med bensin föra att kompensera?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jo, men då måste väl läckan vara före lambdan, inte så långt bak som bakre ljuddämparen? Eller? Kanske grenröret som lambdan sitter på har gett upp?

/j
Det ska vara tätt.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Ja ok, får kolla det imorgon. smörja in varenda skarv med avgaspasta. Ska syna slutdämparen samtidigt. kan tillägga att jag sprejat frisk med startgas runt insuget och i princip över allt i motorn. Det gjorde ingen skillnad alls.

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
efter att ha gasat på lite i morse, så tycker jag helt klart att min bil ryker mer andra. Inte svart, inte vitt, utan normal "avgasfärg", men helt klart för mycket.
visserligen hann motorn inte bli varm på de 8 minuter jag körde till pendeln.
Det är den normala turen för min bil, kan inte en minnas när den såg en motorväg senast. jag vet, jag ska bränna ur den så fort jag bytt oljan, men tror knappast det löser hela problemet.

hoppas hinna byta olja ikväll, men jag hittar inte hos någon välsorterad mack denna CRC "engine flush".

Vill inte byta olja innan jag hällt i det.

/Johan
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Hej igen.

Diagnostiserar min i talande stund så vi får se idag förmodligen vad vi kommer fram till. Återkommer snart ...

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
unix, spännande då vi har liknande symptom.

Jag ska bränna ur min ikväll på en längre tur efter oljebytet och engine flush, så får vi se. Kommer som sagt också täta varenda skarv längs systemet.
Besiktning imorgon..

I övrigt går bilen kanon, och jag kör den som vanligt.

/Johan
@Johan M3: Kör inte skiten ur motorn direkt nu utan åk lugnt den första halvtimman,typ 90 km/h.

Sen när motorn är riktigt varm ( oljan med ) så kan Du öka farten och varvtalet om Du önskar ;)

Försök köra i en timme typ så motorn får bli riktigt uppvärmd.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Alex84, japp jag kör på det. Kanske bränner en huddinge-Ludvika t/r och hälsar på, då borde den bli hyffsat varm :-)

Du ska ha tack för ditt engagemang så långt i tråden!

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.