|
Sida 3 av 12
|
|
|---|---|
|
När jag bytte ut VV kittet ( eller min verkstad såklart ) så pratade jag med servicekillen som gjorde jobbet ang detta med membranet. Han visade mitt gamla isiga membran ( som förövrigt legat på golvet i 2timmar men fortfarande var fullt i is !! ). Är det igenfruset med is så är det kast lovar jag. Tjälsprängt kan man kalla det med rätt ord. Min bil ( eller frugans då ) drog mer och mer olja samt ökade bränsleförbrukningen med ca 1dl/mil på slutet. Olja fick man pytsa i ca 2-3dl var 3:e tank tills symptomen förvärrades mot slutet ( 2liter på 4mil när jag åkte in med bilen för bytet ). Enda lösningen är ett byte tyvärr av VV kittet samt täcka för njurarna och även innanför njurarna för att förhindra fartvindens nedkylande effekt på motorn i motorrummet. Nu fungerar det alldeles utmärkt och inget klegg etc har upptäckts ännu efter denna åtgärd. Bilen drar närapå ingen olja heller och den drar mindre än tidigare ( bensin ). Vi kör ca 25km ( enkel väg arbetet ) dagligen och 95% landsväg i snittfart på ca 80km/h. Bilen drar med vinterdäck 205/55-16" 0,75lit/mil vilket är väldigt bra på en vinterväg. Bilen är en E46 320i-Limo (Sedan) 2001. |
|
|
Tack för info Alex84. Ska plocka isär mitt så snart jag har tid, så får vi se. Just det där med högre förbrukning stämmer fint på min också. /J |
|
|
Hej, har kollat lite idag, trots allt något kallt för meckande. Kan konstatera ett brunnarna vid stiften är snustorra. Drar jag upp oljestickan förhöjs tomgången, och det bubblar friskt. Lyfter jag på oljelocket så förhöjs tomgången på samma sätt. Inte eller ser jag längre något klägg i slangen till ventilkåpan, eller i själva kåpan, som var väldigt tydlig härom dagen. Är rekommendationen att riva vv ändå, eller ska jag nöja mig med ett oljebyte (med engine flush), samt isolera slangarna, vilket jag har skaffat material till. Kan tycka att tomgången inte längre är lika 100 som tidigare, aningen råare skulle jag säga. /J |
|
|
Har sett att folk som rengjort/uppgraderat vv och dessutom isolerat allt som går att isolaera ändå ett år senare har åkt på samma höga värden/igensmockad vv. Ska diagnostisera min kommande dagar och gå igenom hela skiten hos en BMW veteran så om nån vecka har jag ordentligt med facit att uppvisa. Nya tändstift (varmare), rengöring vv, oljebyte motor (tjockare), rejäl varmkörning av kattarna med mera har ju sin effekt. Det som kan reta en är ju snarare att värdena ligger så förbaskat lågt så en del som gjort allt man kan ändå inte blir godkända innebär ju i praktiken att man tvingas köra med körförbud, sälja eller skrota. Gissningsvis (har ej kollat) så har det med försäljning att göra: "Se så låga värden våra miljövänliga bilar har" med resultat att ägaren sedan inte kan uppnå utsatta värden. Återkommer när motorn är hutlöst genomgådd inom en vecka cirka .... |
|
|
@Johan M3: Du känner ingen där Du kan kolla av avgasvärdet just nu? |
|
| Nej, tyvärr inte. Men bilen har ju varit så här även vid plusgrader. Kanske borde rensa vv ändå? | |
|
inväntar plusgrader runt torsdag. ska byta stift, olja+filter ( med flush) täta extra runt avgasskarvar.. Finns ju inga felkoder, så lite svårt att ta på... Körförbud 3/3 annars. /Johan |
|
| Så det är ingen motorlampa som lyser? | |
|
Jag skulle verkligen låta bli Biltemas motorolja. Jag provade helsyntet från biltema 1 gång i en M54, oljelampan lös hela tiden, mao. kasst tryck. Nä, den besparingen straffar sig i längden tror jag. Köp kvalitetsolja, det finns andra prisvärda alt., t.ex. Helix helsyntet. |
|
|
FD- Ormen, jag har kört Biltemas olja i 523:an i 7 år. Aldrig varit några problem. Dessutom uppfyller den vad jag förstår, alla nödvändiga klasser. Att du haft dålig erfarenhet av den oljan är lite för dålig statistik att luta sig emot tycker jag. Vad gör den oljan sämre än te.x Helix? /Johan |
|
|
delorian, nej, ingen lampa lyser/har lyst, heller inga felkoder i Carsoft. Bara underkänt hos bp. /Johan |
|
|
På tal om Biltemas oljor. Imorse,eller runt 9:30 tiden var jag ut och satte i motorvärmaren på Bimmern. Passade på att kolla oljan i Audin och det har jag Biltemas Semisyntet 10w40 Länk I alla fall,skulle justera nivån med ca ½ liter tänkte jag och tog flaskan som varit i bilen och började hälla... Tänk Er sån där kolasås som man kan ha till glassen. Detta och i kombinationen med sirap som är kall,dvs den rinner inte utan man kan klippa av den typ. Så är denna oljan när det varit -25grader kallt. Tur man kör motorvärmare så inte motorn rasar helt !! Blir helsynten nästa vinter har jag bestämt !! |
|
|
jag kör också på helsynteten. Hoppas att vi inte behöver göra en oljedebatt av tråden, för det finns 100 sådana på AP. /J |
|
|
Biltema helsyntet uppfyller mer än väl det Bimmern ska ha och är ju dessutom rätt dyr. Har själv alltid kört på Castrol dock. End of discussion. När det gäller min bil har jag inte hunnit så långt (höga avgasvärden) men tändstiften är i perfekt skick (kollade idag) färg är helt korrekt och noll bitar borta. Bara å kika vidare .... |
|
| jag kollade just mina stift, och de var ganska svarta, och lite blöta. luktade föga förvånade bensin.. Vid närmare eftertanke har de nog rullat mellan 4000-5000 mil, så det blir nya NGK. frågan är väl varför de var så svarta? | |
| Länk | |
|
Lite bättre bilder här.. Länk |
|
|
ja alltså jag vet inte riktigt vilket som stämmer bäst, nu sitter stiftet monterat igen. Möjligen "rich but OK". Saken är ju den att bilen går kanonfint, ryker inte heller något ovanligt, eller dragit nämnvärt med olja. Även om min bil ökar i varv på tomgång när jag lyfter oljelocket, eller stickan (som dessutom gurglar) så händer ju något i alla fall. De flesta verkar få lägre och ojämn tomgång. Måste nog riva vv i alla fall, men inväntar lite + grader mot slutet av veckan. Kommer också att: * byta stift * byta olja + filter * täta avgassystemet med avgaspasta i alla skarvar * testa att spreja startgas runt insuget * isolera vv, samt täcka njurarna /J |
|
|
Tror också på VV saken i Ditt fall,tråkigt men väldigt vanligt i dessa tider tyvärr. Passa på och byta ventilkåpspackningen med så Du kan studera insidan av ventilkåpan ( oljerester etc ). Tror Du sover bättre framöver när Du vet hur det är ställt under där :) |
|
|
ja eftersom det inte har havererat än, så känns det lite bättre (billigare) att riva vv:n. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.